26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Model S on rikkonut myyntiennätyksiä täyssähköautojen osalta, ja pääsi myös ensimmäisenä täyssähköautona myyntitilastojen kärkikymmenikköön missään maassa. Näköpiirissä ei ole mitään mikä katkaisisi tuotannon, nyt kun Tesla on saanut taloustilanteensakin vähemmän epästabiiliksi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teslan ympärillä on riittänyt tapahtumia. Vuonna 2012 en ollut ajanut kertaakaan lataushybridillä, täyssähköautosta puhumattakaan. Olin mopoiässä päristelevä, kaksitahtibensiinin tuoksusta nauttiva teini joka naureskeli ajatukselle, että sähköautot olisivat koherentti valinta tavan tallaajille vielä kymmenenkään vuoden päästä.Samaan aikaan useampi valmistaja oli esitellyt jo omia näkemyksiä siitä millaisen sähköauton kuuluisi olla – käytännössä jokaisessa tapauksessa ratkaisu oli pieni kaupunkiin tarkoitettu ekokinneri. Ainoa edes jossain määrin varteenotettava ratkaisu oli Nissan Leaf, jonka haluttavuudesta voi lukea esimerkiksi Moottorin noin vuoden kestäneestä käytetyn auton käyttötestistä.Tesla Model S vuosimallia 2015.Lopulta Atlantin takana alettiin valmistamaan autoa joka muutti hämmästyttävän nopeasti koko autoteollisuuden suunnan.Tuo auto oli tietysti Tesla Model S. Vuosia aiemmin Lotuksen koriin rakennetun täyssähköisen Roadsterin esitellyt yhdysvaltalainen autonvalmistaja saattoi markkinoille ensimmäisen oikeasti massoille tarkoitetun myyntimallinsa.Teslan lähestyminen sähköautoon oli aivan päinvastainen kuin perinteikkäämmillä autonvalmistajilla oli ollut. Viisimetrinen, kooltaan lähes edustusautomainen viistoperä hyvillä sisätiloilla ja parhaimmillaan lähes superautomaisella suorituskyvyllä. Realistisen toimintamatkan kohdalla puhuttiin sadoista, eikä kymmenistä kilometreistä. Pikalatausteho oli kovimmillaan 90 kW, joka sekin oli lähes tuplat muihin sähköautoihin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeasti kaikkien tuntemaTeslan vastaanotto oli satumaisen hyvä. Tietysti suurin osa bensalenkkareista vastusti ajatusta sähköautoista vielä vuosien ajan ja vastustaa yhä, mutta lähes tyhjästä rakennettu uusi automalli möi vuoteen 2018 mennessä yli neljännesmiljoonan kappaletta.Tuona kyseisenä vuonna aloitin urani autotoimittajana. Ja tietysti mopoiän ja tuon hetken välissä olin kuullut ja lukenut paljon Teslasta. En vieläkään muista milloin oikein kuulin uudesta autonvalmistajasta ensimmäisen kerran, mutta vuosia aiemmin joka tapauksessa. Puhuttiinhan Teslasta joka puolella, hämmästyttävän paljon myös ei-autointoilijoiden keskuudessa!Tesla Model 3 oli ilmestyessään kansansähköautojen luokassa omalla tasollaan.Tuolloin sähköautoja alkoi virtaamaan markkinoille kiihtyvään tahtiin. Siis kuutisen vuotta Model S:n ensiesittelyn jälkeen. Eikä silti yksikään tuntunut olevan sähköauton teknologiassa lähelläkään Teslan tasoa. Niin toimintamatkat, latausnopeudet kuin latausinfrakin (tuohon aikaan Teslan latausverkosto oli suljettu ainoastaan Teslojen käyttöön) suhteen. Tesla oli myös ehtinyt esittelemään henkilöautot Model X ja Model 3. Näistä etenkin jälkimmäinen nosti riman ”kansansähköauton” rakentamisen suhteen niin korkealle, että perinteisten autonvalmistajien varteenotettavat haasteet tuntuivat kaukaiselta ajatukselta.Samaan aikaan mielessä alkoi kuitenkin herätä ajatus siitä, että mitä seuraavaksi olisi luvassa? Euroopassa Teslalla onkin viimeiset 5 vuotta ollut varsin hiljaista. Markkinoille on saatu Model Y, joka on tilavampi kori Model 3:sta, sekä näiden kahden kasvojenkohotukset.Kun uusi ei ole enää uuttaMitään kiinnostusta herättäviä innovaatioita Tesla ei sen sijaan ole viime vuosina enää esitellyt. Latausnopeutta on nostettu hiljalleen, mutta sen saralla yhdysvaltalaisvalmistaja ei enää kilpaile 800 voltin toteutusten kanssa. Energiatehokkuudessa Tesla on toistaiseksi ykköspaikalla, mutta muut valmistajat lähestyvät vauhdilla.Yhdysvalloissa Tesla yrittää viedä osuutta valtavien avolavojen loputtomasta kysynnästä provokatiivisella Cybetruckilla, mutta menestys on ollut vaisua. Eikä ihme, sillä tässäkin Tesla oli menettänyt jo edelläkävijän aseman, kun esimerkiksi Ford F150 Lightning ehti ensiksi markkinoille.Cybertruck ei ole ainakaan toistaiseksi noussut myyntihitiksi edes rapakon takana.Teslan viime aikojen merkittävimmät muutokset taitavatkin olla suuntamerkkien ja lasinpyyhkijöiden käytön siirtäminen viiksistä rattipainikkeisiin, sekä suunnanvaihtajan vieminen kosketusnäytön toiminnoksi. Teslan tunnusmerkistöön sopivaa yksinkertaistamista toki nämäkin teot, mutta ne eivät tunnu enää nerokkaalle simppeliyden eetokselle ja tarkkaan mietitylle minimalismille. Pikemminkin kyseessä on viimeiset oljenkorret auton hinnan tiputtamiseksi ja väkinäistä asioiden uusiksi keksimistä.Model 3 ja Model Y ovat nousseet Euroopassakin ensirekisteröintitilastoissa korkealle ja aivan syystäkin. Teslan nykyinen kilpailuvaltti on nimittäin asia mitä meillä Suomessakin osataan arvostaa: alhainen hinta. Tesla on kyennyt yleensä tarjoamaan kiitettävän toimintamatkan ja latauksen useamman tuhatta euroa samantasoisia kilpailijoita edullisemmin. Kun hinta on tarpeeksi kilpailukykyinen, mielikuvat Teslan huonona pidetystä laadusta, tietyistä ajettavuuden ongelmista ja esimerkiksi katsastustilastoista jäävät toissijaisiksi tekijöiksi.Onko tulevaisuudella jotain annettavaa?Vain muutamassa vuodessa Tesla on siis kulkenut matkan teknologianörttien märästä päiväunesta, oman lyhyen aikakautensa applemaisesta innovaattorista aivan tavalliseksi halpisautoksi. Olemmeko siis tulevaisuuden suhteen taas perinteisten, hidasliikkeisten ja sanalla sanoen tylsien autojättien varassa?Ainakin toistaiseksi Rivian R1T vaikuttaa saaneen Yhdysvalloissa Tesla Cybertruckia paremman vastaanoton.Ei sentään. Autoteollisuuden siirtyessä sähköisiin voimalinjoihin, maailmalla esitellään hätkähdyttävän paljon uusia tekijöitä. Näistä eniten mielenkiintoa herättäviin kuuluu esimerkiksi Lucid Motors ja Rivian – sen kummemmin kyseisten autonvalmistajien tuotteiden yksityiskohtiin tällä kertaa menemättä.Tuleville vuosille autoalalla riittää paljon mielenkiintoista seurattavaa ja Tesla tulee varmasti olemaan lähitulevaisuudessakin huomion keskipisteessä. Vaikka Tesla jäisikin kehityksen jalkoihin ja päätyisi olemaan vain 2030-luvun versio takavuosien itäautoista, on kuitenkin selvää ettei tämän luokan autokannan sähköistämistä olisi ikinä tapahtunut ilman Model S:n näyttämää esimerkkiä haluttavan sähköauton tekemisestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 27.9.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 Performance – ajettavuus kohtaa arkiärsytykset 28.6.2024 Koeajo Koeistuttu: Tesla Cybertruck – hedonistinen jättiavolava on vihamielistä arkkitehtuuria pyörillä 2.8.2023 Ajoneuvot Teslan hurja kiri taittui heinäkuussa – kärkipaikka tilastoissa säilyi silti 20.3.2023 Ajoneuvot Kaksi Teslaa parkissa – ja niiden omistajat onnistuivat ottamaan toisten autot käyttöönsä 5.3.2023 Ajoneuvot Project Juniper: kokeeko Tesla Model Y:kin pian merkittävän uudistuksen? 2.3.2023 Ajoneuvot Tesla valotti strategiatapahtumassaan seuraavan sukupolven sähköautoaan – on jotain mitä odottaa Kommentit (1) Teslan laatu ontuu: Tesla Model 3 heikoin ja eniten hylätty Saksan TÜV -katsastustilastossa 2025 kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä: 2-3-vuotiaiden ryhmässä Tesla Model 3-malleista hylättiin 14,2 %, keskimääräinen hylkäysprosentti oli 6,4 %. Ikäryhmän parhaista (Honda Jazz ja VW Golf Sportsvan) hylättiin vain 2,4% ja 2,5 %. 4-5-vuotiaiden ryhmässä Tesla Model 3:n hylkäysprosentti on 19,7%, siis lähes joka viides hylättiin! Keskimääräinen hylkäysprosentti on 9,1%. Ikäryhmän parhaista (Porsche 911 Carrera ja VW Golf Sportsvan) hylättiin vain 3,1% ja 3,6%. Tesla Model 3:n akilleen kantapää on akselisto ja tukivarsien puslat ja nivelet, jotka eivät tahdo kestää tehokkaan ja raskaan auton aiheuttamia rasituksia. Lisäksi ongelmia jarruissa ja valoissa. TÜV (Technischer Überwachungsverein) on Saksan suurin katsastusorganisaatio. Uusimmassa raportissa on kaikkiaan 10,2 miljoonaa henkilöautojen määräaikaiskatsastusta Saksassa kuudessa eri ikäryhmässä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”