2.5.2017 Ajoneuvot Upeasti entisöity Checker-taksi on hyvä syy lähteä Classic Motorshow’hun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lahden Classic Motorshow'ssa ensiesiteltävä Checker A2 -entisöinti on upea osa suomalaista ja samalla kansainvälistä ajoneuvohistoriaa. Suomalainen autohistoria on täynnä värikkäitä tarinoita autohankinnoista, väärinkäsityksistä ja hyvistä aikeista. Tätä kaikkea edustivat Yhdysvaltain Michiganissa toimineen Checker Motors Corporationin valmistamien taksiautojen hankinta Suomeen 1950-luvulla. Erikoisen autovalmistajan erikoiset autot kohtasivat meillä vähintään yhtä erikoisen kohtalon.Checker Motors valmisti, monien nykyisten erikoisajoneuvovalmistajien tavoin, tuotteensa täsmällisesti tiettyyn käyttötarkoitukseen hyödyntäen alihankkijoiden osavalikoimia. Yhtiön nimi viittasi autojen klassiseen ruutukuvioon, joka on elokuvistakin tuttu merkki taksiautolle. Suurten kaupunkien ripeään liikenteeseen suunnitellut autot elivät yleensä lyhyen, mutta intensiivisen elämän, jonka jälkeen ne päätyivät takaisin valmistajansa hoiviin romutettavaksi. Autoja ei myyty taksiyritysten ulkopuolelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin vanha taksiMutta kuka voisi tarvita isoa joukkoa loppuunajettuja takseja 1950-luvun taitteessa? Jos vastasit "Olympialaisiin valmistautuva Suomi", voit antaa itsellesi papukaijamerkin. Sodanjälkeisen Suomen taksikalustosta huolestuivat Helsingin kaupunginjohtaja Erik von Frenckel ja ministeri Onni Hiltunen. Lopulta autoja ostamaan lähti valtuuskunta, joka arveli vain muutaman vuoden ikäisten (vm. 1946–1949) A2-taksien olevan aiottua uudempaa A4-mallia parempi ratkaisu. Kun vielä yhteishankinta sotkeutui entisestään laivauksessa tapahtuneiden vaurioiden vuoksi, oli skandaali valmis. Syyttävien sormien takana maahan saatiin kuitenkin noin 500 Checker A2 -taksia, joilla ammatti- ja siviiliautoiltiin autojen käyttöiän loppuun.Matkalla nähtiin myös koko joukko kotimaisia muunnoksia. Amerikkalaismalliin Checkereissä ei esimerkiksi ollut apukuskin istuinta, vaan kuljettajan viereinen paikka toimi tavaratilana. Ison jenkkisämpylän takakontti puolestaan pysyi tiukasti kiinni ilman peltiseppää, sillä tila kätki vain sisäkautta saavutettavan vararenkaan. Molempia epäkohtia muokattiin, yksilöstä riippuen, suomalaiselle taksarille paremmin sopivaksi.Muhkeasta muodosta huolimatta takaluukkua ei ole, tilan toimiessa ainoastaan varapyöräkotelona.Sinänsä luotettava ja yksinkertainen perustekniikka tukeutui Continentalin valmistamaan rivikutoseen. Checkerin runkorakenne pysyi mallisukupolvista huolimatta pitkälti samanlaisena aina autonvalmistuksen loppuun saakka vuonna 1982. Valmistuksen päättyessä havahtuivat myös keräilijät, joille jäi haltuunsa Yhdysvalloissa lähinnä uudempia malleja. Nyt entisöity A2 on siten arvokas pala historiaa myös kansainvälisesti.Iso jenkkisämpyläHodarimielikuvilta on vaikea välttyä, sillä virheettömästi kevätauringossa kiiltelevä vuosimallin 1948 Checker A2 on kieltämättä notkahtaneen sämpylän näköinen. Checker Ry Finlandin hurmaava joukkohulluus on vihdoin tuottanut tulosta, sillä vuonna 2009 aloitettu entisöintiprojekti on saatu vihdoinkin valmiiksi. Erityistä kiitosta yhdistys antaa Hannu Kyttäselle, jonka ennakoivalla keräilyllä projekti oli mahdollista saattaa valmiiksi. Erikoisvalmistajan ajoneuvon entisöinti noin 70 vuotta myöhemmin toisella puolen valtamerta asettaa huomattavia rajoituksia varaosien saatavuuteen. Niinpä Checkeristit ovat joutuneet tekemään ja teetättämään lukuisia osia ja töitä. Projektiautojen ylämäkisuota tuntevat tietävät, että alihankkijoiden myötä myös potentiaaliset viivästykset kasvavat entisestään. Haasteeksi osoittautui myös taustatutkimuksen myötä tarkentuva tieto auton alkuperäiskunnosta, sillä jo kertaalleen viimeisteltyjä kohtia saatettiin joutua muuttamaan.Yhdistyksen entisöity Checker A2 on maalattu takaisin aitoihin chicagolaisväreihin, mielikuvien keltaisen värityksen kuuluessa elokuvissa nähdylle New Yorkin taksikannalle. Myös ikoninen ruutukuvio on maalattu, automaalarin suureksi riemuksi. Suomalaiseen tyyliin kuulunut apukuljettajan istuinkin on poistettu aitouden nimissä.Lahti Classic Motorshow'ssa esiteltävä entisöity Checker A2 on taustayhdistyksensä mukaan maailman ainut entisöity yksilö. Lisäksi messuilla nähdään vertailun vuoksi Kyttäsen ajokuntoinen Checker A2, joka on jätetty alkuperäiseen asuunsa.Takasohvan lisäksi kuljetuskapasiteettia voitiin kasvattaa esiin käännettävillä istuimilla. Tarinat kertovat myös, miten autoilla on kuljetettu yhtä sun toista – eikä sika tarkoita tässä edes loppuiltojen asiakasta.Lähitulevaisuudessa kiiltelevä Checker saatetaan nähdä myös liikenteessä, sillä katsastuksesta on selvitty ja auton alkuperäinen rekisteritunnuskin oli vapaana, arkistoista löytyneitä alkuperäiskilpiä myöten.Classic Motorshow 6.–7.5.2017Lahden Messukeskuksessa järjestettävä klassikkoautonäyttely Classic Motorshow saapuu jälleen keskuuteemme toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna. Tänä vuonna näyttelyn kattoteemana on 1970-luku, eli "muutosten vuosikymmen". Autojen lisäksi vuosikymmen vaikutti suuresti myös kaksipyöräisten asemaan.– Kaksipyöräisistä teemaosastollamme tulee esille kaksi vertailukokonaisuutta: nuorisopyörät ja mopot, sekä isot japanilaiset. Mopojen rooli muuttui 70-luvulla. Edellisellä vuosikymmenellä ne olivat hyötyajoneuvoja, joilla kuljettiin myös työmatkat. Markkinoille tulivat Supersportit, Helkaman Raisut sekä nuorisolle suunnatut mopot. Samalla markkinoille tulivat myös isot japanilaiset moottoripyörät, vaikkakin silloiset veromuutokset osittain vaikeuttivat kaupankäyntiä, kertoo näyttelyn tuottaja Petri Niemenmaa.Juhlittavaa löytyy myös valmistajista, sillä Ferrari ja Saab täyttävät 70 vuotta, Fiatin ihanainen 500 yhdessä Classic Chevyn kanssa täyttävät 60 v. ja Ahveniston ikoninen moottorirata on sekin jo 50 vuoden kypsässä iässä.Perinteiseen tapaan näyttely toimii kesäkauden avaustapahtumana ja vuosittain vieraita Classic Motorshow'ssa käy lähemmäs 20 000. Classic Motorshow 2017 Lahden Messukeskus, Salpausselänkatu 7, 15110 Lahti. Liput 18€/päivä, alle 12-vuotiaat ilmaiseksi vanhempien seurassa. Pysäköinti näyttelyvieraille varatuilla paikoilla ilmaista. Ilmainen narikka vaatteille tai vaikkapa ajovarusteille. Auki la 6.5. klo 9.00–17.00, su 7.5. 10.00–17.00. Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: iltapesun kautta nukkumaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle