7.6.2018 Ajoneuvot Vaikka väkisin vihaiseksi: Audi Q8 on muotoa myöten täynnä itseään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin uusi lippulaivamaasturi ei häpeä edes itseään. Näkisipä kristallipallosta kuinka tähän aikakauteen suhtaudutaan parin vuosikymmenen päästä. Ympäristötietoisuus kasvaa vauhdilla. Autojen päästöistä keskustellaan äänekkäästi. Sähköautot ovat näkyvä puheenaihe. Ja luksusmerkit puskevat markkinoille toinen toistaan möhkömpiä keskisormia kehitystä vastaan. Anteeksi, neliovisen luksuscoupén eleganssistahan tässä olikin kyse, ainakin jos valmistajaa on uskominen. Audin mukaan Q8 yhdistää tyylin ja suuren katumaasturin käytännöllisyyden, joten auton pitäisi tarjota kaikkea verkottumisesta rankkaan offroad-käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arvovaltaa ja urquattroa Audi ei malta olla korostamatta tiedotteessaan uutuuden ”urheilullista dynaamisuutta ja arvovaltaa”. 4,99 metrisenä ja 1,71 metriä korkeana Audi Q8 on leveämpi, lyhyempi ja matalampi kuin sisarmalli Q7, jonka yläpuolelle tulokas tietysti nelirenkaisessa hierarkiassa asettuu. Keulaa hallitsee ehkäpä merkin nykyhistorian rajuin maski. Keltaisen kuvitusauton harmaareunainen kidus näyttää kuin hammasraudoin irvistävältä Homer Simpsonilta, mutta tämä tuskin oli saksalaisilla humoristeilla mielessä. Valmistaja itse painottaa ulkonäössä itsevarmuutta, tiedä sitten, onko korstettu yliyrittäminen sen merkki. Alkuperäistä Audi Quattro -urheilucoupeakin pitäisi 22-tuumaisia vanteita ympäröivien muotojen seasta löytyä. ”Vahvat ääriviivat ja atleettisesti tiukat pinnat ilmaisevat voiman tunteesta, hienostuneisuudesta ja erityisestä jatkuvan nelivedon dynaamisuudesta”, kertoo suora lainaus Audin tiedotteesta. Teknisyyttä ulkonäköön tuovat täysledivalot, lisävarusteisena matriisityyppiset. Audin mukaan kolmiulotteiset päiväajovalot sekä takavalot henkivät digitaalisuutta. Perää hallitsee auton levyinen valoraita, jonka alle jäävä musta paneeli muistuttaa yksinkertaisemman ajan tyylikkyydestä, jota alkuperäinen Audi Quattro edusti. Perusta Q7:sta tuttu Valmistaja kertoo jatkuvan nelivedon (40/60 etu/taka) ja 254 millimetrin maavaran riittävän silloinkin, kun asvaltti loppuu. Lisävarusteena auton voi varustaa 90 millisen maavaransäädön sallivilla ilmajousilla ja säätyvillä iskunvaimentimilla, ja nelipyöräohjauksenkin autoon toki saa. Q8 jakaa Q7:sta, Porsche Cayennestä, Bentley Bentaygasta, Lamborghini Uruksesta ja Volkswagen Touaregista tutun perusrakenteen, joten visuaalisesti vaativan kuoren alla piilee odotettavasti hyvin kyvykäs kulkuneuvo. Kolkuttavaan omatuntoon ja sukulaisten syyttäviin katseisiin voi hakea lohtua 48-voltin kevythybridijärjestelmästä. Kaikkien moottorivaihtoehtojen kanssa käytettävä järjestelmä tarkoittaa litiumioniakkua ja 12 kilowatin laturia. Järjestelmä kykenee rullaamaan pitkiä matkoja vailla moottoria, mutta vetoapua sähköstä ei saa. Audi Q8:n sisätiloja hallitsee uudessa A8:ssa esitelty kahden kosketusnäytön tietoviihdejärjestelmä. Myös mittaristo jatkaa Audin digilinjaa 12,3-tuuman näytöllä. Luonnollisesti autoon saa myös laajan joukon avustinjärjestelmiä ja muita lippulaivamallilta odotettavia uutuuksia. Audi Q8:n voi myös automaattisesti ajattaa talliin katseilta piiloon. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?