6.1.2023

TÜV-katsastusraportti: Porsche, Audi ja Mercedes-Benz kärjessä vanhimmissa autoissa

Vikaraportti erottelee automallien jyvät akanoista. Iäkkäiden eli 10–11-vuotiaiden automallien kärkikolmikkoon sijoittuneet ovat urheiluautoja, joilla ajetaan vähemmän kuin keskiluokan tavallisilla autoilla.

Saksalainen TÜV-katsastusraportti paljastaa, että Porsche, Audi ja mersu kärjessä vanhimmassa 10–11-vuotiaiden henkilöautojen ryhmässä. Kymmenen parhaan joukossa on kahdeksan saksalaista ja kaksi japanilaista automallia. 10–11-vuotiaiden automallien paras on Porsche 911 vikaprosentilla 6,6 %.

Audi TT - sijoittui toiseksi ja Mercedes-Benz SLK kolmanneksi. Kärkikolmikkoon sijoittuneet ovat urheiluautoja, joilla ajetaan vähemmän kuin keskiluokan tavallisilla autoilla. Mini Countryman sijoittui neljänneksi ja Mercedes-Benz B-sarja nappasi viidennen sijan.

Kymmenen parhaan listalle pääsivät seuraavat merkit: Mercedes-Benz (2 mallia), Porsche (2 mallia) ja Audi, BMW, Honda, Mini, Mitsubishi ja Volkswagen kuin yhdellä mallilla.

Monivikaisimmat automallit ovat puolestaan Renault Clio (vikaprosentti 36,4%), Renault Twingo (35,9%) ja Dacia Logan (35,6%). Häntäpäästä löytyy myös suomalaisten suosikki Nissan Qashqai, joka jäi sijalle 89. eli kahdeksanneksi heikoimmaksi hylkäysprosentilla 32,5%.

Mercedes-Benz SLK 250 Class Convertible

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 vähävikaisinta automallia, 10–11-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Porsche 911 (66 000) (6,6)
  • Audi TT (110 000) (11,6)
  • Mercedes-Benz SLK (81 000) (12,2)
  • Mini Countryman (109 000) (13,9)
  • Mercedes-Benz B-sarja (106 000) (14,2)
  • Porsche Cayenne (164 000) (14,8)
  • Mitsubishi ASX (132 000) (16,1)
  • Volkswagen Touareg (179 000) (16,5)
  • BMW X1 (131 000) (16,7)
  • Honda Jazz (99 000) (17,2)
  • Audi Q5 (159 000) (17,4)
  • Volkswagen Golf Plus (105 000) (17,4)
  • Mini (105 000) (17,5)
  • Volvo S60/V60 (166 000) (17,6)
  • Mercedes-Benz E-sarja Coupé (116 000) (18,1)
  • Audi A3 (136 000) (18,5)
  • Mazda 3 (112 000) (18,7)
  • Audi Q3 (124 000) (19,4)
  • Audi A6/A7 (182 000) (19,5)
  • Suzuki Swift (103 000) (19,7)
  • Audi A1 (114 000) (20,1)
  • Mercedes-Benz GLK (146 000) (20,2)
  • Volvo XC60 (172 000) (20,2)
  • Audi A4/A5 (168 000) (20,3)
  • BMW X5/X6 (179 000) (20,4)

25 monivikaisinta automallia,10–11-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Volkswagen Passat (190 000) (28,3)
  • Ford S-Max (175 000) (28,6)
  • Ford Focus (136 000) (28,8)
  • Renault Scénic (127 000) (28,8)
  • Hyundai i30 (123 000) (28,9)
  • Kia Ceed (123 000) (29,1)
  • Hyundai i20 (100 000) (29,5)
  • Ford Ka (97 000) (29,9)
  • Nissan Micra (90 000) (29,9)
  • Citroën Berlingo (139 000) (30,0)
  • Dacia Duster (121 000) (30,6)
  • Ford Mondeo (177 000) (30,7)
  • Citroën C3 (100 000) (31,3)
  • Fiat 500 (92 000) (31,3)
  • Ford Galaxy (184 000) (31,4)
  • Peugeot 207 (101 000) (31,6)
  • Nissan Qashqai (130 000) (32,5)
  • Renault Mégane (131 000) (32,9)
  • Fiat Punto (108 000) (33,5)
  • Fiat Panda (95 000) (33,8)
  • Nissan Juke (108 000) (33,8)
  • Dacia Sandero (106 000) (35,0)
  • Dacia Logan (132 000) (35,6)
  • Renault Twingo (95 000) (35,9)
  • Renault Clio (105 000) (36,4)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2021 – kesäkuu 2022. Keskimääräinen vikaprosentti 24,4 %

Volkswagen kärjessä ja hännillä

Mielenkiintoista on, että Volkswagen löytyy sekä 25 parhaan että 25 heikoimman listalta. Se osoittaa, että samankin valmistajan automallien laadussa voi olla suuria eroja mallisarjasta riippuen.

Saksalainen kattava TÜV-katsastusraportti pohjaa 9,6 miljoonan katsastukseen ja siinä on mukana 226 automallia, joista valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa. Suomalaisestakin näkökulmasta TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään.

Huippusuositun Nissan Qashqain yhdeksänneksi viimeinen sija ei mairittele.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tila-autoilla ajetaan runsaasti

Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain. Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja).

Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

Tilastollisesti vakuuttava kokonaisuus

TÜVin uusin vikaraportti on laadittu tilastollisesti vakuuttavasti: 9,6 miljoonaa määräaikaiskatsastusta paljastaa vikaherkkyyden.

Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot mallin kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä.

Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja. Auto simahtaa tielle useimmiten sähkölaitevian vuoksi. Tielle pysäyttävät viat ovat yleensä erilaisia kuin katsastuksessa havaitut. Lisäksi esiintyy myös sellaisia vikoja, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat. 

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat, Lähde: AutoBild TÜV-Report 2023

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat