16.10.2016

Uunituore Yamaha SCR950 jo rakentelukohteena

Yamaha SCR950 Chequered Scrambler

Yamaha SCR950 esiteltiin vasta pari viikkoa sitten. Yhdysvaltalainen Brat Style-yritys on jo ehtinyt rakentaa siitä tyylikkään ”Chequered Scrambler” -version.

– Se on ajossa tehokas, mukava ja tosi helppo käsiteltävä. Sillä oli mukava päästellä menemään yhtälailla asfaltoiduilla kaduilla kuin huonopintaisella soratiellä, sanoo Brat Stylen perustaja ja omistaja Go TakamineJapanilaislähtöinen Takamine vastaa uuden SCR950 Chequered Scramblerin rakennusprojektin toteutuksesta. Hän kertoo pitävänsä SCR950:n alkuperäisvärityksestä, jossa on tyylikkäästi joitakin samoja juttuja kuin oli Yamahan takavuosien enduroissa.

SCR950:n customointi oli Takaminen mukaan upea, mutta samalla haastava tehtävä.
– Kuten yleensä, tein itse ohjaustangon, bensatankin, istuimen, lokarit, sivukopat ja pakoputkiston, jotta lopputulos olisi mahdollisimman ”Brat Style”. Bensatankki oli kaikkein vaikein. Heitin useammankin valmiin bensatankin metallikierrätykseen, kunnes lopputulos oli se mitä halusin. Esimerkiksi bensapumpun asentaminen vaati luovuutta ja nokkeluutta. Samalla kevensin SCR950:n painoa tuntuvasti. Keveämpänä se on entistäkin mukavampi ajettava. Nyt kun olen tutustunut SCR950:n rakenteisiin, on se minusta erinomaisen potentiaalinen kohde customointiin, sanoo Takamine.

Yamaha SCR950 Chequered Scrambler

Hänen mukaansa sen selkeä ja siisti putkirunko sekä siro takarunko muodostavat mainion kokonaisuuden. Käytännössä se sallii lennokkaankin ajattelun istuimen, lokarien ja pakoputkiston suunnittelussa. Samoin ohjaustangon ympäristö on helppo tehdä pelkistetyn siistiksi.
– Minusta SCR950 saa persoonallisuutta jopa kun vaihtaa vain jokusen olennaisen osan, Takamine jatkaa.

Tunnusomaisia Brat Stylen piirteitä pyörässä ovat vain olennaiseen pelkistetty etupää, pieni ajovalo ja Go Takaminen tekemä, leveä ohjaustanko. Brat Style -signeeraus on muun muassa bensatankin korkissa, joka on kunnianosoitus Yamaha Faster Sons -tyylille. Sama pätee tyylikkäästi signeerattuun ilmanpuhdistimen kotelon kanteen. Takapäässä on Works Performance -iskunvaimentimet. Ne lisäävät hieman joustoliikettä ja nostavat maavaraa. Go Takaminen tekemä siro takarunko ja lokasuoja täydentävät pelkistettyyn etuosaan sopivan takaosan ilmeen. Tyylikkäillä pinnavanteilla on tyylinmukaiset, karkeakuvioiset renkaat. Eikä yksikään Brat Style -luomus olisi täydellinen ilman persoonallista takavaloasetelmaa. Pakoputket kulkevat pyörän myötäisesti ja käsintehdyt lämpösuojat kruunaavat ne. Värityksessä kohtaavat muun muassa menneiden aikojen tunnettujen Yamaha-mallien grafiikka ja tunnusomainen ruutulippukuviointi, joka on Denis Babin käsialaa.

Go Takaminen ja Brat Stylen rakentama Chequered Scrambler on Yamaha SCR950:n pohjalle rakentuva Yard Built -luomus. Okinawalla syntynyt Go Takamine seurasi jo pikkupoikana kotinsä lähistöllä olleen USA:n sotilastukikohdan sotilaiden hurvittelua moottoripyörillään paikallisilla hiekkakuopilla. Aikuisena Takamine perusti Brat Style -nimisen yrityksen Tokioon vuonna 1988. Se erikoistui alusta pitäen rakentamaan siistejä katupyöriä, joissa toteutui myös Go Takaminen intohimo – soralla ajaminen. Nykyään Brat Style toimii Kaliforniassa Yhdysvalloissa.

Lähde: Konekesko Kuvat: Yamaha

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat