7.10.2025

Varasuunnitelmalle on kysyntää – Volvo on myynyt jo miljoona lataushybridiautoa

Kuva Volvo
S60 Recharge T8, Thunder Grey

Volvo lanseerasi ensimmäisen lataushybridinsä vuonna 2012, ja tuolloin se perustui dieseliin. 13 vuotta myöhemmin lataushybridit ovat syrjäyttäneet dieselit Volvon mallistossa kokonaan.

Volvo ilmoitti lokakuun alussa myyneensä historiansa miljoonannen ladattavan hybridin, tai kuten ruotsalaisvalmistaja asian tykkää itse muotoilla, sähköauton varasuunnitelmalla.

Volvo on varsin sitoutunut täyssähkötavoitteisiinsa, mutta tosiasia on sillekin se, ettei merkittävä osa autoilijoista ole millään sen markkina-alueista vielä lähitulevaisuudessa valmis täyssähköautoa hankkimaan. Lataushybridit ovat välimuoto polttomoottoriautojen ja sähköautojen välillä. Niillä voi ajaa suurimman osan arjen ajoista pelkällä sähköllä, mutta polttomoottori on olemassa varasuunnitelmana.

Viesti on purrut Volvo-autoilijoihin ilmeisen hyvin, sillä nykyisin lataushybridit edustavat 23 prosenttia Volvon kokonaismyynnistä. Esimerkiksi vuonna 2019 Volvo myi noin 46 000 lataushybridiautoa maailmanlaajuisesti, kun taas vuonna 2024 vastaava luku oli yli 177 000 autoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkoi dieselistä, söi dieselin

Volvon asiakkaiden nopea siirtymä dieselistä lataushybrideihin kulminoituu hyvin merkin D-SUV-suosikki XC60:een, jonka nykyinen sukupolvi on ollut markkinoilla vuodesta 2017 lähtien.

Mitäs Euroopan myydyin lataushybridiauto 2024 onkaan syönyt?

Alussa valtaosa nykypolven XC60:sta myytiin dieselinä, kun taas nykyisin Volvo ei valmista enää lainkaan dieseleitä, ja XC60:sta tuli vuonna 2024 Euroopan myydyin lataushybridiauto.

Hauskaa kyllä, kuten voimme muistaa, Volvon lataushybriditaival kuitenkin alkoi dieselistä. Vuonna 2012 Volvo lanseerasi ensimmäisten joukossa polttomoottorin ja töpselistä ladattavan akun yhdistävän voimalinjan, jossa polttomoottorin virkaa hoiti silloin vielä trendikäs dieselmoottori. Malli, josta Volvo ensimmäisen Plug-in Hybridinsä teki, oli V60.

Tästä alkoi Volvon lataushybridiaikakausi vuonna 2012.

Sittemmin Volvosta tuli ainoa laajalevikkinen automerkki, joka tarjosi kaikista malleistaan lataushybridiversiota. Näin ei enää ole, sillä nyt Volvolla on myös pelkkiä täyssähkömalleja.

Volvon tietojen mukaan sen valmistamilla lataushybridiautoilla ajetaan keskimäärin puolet kaikista ajoista sähköllä. Volvoja myydään paljon pitkien välimatkojen maassa, eikä vähiten Suomessa ja Ruotsissa. Se selittää noinkin suurta tarvetta sille kuuluisalle varasuunnitelmalle.

Suomen verotusilmastossa lataushybridellä on polttoaineenkulutuksen ja päästöjen ohella eräs toinenkin etu. Isojen autojen, kuten vaikkapa Volvo XC90:n autoverotaakka nimittäin pienenee huomattavasti, kun laskennallisista hiilidioksidipäästöistä saadaan vähentää oletettu sähköajon osuus.

Lähde: Volvo

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat