25.7.2016

Topolinosta Testarossaan – Bella Italia tarjosi italialaiskauneutta laidasta laitaan

Bella Italia 2016 Alfa Romeo moottori

Mustialassa vuodesta 1991 järjestetty Bella Italia kokosi italialaisautoja arjesta juhlaan.

Musta, erikoisen mutta elegantin näköinen luksusauto pysäyttää. Edessä on legendaarisen Lancian viimeinen oma suuri auto, Thesis. Vuonna 2001 esitelty auto on kestänyt aikaa hienosti, erityisesti keula on kypsynyt vuosien varrella. Ilmeessä on ripaus alakuloisuutta, joka sopii Lancian joutsenlauluun. Mitä italialaisin edustusauto sai ylistävät arviot, mutta ostajat valitsivat 5-sarjan BMW:n. Thesiksen jälkeen Lancia tiesi lopun olevan lähellä, Themaksi nimetty Chrysler 300C oli pyhäinhäväistys.

Bella Italia 2016

Bella Italian tarjonta havahduttaa italialaisen autoiluhistorian loistoon. Ferrarien kaltaiset unelmat saavat historiikeissa päähuomion, vaikka Lanciaa tai Alfa Romeota kunniakkaampaa historiaa saa hakea. Jos historiaa voisi kaupata, huutaisivat aasialaiset autonvalmistajat käsittämättömiä summia Lancian perinnöstä.

Bella Italia 2016

Se murheista. Edessä on valkoinen Delta Integrale 16V Evoluzione. Valtavien korilevitysten ja kohotetun konepellin draaman huomaa vasta, kun vertaa autoa vanhempaan etuvetoiseen Delta HF Turboon.

Bella Italia 2016

Forssan liepeillä Mustialassa järjestettävä Bella Italia kerää paikalle Italialaisten autojen harrastajia merkkiin tai vuosimalliin katsomatta.

Bella Italia 2016

Paraatipaikalla ovat Italian unelmateollisuuden tuotteet. Ferrari-tarjonta painottuu 80–90 -luvuille. Testarossan ja jatkokehitelmä 512TR:n lisäksi paikalla on 348, F355 ja 360 Modenoita. Merkin tuoreinta kärkeä edustaa helmiäisvalkoinen 488 GTB.

Bella Italia 2016

Heti Ferrareiden vierestä löytyy Italian arkea pyörittävä Fiat-joukko. Kauniiden Barchettojen ja 124 Spiderin lisäksi löytyy harvaksi käyneitä menneiden vuosien suosikkeja. Ritmoja, 131:iä ja 127:ja. Oma lukunsa ovat tietysti hellyyttävät 500 ja 600 -mallit, sekä puukylkinen 500 Topolino -pakettiauto.

Bella Italia 2016

Runsaimmin paikalla oli Alfa Romeoita. Se ei ole ihme, yhdistäähän Alfa erinomaisesti harrasteautoilun vaatimaa intohimoa käyttöautoon. Vuosina 2004–2011 valmistettu 159-malli kuuluu itsestään selvästi näyttelykalustoon – samanikäinen Opel Vectra tuskin ansaitsisi eturivin paikkaa saksalaisten autojen kokoontumisessa.

Bella Italia 2016

Alfa-tarjontaa hallitsivat vuosituhannen taitteen 147, 156 ja GTV-mallit. Ikiklassikoita edustivat lukuista GT-sarjan Coupet, joista hienoimpana esimerkkinä oli Gulfin väreihin maalattu GTA-replika.

Bella Italia 2016

Bella Italia -kokoontumisen yllättävin ilmestys ei varsinaisesti ollut italialainen. Saksalaisen taksin laimean keltaisella sävyllä maalattu Chrysler's TC by Maserati on ehtaa yhdeksänkymmentäluvun floridalaista eläkeunelmaa.

Oudon nimen ja Bella Italiassa esiintymisen selittää Chrysleriä johtaneen Lee Iacoccan ja Maseratin silloin omistaneen Alejandro de Tomason ystävyys. Kaverukset mielivät yhteisprojektia, ja parhaana ideana pidettiin Maseratin valmistamaa avoautoa, joka liikkuu Chryslerin moottorilla.

Bella Italia 2016

Lehdistön mielestä TC by Maserati yhdisti molempien merkkien huonoimmat puolet. Kaupallista menestystä haittasi myös Chryslerin toinen malli, LeBaron GTC, joka tarjosi samat ominaisuudet halvempaan hintaan. TC by Maseratin tuotanto ajettiinkin alas ensimmäisen vuoden jälkeen. Auto ei ehkä ollut aikanaan menestys, mutta juuri siksi se on kiehtova kuriositeetti ajoneuvohistoriaa – sitä arvostavalle Chrysler's TC by Maserati on erinomainen harrasteauto.

Eriskummallista Chrysleriä ja mustaa Lancia Thesistä erottaa lopulta vain reilu vuosikymmen. Se kertoo paljon Italian ajoneuvoteollisuuden värikkyydestä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat