1.2.2021

Uutta halvempaa kotimaista nastaa – Nokian Nordman 8

Nordman 8

Nokian Nordman 8 ja Nordman 8 SUV laajentavat Nokian nastarenkaiden tuoreimman kierroksen valikoimaa hintaportaassa alaspäin.

Nokian Renkaiden Nordman 8 -sarja on osa valmistajan uutta nastarengasvalikoimaa, jota kuluttajat toki joutuvat odottamaan vielä ensi syksyyn saakka. Uutisoimme jo aiemmin uudesta nastoitetusta lippulaivasta, joka on Hakkapeliitta 10. Tuo lippulaiva sai SUV-version lisäksi ensimmäistä kertaa myös mielenkiintoisen sähköautoihin suunnatun erityisen hiljaiseksi luvatun EV-version.

Nyt on säästömallin vuoro, jossa yllätyksiä on vähemmän. Nokian Nordman nojaa vanhaan teknologiaan, joka tuodaan myyntiin hieman halvemmalla hintatasolla. Näin aiempien Hakkapeliitta-sukupolvien jo kehitettyä teknologiaa voidaan myydä edullisemmin, malliston keihäänkärjen kuolettaessa kehityskustannuksia korkeammassa hintaluokassa.

Nordman-malliston uusin, mutta tavallaan vanha, sukupolvi on nimeltään Nordman 8 ja samasta on tarjolla myös raskaisiin katumaastureihin suunniteltu Nordman 8 SUV. Nämä nojaavat perustekniikaltaan kahden rengassukupolven päästä löytyvään Hakkapeliitta 8 -nastarenkaaseen. Näin nimeämispolitiikan numerointi on ihailtavan selkeä.

Nokian Nordman 8

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nokian Nordman 8

Uusi Nokian Nordman 8 -nastarengas etenee valmistajan mukaan tasapainoisesti ja turvallisesti sekä jäällä että lumella. Ajotuntuman luvataan olevan täsmällinen ja helppo niin liukkaissa olosuhteissa kuin sulalla kelillä. 

Tätä tukee Eco Stud 8 -nastakonsepti, joka tarkoittaa ympäristöystävällistä ankkurinastaa, nastaiskua pienentävää alalaipan muotoilua sekä nastan toimintaa tehostavaa ja tiekosketusta vaimentavaa Eco Stud -nastatyynyä. Nastoitusratkaisulla haetaan kuljettajien arvostamaa jarrutus- ja kiihdytyspitoa, lisää kulumiskestävyyttä ja sekä mahdollisimman korkeaa ajomukavuutta.

Jos rengas näyttää tutulta, niin pintakuviointi on sama kuin aikanaan Hakkapeliitta 8 -mallissa. Sen sijaan samaa nastaa on käytössä Hakkapeliitta 9 -sukupolvessa ja tuo nasta on 10 millimetriä korkea. Toki myös Nokian Winter Safety Indicator on läsnä kulumisen seuraamiseen.

Nokian Nordman 8:n kattavasta 13-20-tuuman kokovalikoimasta löytyy vaihtoehto niin pienempään perheautoon kuin suuremmallekin vanteelle. Tarjonta on siis laaja.

Nokian Renkaat Nordman 8 SUV

Nordman 8 SUV

Vastaavasti monipuoliseen katumaasturikäyttöön kehitetty Nokian Nordman 8 SUV pyrkii tarjoamaan samoja ominaisuuksia raskaampia ajoneuvoja omistaville. Nordman 8 SUV tarjoaa hieman tavanomaista Nordman 8 -rengasta jäykemmän pintakuvioinnin. Vähemmän yllättäen tämä pohjautuu pääosin Hakkapeliitta 8 SUV -renkaaseen, josta kulutuspinnan pintakuviointikin on tuttu.

Nastan korkeudeksi kerrotaan 11 millimetriä ja sama Nokian Eco Stud 8 -nastakonsepti on tässäkin läsnä. Sitä on kuitenkin räätälöity raskaampaa SUV-käyttöä varten.

Maailman pohjoisimman rengasvalmistajan talvikäyttöön suunnatun SUV-renkaan kokovalikoima ulottuu 15-tuumasta aina 19-tuumaan saakka. Tuosta joukosta löytyy myös iso joukko XL-merkittyjä vaihtoehtoja, joissa renkaiden kantavuus on siis korkein mahdollinen.

Nokian Renkaat Nordman 8

Vanhoillakin vedetään

Vaikka tuorein, ensi syksyllä tarjolle tuleva, Nordman 8 luottaa vanhaan rengasteknologiaan ei historiakatsaus ole vielä tässä. Myös sen edeltäjät Nordman 7 ja Nordman 7 SUV tulevat säilymään toistaiseksi tuotannossa. Itse asiassa joitakin kokoja tullaan tarjoamaan yhä Nordman 5 -mallistakin. 

Nastarenkaiden osalta saimme uuden edullisemman vaihtoehdon sukupolven, mutta kitkarenkaita jäämme vielä odottamaan. Nokian edullisemman Nordman-malliston kitkarenkaat ovat jatkossakin Nordman RS2 ja RS2 SUV – eihän nastaton Hakkapeliitta R3 ole vielä saanut korvaajaa. 

Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat