7.6.2018 Ajoneuvot Vaikka väkisin vihaiseksi: Audi Q8 on muotoa myöten täynnä itseään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin uusi lippulaivamaasturi ei häpeä edes itseään. Näkisipä kristallipallosta kuinka tähän aikakauteen suhtaudutaan parin vuosikymmenen päästä. Ympäristötietoisuus kasvaa vauhdilla. Autojen päästöistä keskustellaan äänekkäästi. Sähköautot ovat näkyvä puheenaihe. Ja luksusmerkit puskevat markkinoille toinen toistaan möhkömpiä keskisormia kehitystä vastaan.Anteeksi, neliovisen luksuscoupén eleganssistahan tässä olikin kyse, ainakin jos valmistajaa on uskominen.Audin mukaan Q8 yhdistää tyylin ja suuren katumaasturin käytännöllisyyden, joten auton pitäisi tarjota kaikkea verkottumisesta rankkaan offroad-käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvovaltaa ja urquattroaAudi ei malta olla korostamatta tiedotteessaan uutuuden ”urheilullista dynaamisuutta ja arvovaltaa”. 4,99 metrisenä ja 1,71 metriä korkeana Audi Q8 on leveämpi, lyhyempi ja matalampi kuin sisarmalli Q7, jonka yläpuolelle tulokas tietysti nelirenkaisessa hierarkiassa asettuu.Keulaa hallitsee ehkäpä merkin nykyhistorian rajuin maski. Keltaisen kuvitusauton harmaareunainen kidus näyttää kuin hammasraudoin irvistävältä Homer Simpsonilta, mutta tämä tuskin oli saksalaisilla humoristeilla mielessä.Valmistaja itse painottaa ulkonäössä itsevarmuutta, tiedä sitten, onko korstettu yliyrittäminen sen merkki. Alkuperäistä Audi Quattro -urheilucoupeakin pitäisi 22-tuumaisia vanteita ympäröivien muotojen seasta löytyä. ”Vahvat ääriviivat ja atleettisesti tiukat pinnat ilmaisevat voiman tunteesta, hienostuneisuudesta ja erityisestä jatkuvan nelivedon dynaamisuudesta”, kertoo suora lainaus Audin tiedotteesta.Teknisyyttä ulkonäköön tuovat täysledivalot, lisävarusteisena matriisityyppiset. Audin mukaan kolmiulotteiset päiväajovalot sekä takavalot henkivät digitaalisuutta. Perää hallitsee auton levyinen valoraita, jonka alle jäävä musta paneeli muistuttaa yksinkertaisemman ajan tyylikkyydestä, jota alkuperäinen Audi Quattro edusti.Perusta Q7:sta tuttuValmistaja kertoo jatkuvan nelivedon (40/60 etu/taka) ja 254 millimetrin maavaran riittävän silloinkin, kun asvaltti loppuu. Lisävarusteena auton voi varustaa 90 millisen maavaransäädön sallivilla ilmajousilla ja säätyvillä iskunvaimentimilla, ja nelipyöräohjauksenkin autoon toki saa.Q8 jakaa Q7:sta, Porsche Cayennestä, Bentley Bentaygasta, Lamborghini Uruksesta ja Volkswagen Touaregista tutun perusrakenteen, joten visuaalisesti vaativan kuoren alla piilee odotettavasti hyvin kyvykäs kulkuneuvo.Kolkuttavaan omatuntoon ja sukulaisten syyttäviin katseisiin voi hakea lohtua 48-voltin kevythybridijärjestelmästä. Kaikkien moottorivaihtoehtojen kanssa käytettävä järjestelmä tarkoittaa litiumioniakkua ja 12 kilowatin laturia. Järjestelmä kykenee rullaamaan pitkiä matkoja vailla moottoria, mutta vetoapua sähköstä ei saa.Audi Q8:n sisätiloja hallitsee uudessa A8:ssa esitelty kahden kosketusnäytön tietoviihdejärjestelmä. Myös mittaristo jatkaa Audin digilinjaa 12,3-tuuman näytöllä. Luonnollisesti autoon saa myös laajan joukon avustinjärjestelmiä ja muita lippulaivamallilta odotettavia uutuuksia. Audi Q8:n voi myös automaattisesti ajattaa talliin katseilta piiloon.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle