22.6.2021

Toisen sukupolven pihi päivitys – Dacia Duster uudistuu

Dacia Duster uudistuu 2021

Dacia Duster uudistuu keskiössään polttoainepihistely, jolla haetaan takuulla myös edullista hinnoittelua. Tarjolle tulee mielenkiintoinen etuvetoinen malli kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.

Viime vuoden puolella Dacia Duster ehti mallinimenä kymmenen vuoden ikään. Nyt vuonna 2018 esitelty toinen sukupolvi kulkeutuu nuorennusleikkaukseen ja Dacia Duster uudistuu muun muassa varustelun ja voimalinjojen osalta.

Vuonna 2010 esitelty ensimmäisen sukupolven Duster tarjosi tilavan katumaasturin aiempaa edullisempaan autoluokkaan, jossa kilpaili aiemmin lähinnä pikkuautoja. Dusterista tuli heti suosittu, ja niitä onkin myyty jo lähes kaksi miljoonaa kappaletta. Vuodesta 2019 lähtien Duster on ollut oman luokkansa eniten myyty automalli Euroopassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dacia Duster uudistuu pihisti

Pienten muutosten ja uudemman tekniikan avulla uudistuneen Dacia Dusterin kulutus on pienentynyt. Varustelua on kehitetty ja lisätty, minkä lisäksi sisätilat ovat aiempaa korkeatasoisemmat. Valikoima kasvaa täysin uudella etuvetoisella automaattivaihteisella Dusterilla, jolle voikin povata kovaa kysyntää.

Valmistajan mukaan parannuksia ei ole tehty vain muodon vuoksi, vaan parempi taloudellisuus mielessä. Keulaa on muutettu samaan tyyliin kuin uusissa Sanderoissa, jotka Moottori on jo ehtinyt koeajaa. Etusäleikössä on uudenlainen muoto, joka on viimeistelty tuulitunnelissa.

Edessä on nyt ledivalot ja huomiovaloissa on uusi Y-kuvio. Duster on kuitenkin ensimmäinen Dacia, missä on ledeillä toteutetut suuntavalot edessä. Pientä energiansäästöä on haettu aina led-mallisia rekisterikilven valoja myöden.

Kulutussäästöjä on etsitty optimoimalla uusien kevytmetallivanteiden muotoilua tuulitunnelissa, asentamalla niille alhaisen vierintävastuksen renkaat sekä päivittämällä pyörännapoihin liukkammaat laakerit. Näiden muutosten summana nelivetoisten Dustereiden hiilidioksidipäästö on laskenut yli 5 g/km ja tämä näkyy luonnollisesti samoin kulutuksessa.

Materiaaleissa ei pihistellä

Ohjaamossa on keskitytty mukavuuden kohentamiseen. Kaikki verhoilumateriaalit ovat valmistajan mukaan uusia ja aiempaa hienostuneempia. Etuistuimien pääntuet ovat pieni, mutta tuntuva uudistus, jolla haetaan sekä mukavuutta että parempaa näkyvyyttä takaviistoon.

Varustelua on kohennettu entisestään, sillä nyt kaikissa Dustereissa perusmallista alkaen on ajotietokone, automaattisesti kytkeytyvät ajovalot, nopeusrajoitin ja taustavalaistut katkaisimet ohjauspyörässä. Korkein varustetaso tarjoaa digitaalisilla säädöillä varustetun automaatti-ilmastoinnin.

Tietoviihdejärjestelmän perustasoa edustaa Plug & Music, jossa on radio, MP3-soitin, USB sekä Bluetooth. Kaksi parempaa tietoviihdejärjestelmää tarjoavat 8-tuumaisen kosketusnäytön.

Näistä Media Displayhin voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton kautta perinteisesti datakaapelin avulla, ja kokonaisuus tukee myös äänikomentoja. Media Navissa älypuhelimen peilaus tapahtuu haluttaessa langattomasti ja lisäksi siinä on myös mukana navigointi. Järjestelmä voi kerätä tietoja ajotavasta ja nelivetoisissa "4x4-monitori" näyttää maastoajoa varten sellaisia tietoja, kuten auton kallistuskulmat tai kompassin.

Kaksoiskytkinautomaatti etuvedolle

Dusterin voimalinjoissa tärkeä parannus on se, että kaikkien moottorien kanssa on nyt vakiona kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kaikissa vaihtoehdoissa numero kertoo suoraan moottorin tehon hevosvoimissa. Ainoa dieselmoottori on turboahdettu on dCi 115, jonka kanssa voi valita joko etu- tai nelivedon.

Bensiinimoottoreita on kolme, jotka ovat TCe 90, TCe 130 ja TCe 150.  Dustereista TCe 90 ja TCe 130 ovat nyt aina etuvetoisia. Tehokkaimman TCe 150 -moottorin kanssa on kaksi vaihtoehtoa, neliveto käsivalintaisen vaihteiston kanssa tai uusi etuvedon ja kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmä.

Uudistuneita Dacia Dustereita alkaa tulla Suomeen alkusyksystä. Ensimmäisinä maahan saadaan uudet automaattivaihteiset Duster TCe 150 EDC -versiot. Muut versiot tulevat tarjolle myöhemmin.

Kuvat ja lähde: Dacia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat