7.4.2021

Täyssähköinen Peugeot 308 tulee sittenkin – mutta millä perusrakenteella?

Peugeot 308 2021

Täyssähköinen Peugeot 308 tulee sittenkin myyntiin ja huhuja on konsernisisarestakin. Odotus tosin kestänee vuoden 2023 puolelle.

Täyssähköinen Peugeot 308 saadaan sittenkin markkinoille. Ehdimme jo kysellä sellaisen perään maaliskuussa uuden Peugeot 308 -malliston julkaisun yhteydessä. Tulevasta sähköautovaihtoehdosta uutisoi Automotive News Europe.

Saman lähteen mukaan tuore autojätti Stellantis aikoo laajentaa sähköautomallistoa muutenkin tuossa kokoluokassa. Ilmeisesti myös Opel Astra tulee tarjolle täyssähköisenä. Kompakti kokoluokka kasvattaa tällä hetkellä sähkötarjontaansa varsin ripeään tahtiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täyssähköinen Peugeot 308

Itse uusi 308 julkistettiin jo maaliskussa, mutta tuolloin ei hiiskuttu mitään täyssähköisestä vaihtoehdosta – ehkä huomio haluttiin hybridin luokse. Luonnollisesti myös perinteisiä polttomoottorivaihtoehtoja tarjotaan normaalisti.

Ranskalaisvalmistajan akutettu kompakti viistoperä, täyssähköinen Peugeot 308, on tulossa vuodelle 2023 kilpailemaan Volkswagen ID.3:n ja muiden tuon luokan sähkövaihtoehtojen kanssa. Juuri mitään muuta tuosta tulevasta sähkövoimalinjasta ei sitten tiedetäkään.

Tilanne on mielenkiintoinen, sillä perusrakenne on kysymysmerkki. Konsernin tuorein tuon kokoluokan sähkövaihtoehto on Citroën ë-C4, joka pohjautuu pienemmälle CMP-perusrakenteelle myös polttomoottorivaihtoehtojensa osalta. Tuo CMP-perusrakenne on suunniteltu kattamaan voimalinjat bensiinistä dieseliin ja sähköön.

Sen sijaan Peugeot 308 tehdään suuremmalle EMP2-perusrakenteelle, joka ei ainakaan toistaiseksi ole tarjonnut täyssähköistä vaihtoehtoa – eikä tätä ole sitä varten suunniteltukaan. EMP2 toimii polttomoottoreiden lisäksi lataushybrideille, kuten uusi 308 jo sekin osoittaa.

Onkin hyvin mahdollista, että 308 tulee tarjolle kahdella perusrakenteella voimalinjasta riippuen. Stellantiksen eVMP-perusrakenne soveltuisi hienosti sähköistämiseen. Kyseessä on käytännössä sähköautoille suunniteltu EMP2, joka tullee tarjolle ainakin vuonna 2023 esiteltävässä Peugeot 3008 -mallissa.

Sähköistyvä segmentti

Vuodelle 2023 odotettava sähköistetty 308 on jo vahvistettu useammasta lähteestä, joten uutista voidaan pitää varsin varmana. Se tulee astumaan aikanaan kovaan kilpailuun.

Nissan Leaf on ollut tässä luokassa jonkinlainen edelläkävijä, mutta kaipaisi päivitystä ergonomian saralla. Volkswagen ID.3 on luokan uusimpia suuria nimiä. Samasta konsernista kiihdyttää myös tehokkaampi Cupra Born ehkä vielä tämän vuoden aikana.

Näiden sekaan on tullut sellaisia autoja, kuten edellä mainittu Citroën ë-C4 ja huhujen mukaan Renault Megane saattaisi saada sähkövaihtoehdon ensi vuoden puolella. Mielenkiinnolla odotamme myös mahdollista Fordin sähköautoa, joka pohjautuisi Volkswagenin MEB-perusrakenteelle. Eikä olisi huono ennustus arvella Škodan tarjoavan jossain vaiheessa tämän kokoluokan sähköautoa.

Kuvat: Peugeot, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat