26.1.2025

Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista

Kuva Moottorin arkisto
Model S on rikkonut myyntiennätyksiä täyssähköautojen osalta, ja pääsi myös ensimmäisenä täyssähköautona myyntitilastojen kärkikymmenikköön missään maassa. Näköpiirissä ei ole mitään mikä katkaisisi tuotannon, nyt kun Tesla on saanut taloustilanteensakin vähemmän epästabiiliksi.

Teslan ympärillä on riittänyt tapatumia.

Vuonna 2012 en ollut ajanut kertaakaan lataushybridillä, täyssähköautosta puhumattakaan. Olin mopoiässä päristelevä, kaksitahtibensiinin tuoksusta nauttiva teini joka naureskeli ajatukselle, että sähköautot olisivat koherentti valinta tavan tallaajille vielä kymmenenkään vuoden päästä.

Samaan aikaan useampi valmistaja oli esitellyt jo omia näkemyksiä siitä millaisen sähköauton kuuluisi olla – käytännössä jokaisessa tapauksessa ratkaisu oli pieni kaupunkiin tarkoitettu ekokinneri. Ainoa edes jossain määrin varteenotettava ratkaisu oli Nissan Leaf, jonka haluttavuudesta voi lukea esimerkiksi Moottorin noin vuoden kestäneestä käytetyn auton käyttötestistä.

Tesla Model S vuosimallia 2015.

Lopulta Atlantin takana  alettiin valmistamaan autoa joka muutti hämmästyttävän nopeasti koko autoteollisuuden suunnan.

Tuo auto oli tietysti Tesla Model S. Vuosia aiemmin Lotuksen koriin rakennetun täyssähköisen Roadsterin esitellyt yhdysvaltalainen autonvalmistaja saattoi markkinoille ensimmäisen oikeasti massoille tarkoitetun myyntimallinsa.

Teslan lähestyminen sähköautoon oli aivan päinvastainen kuin perinteikkäämmillä autonvalmistajilla oli ollut. Viisimetrinen, kooltaan lähes edustusautomainen viistoperä hyvillä sisätiloilla ja parhaimmillaan lähes superautomaisella suorituskyvyllä. Realistisen toimintamatkan kohdalla puhuttiin sadoista, eikä kymmenistä kilometreistä. Pikalatausteho oli kovimmillaan 90 kW, joka sekin oli lähes tuplat muihin sähköautoihin verrattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeasti kaikkien tuntema

Teslan vastaanotto oli satumaisen hyvä. Tietysti suurin osa bensalenkkareista vastusti ajatusta sähköautoista vielä vuosien ajan ja vastustaa yhä, mutta lähes tyhjästä rakennettu uusi automalli möi vuoteen 2018 mennessä yli neljännesmiljoonan kappaletta.

Tuona kyseisenä vuonna aloitin urani autotoimittajana. Ja tietysti mopoiän ja tuon hetken välissä olin kuullut ja lukenut paljon Teslasta. En vieläkään muista milloin oikein kuulin uudesta autonvalmistajasta ensimmäisen kerran, mutta vuosia aiemmin joka tapauksessa. Puhuttiinhan Teslasta joka puolella, hämmästyttävän paljon myös ei-autointoilijoiden keskuudessa!

Tesla Model 3
Tesla Model 3 oli ilmestyessään kansansähköautojen luokassa omalla tasollaan.

Tuolloin sähköautoja alkoi virtaamaan markkinoille kiihtyvään tahtiin. Siis kuutisen vuotta Model S:n ensiesittelyn jälkeen. Eikä silti yksikään tuntunut olevan sähköauton teknologiassa lähelläkään Teslan tasoa. Niin toimintamatkat, latausnopeudet kuin latausinfrakin (tuohon aikaan Teslan latausverkosto oli suljettu ainoastaan Teslojen käyttöön) suhteen. Tesla oli myös ehtinyt esittelemään henkilöautot Model X ja Model 3. Näistä etenkin jälkimmäinen nosti riman ”kansansähköauton” rakentamisen suhteen niin korkealle, että perinteisten autonvalmistajien varteenotettavat haasteet tuntuivat kaukaiselta ajatukselta.

Samaan aikaan mielessä alkoi kuitenkin herätä ajatus siitä, että mitä seuraavaksi olisi luvassa? Euroopassa Teslalla onkin viimeiset 5 vuotta ollut varsin hiljaista. Markkinoille on saatu Model Y, joka on tilavampi kori Model 3:sta, sekä näiden kahden kasvojenkohotukset.

Kun uusi ei ole enää uutta

Mitään kiinnostusta herättäviä innovaatioita Tesla ei sen sijaan ole viime vuosina enää esitellyt. Latausnopeutta on nostettu hiljalleen, mutta sen saralla yhdysvaltalaisvalmistaja ei enää kilpaile 800 voltin toteutusten kanssa. Energiatehokkuudessa Tesla on toistaiseksi ykköspaikalla, mutta muut valmistajat lähestyvät vauhdilla.

Yhdysvalloissa Tesla yrittää viedä osuutta valtavien avolavojen loputtomasta kysynnästä provokatiivisella Cybetruckilla, mutta menestys on ollut vaisua. Eikä ihme, sillä tässäkin Tesla oli menettänyt jo edelläkävijän aseman, kun esimerkiksi Ford F150 Lightning ehti ensiksi markkinoille.

Tesla Cybertruck sähköpickup sähköavolava
Cybertruck ei ole ainakaan toistaiseksi noussut myyntihitiksi edes rapakon takana.

Teslan viime aikojen merkittävimmät muutokset taitavatkin olla suuntamerkkien ja lasinpyyhkijöiden käytön siirtäminen viiksistä rattipainikkeisiin, sekä suunnanvaihtajan vieminen kosketusnäytön toiminnoksi. Teslan tunnusmerkistöön sopivaa yksinkertaistamista toki nämäkin teot, mutta ne eivät tunnu enää nerokkaalle simppeliyden eetokselle ja tarkkaan mietitylle minimalismille. Pikemminkin kyseessä on viimeiset oljenkorret auton hinnan tiputtamiseksi ja väkinäistä asioiden uusiksi keksimistä.

Model 3 ja Model Y ovat nousseet Euroopassakin ensirekisteröintitilastoissa korkealle ja aivan syystäkin. Teslan nykyinen kilpailuvaltti on nimittäin asia mitä meillä Suomessakin osataan arvostaa: alhainen hinta. Tesla on kyennyt yleensä tarjoamaan kiitettävän toimintamatkan ja latauksen useamman tuhatta euroa samantasoisia kilpailijoita edullisemmin. Kun hinta on tarpeeksi kilpailukykyinen, mielikuvat Teslan huonona pidetystä laadusta, tietyistä ajettavuuden ongelmista ja esimerkiksi katsastustilastoista jäävät toissijaisiksi tekijöiksi.

Onko tulevaisuudella jotain annettavaa?

Vain muutamassa vuodessa Tesla on siis kulkenut matkan teknologianörttien märästä päiväunesta, oman lyhyen aikakautensa applemaisesta innovaattorista aivan tavalliseksi halpisautoksi. Olemmeko siis tulevaisuuden suhteen taas perinteisten, hidasliikkeisten ja sanalla sanoen tylsien autojättien varassa?

Ford ja Rivian R1T
Ainakin toistaiseksi Rivian R1T vaikuttaa saaneen Yhdysvalloissa Tesla Cybertruckia paremman vastaanoton.

Ei sentään. Autoteollisuuden siirtyessä sähköisiin voimalinjoihin, maailmalla esitellään hätkähdyttävän paljon uusia tekijöitä. Näistä eniten mielenkiintoa herättäviin kuuluu esimerkiksi Lucid Motors ja Rivian – sen kummemmin kyseisten autonvalmistajien tuotteiden yksityiskohtiin tällä kertaa menemättä.

Tuleville vuosille autoalalla riittää paljon mielenkiintoista seurattavaa ja Tesla tulee varmasti olemaan lähitulevaisuudessakin huomion keskipisteessä. Vaikka Tesla jäisikin kehityksen jalkoihin ja päätyisi olemaan vain 2030-luvun versio takavuosien itäautoista, on kuitenkin selvää ettei tämän luokan autokannan sähköistämistä olisi ikinä tapahtunut ilman Model S:n näyttämää esimerkkiä haluttavan sähköauton tekemisestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat