28.11.2018

Uutta vanhaa rikkomatta – tällainen on uusi Porsche 911

Porsche 911 992

Porschen laskutavan mukaan 911 on ehtinyt nyt kahdeksanteen sukupolveensa.

Maailmassa on uusi Porsche 911. Jälleen samasta reseptistä on tehty uusi auto, jonka pitää samalla olla merkittävä parannus edeltäjäänsä, mutta mitään ei saisi muuttaakaan – tai näin ainakin monen fanin mielestä. Ja onhan se totta, ettei väistyvässä sukupolvessa juuri moitittavaa ollut.

Porsche 911 992

Uuden 911-sukupolven, tehdaskoodiltaan 992, ulkonäkö on aikakautemme tulkinta klassisesta 911-mallista. Muodot ovat väistyvää 911-sukupolvea voimakkaammat, mutta mallille tyypilliset pehmeän kaarevat pinnat ovat yhä tallella. Linjoja pelkistetään pintoihin häivytetyillä ovenkahvoilla. Kaikki Carrera-mallit ovat nyt yhtä leveitä, ja leveyttä on tullut merkittävästi lisää – keulassa jopa 45 millimetriä.

Erityisesti vanteet, edessä 20- ja takana 21-tuumaiset, näyttävät merkittävästi kookkaammilta. Toinen viittaus nykymuotiin löytyy auton takavaloista, joita yhdistää perän levyinen valoraita. Se on tuttu niin Porschen muista nykymalleista kuin 911-mallin historiastakin.

Porsche 911 992

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta ja vanhaa

Historiaa voi löytää myös sisätiloja hellivän digitaalitekniikan keskeltä. Porsche kertoo kojelaudan vaakasuuntaisten linjojen viittaavan 1970-luvun 911-malleihin. Kosketusnäyttö on nyt 10,9-tuumainen.

Mittaristo luottaa yhä keskelle asennettuun kierroslukumittariin. Sitä ympäröi kaksi lisäinformaatiota näyttävää ruutua. Saatavilla on niin pimeänäkökameraa kuin ruuhkassa toimivaa aktiivista vakionopeudensäädintäkin.

Porsche 911 992

Porsche on vielä varsin vaitonainen takamoottoriautonsa tekniikasta. Tiedämme 911 Carrera S -mallien liikkuvan 450-hevosvoimaisilla turbomoottoreilla (30 hv aiempaa enemmän), joiden perässä on 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Takavetoiselle 911 Carrera S:lle se tarkoittaa kiihtyvyyttä sataseen 3,7 sekunnissa, kun nelivetoinen 911 Carrera 4S leikkaa ajasta kymmenyksen. Kiihtyvyyttä voi vielä nopeuttaa kahdella kymmenyksellä Sport Chrono -paketilla.

Tehdas kertoo takaisinlasketuksi NEDC-kulutukseksi 911 Carrera S:lle 8,9 l/100km ja nelivetoiselle 911 Carrera 4S:lle 9,0 l/100km.

Porsche 911 992

Oletettavasti S-mallin alapuolelle julkaistaan pian tavallinen 911 Carrera. Sen jälkeen vuorossa ovat Cabriolet-avomallit, Turbo, GTS:t, GT3:t ja GT2:t ja…

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat