20.7.2017

Tulevaa Nissan Leafia voi ajaa pääosin yhdellä polkimella

Nissan Leaf e-Pedal

Nissanin e-Pedal-toiminto lupailee, että kuljettajat voivat ajaa jopa 90% ajoista ilman jarrupoljinta.

Nissanin vihjailukampanja toisen sukupolven Leafin suhteen jatkuun. Syyskuun 6. päivä paljastettavan sähköautosuosikin toinen versio lupaa tuoda jälleen uutta tekniikkaa jokapäiväiseen käyttöön.

Tällä kertaa huomio kohdistetaan e-Pedal-nimiseen varusteeseen. Kyseisellä toiminnolla kuljettaja voi valita miten auton "kaasupoljin" toimii. E-Pedal-tilassa pelkällä oikeanpuoleisella polkimella voi valmistajan mukaan hoitaa jopa 90% ajasta, sillä auto hidastuu polkimesta höllättäessä. Ajoneuvo pysähtyy kokonaan mikäli pedaali päästetään kokonaan ylös. Toiminto lupaa pysäyttää auton jopa mäessä.

Aivan upouudesta rakettitieteestä tuskin lienee kyse, sillä useat sähköautot, kuten Teslat, BMW i3 ja jopa nykyinen Nissan Leaf omaavat energian voimakkaampaan takaisinottoon keskittyvän tilan. Energiankeräyksellä auto hidastuu sen verran voimakkaasti, että ennakoivalla ajotavalla ajettaessa jarrupoljinta ei välttämättä tarvita kuin hätätilanteissa. Ilmeisesti uusi Nissan Leaf on kuitenkin viemässä toiminnon vaikutuksen entistä pidemmälle.

Nissan huomauttaa, että kuljettajan stressi vähenee, mikäli tämän ei tarvitse vaihdella kahden polkimen väliä esimerkiksi ruuhkaliikenteessä. Toiminto on osa Nissanin Intelligent Mobility -ratkaisuja. Valmistaja muistuttaa, että varsinainen jarrupoljin on kuitenkin hätätilanteita varten.

https://youtube.com/watch?v=zAZmx8pDalc

Lähde ja kuva: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat