15.8.2018

Vahva huhu: BMW:n seikkailupyöriin isommat moottorit

BMW:n seikkailupyöriin isommat moottorit

BMW on vahvojen huhujen mukaan esittelemässä ensi kauden GS-malleihinsa uuden isomman moottorin, jolloin mallimerkintä muuttuu samalla muotoon R 1250 GS.

Täksi kaudeksi BMW kasvatti keskikoon seikkailupyöriensä moottorin iskutilavuuden 800 kuutiosenttimetristä 850:een. Nyt samanlainen iskutilavuuden kasvatus nähdään isomman R 1200 GS -mallin kohdalla. Uuden moottorin tarkaksi iskutilavuudeksi on eri lähteissä arvioitu 1254 kuutiosenttimetriä, jossa on 84 kuutiosenttimetrin lisäys aiempaan moottoriin. Samalla huipputehon ennakoidaan nousevan nykyisestä 125 hevosvoimasta 136 hevosvoimaan. Moottorityyppinä säilyy BMW:lle tyypilliseen tapaan kaksisylinterinen vastaiskumoottori.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muuttuva venttiiliajoitus?

Nykyisin käytössä oleva 1170-kuutioinen boxer-moottori on peräisin vuodelta 2004, jolloin se korvasi aiemman 1130-kuutioisen version. Vuonna 2013 moottoria uudistettiin sen saadessa mm. nestejäähdytyksen. Silloin BMW:n edustajat kertoivat, että nestejäähdytys tuo huomattavan virityspotentiaalin moottoriin ja odotettavissa on seuraavina vuosina tehokkaampia versioita kyseisestä moottorista. Niinpä onkin yllättävää, että saksalaisvalmistaja on pitänyt moottorin teholukemat samana kaikki nämä vuodet, ja nyt tehonlisäys tehdään iskutilavuutta kasvattamalla.

Erilaiset erikoismallit ja erikoisväritykset ennakoivat yleensä mallisarjan olevan loppusuoralla ja uuden mallin esittelyn lähestyvän. Niin tälläkin kertaa, ensi vuodeksi mallimerkintä muuttuu muotoon R 1250 GS.

Ennakkotietojen mukaan runkoon, jousitukseen tai jarruihin ei olisi odotettavissa suuria muutoksia. Moottorissa suurimmat muutokset iskutilavuuden lisäksi koskevat sylinterikantta ja pakoputkistoa. Vahvat huhut kertovat, että Ducatin 1260-kuutioisen Multistradan tapaan myös BMW ottaisi käyttöön muuttuvan venttiiliajoituksen seikkailupyöriensä moottorissa. Pakoputkiston muutosten ennakoidaan laskevan melutasoa nykyisestä 92 desibelistä 88 desibeliin. Muutosten arvioidaan lisäävän sekä R 1250 GS:n että R 1250 GS Adventuren painoa viidellä kilolla. Polttoainetankkien koot pysynevät ennallaan, perusmallissa 20 litraa ja Adventuressa 30 litraa.

Virallinen esittely Kölnin Intermot-moottoripyöränäyttelyssä

Paitsi seikkailupyöriin, uuden moottorin väitetään löytävän tiensä ensi kaudeksi myös R 1250 RT -matkapyörän voimanlähteeksi. Uusien mallien viralliseksi esittelyajankohdaksi povataan BMW:n kotikenttää, Kölnin kansainvälistä moottoripyöränäyttelyä, joka avataan 3. lokakuuta.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat