7.5.2020

Täyssähköinen tosimaasturi idästä – sähkö-UAZ on työjuhta ihmisille jotka suuret valmistajat ovat hylänneet

Sähkö-UAZ

Ikoninen maastoajoneuvo saa Tšekissä sisuksiinsa täyssähköisen voimalinjan kahdella akkuvaihtoehdolla. Kohtuuhintaisena työjuhtana mainostettava sähkö-UAZ kuuluu virallisemmin MWM Spartan.

UAZ herättää automerkkinä ihmisissä monenlaisia tuntemuksia. Vielä enemmän ristiriitaisia tuntemuksia luonee tšekkiläisen MW Motorsin uusi tuote MWM Spartan – kansankielellä sähkö-UAZ.

Sähkö-UAZ

Ikoniselle maastoautopohjalle rakennettu Spartan on valmistajan mukaan ensimmäinen täyssähköauto markkinoilla joka tarjoaa ’’oikean’’ nelivetoisuuden. UAZ:in kerrotaan kehittäneen offroad-ominaisuuksia vuodesta 1941 lähtien.

Oikeiden maastoautojen tapaan MWM Spartanillakin alueita on valittavissa nopea kaksivetoinen, nopea nelivetoinen ja hidas nelivetoinen. Kokonaispituus autolla on 4 100 millimetriä ja leveyttä 1730 mm, korkeudeksi kerrotaan 2 025 mm. Akseliväli on 2 380 mm ja maavara 210 mm. Painoa pienehköllä sähkömaasturilla on 1 966 kg.

Sähkö-UAZ

Etupäässä vauhdin surmana toimii levyjarrut ja takana rumpujarrut. Alustan osalta etupää on toteutettu kierrejousituksella ja takana pitkittäissuuntaisilla lehtijousilla.

Akkukokoja on valittavissa kaksi, 56 ja 90 kilowattituntia. Pienemmällä akulla toimintamatkan kerrotaan olevan 205 kilometriä, suuremmasta ei hiiskuta toistaiseksi mitään. Myöskään latausaikoja ei ole ilmoitettu, mutta CCS-pikalataus toimii parhaillaan 50 kilowatin teholla ja sähkömoottorin huipputehoksi kerrotaan 120 kilowattia (161 hevosvoimaa).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vanhanliiton periaattein

Iso-Britannian markkinoille sähkö-UAZ:in kerrotaan saapuvan nyt vuoden toisen neljänneksen aikana. Muu Eurooppa pääsee nauttimaan Spartanista loppuvuodesta. Britannian julkaisun yhteydessä Spartanista tulee MW Motorsin mukaan markkinoiden ensimmäinen oikeanpuoleisella ohjauksella varustettu UAZ 4x4 -pohjainen auto – parempi myöhään kuin ei milloinkaan?

MWM Spartan vannoo vanhanliiton yksinkertaisuuden nimeen. Valmistaja kertoo käytännöllisen, minimalistisen, kohtuuhintaisen ja helposti korjattavan ajoneuvon olevan suunniteltu ihmisille jotka suuret autonvalmistajat ovat hylänneet. Spartania kuvaillaan työjuhdaksi ihmisille jotka eivät tarvitse hienostunutta sisustaa tai varusteita.

Autojen painotetaan valmistettavan jo olemassa olevilla UAZ:in ja MW Motorsin tehtailla Euroopassa, joten päästöjä uusien rakennusten valmistamisesta ei aiheudu. Vähäisen tehtaiden investointitarpeen kerrotaan näkyvän kuluttajalle kohtuullisena tuotteen hintana. MWM Spartanin verottoman hinnan kerrotaan alkavan 40 000 eurosta.

Sähkö-UAZ:ista uutisoi ensin Kauppalehti.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde ja kuvat: MW Motors

Luetuimmat