14.9.2021

Toyota ja Lexus: eCall-hätäpuhelujärjestelmän tarkastuskampanja

Toyota Yaris Hybrid

Tuore eCall-hätäpuhelujärjestelmän tarkastuskampanja koskee kolmea Toyotan ja kahta Lexuksen mallia. Yhteensä näitä autoja on Suomessa 5 956 kappaletta.

Ehkä vähemmän yllättäen tämä eCall-hätäpuhelujärjestelmän tarkastuskampanja kuulostaa molempien valmistajien automerkkien osalta kovin samalta. Paljon tekniikkaa jakavien saman autonvalmistajan kahden eri merkin osalta tämä on vain loogista – etenkin kun kyseessä on yksi ja sama maahantuoja.

Tiedotteen mukaan turvallisuus on Lexuksen ja Toyotan tärkein prioriteetti. Mikäli valmistaja havaitsee autoissan turvallisuuteen liittyviä potentiaalisia ongelmia, he haluavat puuttua tilanteeseen mahdollisimman nopeasti.

Tästä johtuen Toyota Motor Corporation julkaisi Suomessa 7.9.2021 tarkastuskampanjan. Kampanjan piiriin kuuluu kesäkuun 2020 - huhtikuun 2021 välillä valmistettuja Toyota- ja Lexus-malleja. Tarkemmin tämä eCall-hätäpuhelujärjestelmän tarkastuskampanja koskee Toyota Yaris-, Corolla- ja RAV4 -malleja sekä Lexus UX 250h- ja UX 300e -malleja.

Kampanjan piiriin kuuluu Toyotan merkin alla Suomessa 5 910 autoa ja Lexuksen valmisteina Suomessa 46 autoa. Yhteensä tästä tulee Suomessa 5 956 kappaletta tarkastuskampanjan piiriin kuuluvia autoyksilöitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

eCall-hätäpuhelujärjestelmän tarkastuskampanja

Valmistajan mukaan eCall-hätäpuhelujärjestelmän DCM-tiedonsiirtomoduulin ohjelmistovirhe voi aiheuttaa moduulin toimimattomuuden mahdollisessa ongelmatilanteessa. Tällöin järjestelmän normaalia toimintaa, mikä mahdollistaa hätäpuheluiden manuaalisen suorittamisen tai automaattiset hätäpuhelut onnettomuustilanteissa ei voida varmistaa.

Mahdollinen ongelmatilanne ei muutoin vaikuta ajoneuvon hallittavuuteen. Koska kyseessä on kuitenkin liikenneturvallisuuteen ja lakisääteisiin varusteisiin vaikuttava tekijä, on Toyota Motor Corporation päättänyt julkaista tarkastuskampanjan.

Valmistajan tiedossa ei ole yhtään onnettomuutta tai muunlaista vaaratilannetta, jonka viallinen DCM-tiedonsiirtomoduuli olisi aiheuttanut. Siitäkin syystä nopea reagointi on tässä tilanteessa arvokasta.

Kampanjan piiriin kuuluvien autojen omistajille tullaan lähettämään tarkastuskutsu. Tarkastuksen yhteydessä DCM-tiedonsiirtomoduuli tarkastetaan ja tarvittaessa joko päivitetään tai vaihdetaan uuteen. Toimenpide on asiakkaalle maksuton.

Lähde: Toyota Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat