24.8.2023 Autoilu Uusi hallitus poistaa aukon ylinopeusrikkomusten seuraamusjärjestelmästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneoikeuden asiantuntija: ”Vihdoin tähän epäkohtaan ollaan puuttumassa" Ylinopeutta ei saisi ajaa, mutta niin voi joskus käydä. Ja nykylakien mukaan sekin on mahdollista, että ylinopeudesta kärynnyt autoilija säästyy seuraamuksilta, mikäli ajetun ylinopeuden määrä on sopivan lievä.Tässä on kyse tilanteesta, josta ylinopeuden määrä jää tavallaan lakipykälien välimaastoon, ei kenenkään -maalle.Liikenneoikeuden asiantuntija ja liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja Risto Tuori on hyvillä mielin, että Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmassa on nyt otettu kantaa tähän epäkohtaan – eli lakipykälien välimaastoon jäävään ylinopeuteen.– Vihdoin tähän epäkohtaan ollaan puuttumassa. Yhdistyksemme on monessa yhteydessä tuonut julki ongelman eli liikennevirhemaksun ja liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen välisen yhteensovittamisongelman ylinopeusrikkomuksissa.Hallitusohjelmassa aiheesta todetaan seuraavaa: ”Oikaistaan ylinopeudesta seuraavaa liikennevirhemaksua ja liikenneturvallisuuden vaarantamisrikosta koskeva lakien yhteensovittamisongelma sen varmistamiseksi, että liikennevirhemaksurajan ylittävästä ylinopeudesta ei selviä seuraamuksetta.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajana 20/km/h -ylinopeudetRisto Tuori tuo esiin, että perimmäinen kysymys on rikoslaissa olevasta liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen soveltumisesta yli 20 km/h ylinopeuksiin.– Sakkorangaistusta ei voi tuomita, jos teosta arvioidaan aiheutuneen ainoastaan vähäistä vaaraa. Kun liikennevirhemaksua ei voi määrätä yli 20 km/h ylinopeuksista, vähäisen vaaran rikkomukset voivat jäädä kokonaan seuraamuksitta, jos sakotettava osaa siihen vedota, Tuori taustoittaa nykytilaa.Hän tähdentää, että teon arviointi riippuu olennaisesti olosuhteista.Tuori kertoo, että aiemmin poliisin nyrkkisääntönä 10 päiväsakkoa määrättiin liikennerikkomuksesta ja 12 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Vanhojen sakotusohjeiden perusteella kysymys saattoi olla taajama-alueilla 26 km/h ja sen ulkopuolella jopa 29 km/h ylinopeudesta. Tieliikennelain säätämisen jälkeen tämä ohjeistus poistettiin sakkokäsikirjasta.Taustalla oikeuksien päätöksiäTuori kertoo Pohjois-Savon käräjäoikeuden päätöksestä vuodelta 2021, jossa oikeus katsoi, että uusi tieliikennelaki ei ole muuttanut liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen soveltamisaluetta ja tältä osin Itä-Suomen hovioikeus oli samaa mieltä, mutta katsoi tuossa tapauksessa mm. risteyksen vuoksi teon olleen omiaan vaarantamaan vähäistä enemmän liikenneturvallisuutta.Helmikuussa 2023 Turun hovioikeus puolestaan antoi tuomion moottoritien loppuvaiheessa kello 01 yöllä tapahtuneesta 29 km/h nopeuden ylityksestä 80 km/h nopeusrajoitusalueella.– Tästä tuomiosta on vireillä valituslupa- ja muutoshakemus korkeimmassa oikeudessa.Liikenneoikeusyhdistys esitti aikanaan, että liikennevirhemaksun soveltamisalue olisi nostettu 30 km/h ylinopeuksiin asti, mikä olisi vastannut suunnilleen aiempaa sakotuskäytäntöä.– Tämä on varteen otettava vaihtoehto edelleenkin, Tuori erittelee.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Hallitusohjelma / Vahva ja välittävä Suomi Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?