23.10.2019

Toyota sähköistää: uusi modulaarinen e-TNGA -perusrakenne

Toyota tulevaisuus

Toyota valmistautuu sähköautoihin uudella perusrakenteella, joka venyy lähes jokaiseen autoluokkaan.

Autojätti Toyotan kerrotaan kehittävän uutta perusrakennetta vain täyssähköautoja varten. Tarkoituksena on luoda modulaarinen rakenne, joka mahdollistaa erilaisten sähköautojen rakentamisen kustannustehokkaasti.

Innoituksen e-TNGA:ksi kutsuttu perusrakenne on saanut Automotive Newsin haastatteleman

pääinsinööri Koji Toyoshiman mukaan radio-ohjattavista autoista.

–Ehdotin kauko-ohjattavasta autosta tuttua rakennetta, missä akku, moottori ja alusta voidaan yhdistellä erilaisten autojen luomiseksi. Auto koostuu moduuleista, Toyoshima kertoo.

Automotive Newsin mukaan moduulit viittaavat koriin ja tekniikkaan: keula, keskiosa, perä, akku ja moottori ovat kaikki omia moduuleitaan, joita on tarjolla eri vaihtoehtoina. e-TNGA mahdollistaa etu-, taka-, tai nelivedon lisäksi auton koon säätelyn pikkuautosta suureen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

300 kilometristä ylöspäin

Keskimoduuli kätkee myös akun, ja sen kapasiteetin kerrotaan venyvän 50 kilowattitunnista aina sataan kilowattituntiin asti. Sähkömoottoreita Toyotan kerrotaan tarjoavan kahta vaihtoehtoa: 80 kW (109 hv) tai 150 kilowattia (204 hv).

Toyota tähtää täyssähköisillä pikkautoilla 300 kilometrin toimintamatkaan. Suurten sähköautojen tavoite on 500­–600 kilometriä.

Harppausta akkuteknologiassa

Automotive News kertoo Toyotan luottavan alussa perinteisiin litiumioniakkuihin, mutta yhtiö pyrkii tuomaan markkinoille myös kiinteän olomuodon akkuja (solid state battery), jotka lupaavat kevyempää, tehokkaampaa ja turvallisempaa akkuteknologiaa. Yhtiön on kerrottu paljastavan lisää kiinteän olomuodon akuista jo ensi kesällä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat