24.8.2023 Autoilu Uusi hallitus poistaa aukon ylinopeusrikkomusten seuraamusjärjestelmästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneoikeuden asiantuntija: ”Vihdoin tähän epäkohtaan ollaan puuttumassa" Ylinopeutta ei saisi ajaa, mutta niin voi joskus käydä. Ja nykylakien mukaan sekin on mahdollista, että ylinopeudesta kärynnyt autoilija säästyy seuraamuksilta, mikäli ajetun ylinopeuden määrä on sopivan lievä. Tässä on kyse tilanteesta, josta ylinopeuden määrä jää tavallaan lakipykälien välimaastoon, ei kenenkään -maalle. Liikenneoikeuden asiantuntija ja liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja Risto Tuori on hyvillä mielin, että Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmassa on nyt otettu kantaa tähän epäkohtaan – eli lakipykälien välimaastoon jäävään ylinopeuteen. – Vihdoin tähän epäkohtaan ollaan puuttumassa. Yhdistyksemme on monessa yhteydessä tuonut julki ongelman eli liikennevirhemaksun ja liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen välisen yhteensovittamisongelman ylinopeusrikkomuksissa. Hallitusohjelmassa aiheesta todetaan seuraavaa: ”Oikaistaan ylinopeudesta seuraavaa liikennevirhemaksua ja liikenneturvallisuuden vaarantamisrikosta koskeva lakien yhteensovittamisongelma sen varmistamiseksi, että liikennevirhemaksurajan ylittävästä ylinopeudesta ei selviä seuraamuksetta.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rajana 20/km/h -ylinopeudet Risto Tuori tuo esiin, että perimmäinen kysymys on rikoslaissa olevasta liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen soveltumisesta yli 20 km/h ylinopeuksiin. – Sakkorangaistusta ei voi tuomita, jos teosta arvioidaan aiheutuneen ainoastaan vähäistä vaaraa. Kun liikennevirhemaksua ei voi määrätä yli 20 km/h ylinopeuksista, vähäisen vaaran rikkomukset voivat jäädä kokonaan seuraamuksitta, jos sakotettava osaa siihen vedota, Tuori taustoittaa nykytilaa. Hän tähdentää, että teon arviointi riippuu olennaisesti olosuhteista. Tuori kertoo, että aiemmin poliisin nyrkkisääntönä 10 päiväsakkoa määrättiin liikennerikkomuksesta ja 12 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Vanhojen sakotusohjeiden perusteella kysymys saattoi olla taajama-alueilla 26 km/h ja sen ulkopuolella jopa 29 km/h ylinopeudesta. Tieliikennelain säätämisen jälkeen tämä ohjeistus poistettiin sakkokäsikirjasta. Taustalla oikeuksien päätöksiä Tuori kertoo Pohjois-Savon käräjäoikeuden päätöksestä vuodelta 2021, jossa oikeus katsoi, että uusi tieliikennelaki ei ole muuttanut liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen soveltamisaluetta ja tältä osin Itä-Suomen hovioikeus oli samaa mieltä, mutta katsoi tuossa tapauksessa mm. risteyksen vuoksi teon olleen omiaan vaarantamaan vähäistä enemmän liikenneturvallisuutta. Helmikuussa 2023 Turun hovioikeus puolestaan antoi tuomion moottoritien loppuvaiheessa kello 01 yöllä tapahtuneesta 29 km/h nopeuden ylityksestä 80 km/h nopeusrajoitusalueella. – Tästä tuomiosta on vireillä valituslupa- ja muutoshakemus korkeimmassa oikeudessa. Liikenneoikeusyhdistys esitti aikanaan, että liikennevirhemaksun soveltamisalue olisi nostettu 30 km/h ylinopeuksiin asti, mikä olisi vastannut suunnilleen aiempaa sakotuskäytäntöä. – Tämä on varteen otettava vaihtoehto edelleenkin, Tuori erittelee. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Hallitusohjelma / Vahva ja välittävä Suomi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 14.5.2024 Autoilu Moottorin ohjelmoinnin päästövastuut muuttuvat – uhkana roimat maksut 13.5.2024 Autoilu Etanolin ystävät muuntotuen paluusta – myönteistä mutta riittämätöntä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle