9.9.2019 Ajoneuvot Vihdoin täällä: Volkswagen ID.3 lupaa sähköä massoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 lupailee saksalaisvalmistajan siirtyneen kohti sähkövaloa dieselin pimeydestä. Odotukset ovat suuret, sillä VW ID.3 pyrkii tuomaan sähköautoilun saavutettavammalle tasolle. Volkswagen ID.3 on saksalaisyhtiön todellinen vastaus sähköautoilun haasteisiin. Auto perustuu syksyllä 2016 esiteltyyn I.D.-konseptiin, joka oli valmistajan ensimmäinen pelinavaus Dieselgate-ongelmien jälkeiseen maailmaan. Tehtaan mukaan ID.3 on Volkswagenin kolmas vallankumous Kuplan ja Golfin jälkeen, joten mallin merkitystä on vaikea liioitella.Vaikka Volkswagen on ollut täyssähköautojen segmentissä edustettuna jo aiemmin esimerkiksi e-Golfin muodossa, on ID.3 ensimmäinen varta vasten sähköautoksi suunniteltu VW. MEB-pohjarakenteen ansiosta onkin pyritty saamaan muun muassa painopiste alhaiseksi lattian alle sijoitetulla akulla ja panostamaan auton matkustamotiloihin suhteessa sen ulkomittoihin.Auto tulee myyntiin kolmella eri akkukapasiteetilla. WLTP-syklillä mitattuna toimintamatkat ovat 330 km (45 kWh), 420 km (58 kWh) ja 550 km (77 kWh), joista ensimmäisenä nähdään keskikokoinen akku. Taka-akselilla olevan sähkömoottorin huippuvääntö on 310 newtonmetriä.Suomessa autosta on varattavissa runsaasti varusteltu ja keskikokoisella akulla varustettu ID.3 1st -erikoismalli. Erikoismalli on ladattavissa 100 kW:n huipputeholla sopivilla pikalatausasemilla. Erikoismallin teho on 150 kW (201 hv) ja sen huippunopeus on 160 km/h. Lisäksi tarjolla on runsaammin varusteltu ID.3 1st Max -erikoiserä. Sisätiloissa Volkswagen ID.3 suosii hipaisukytkimiä ja digitaalinäyttöjä. Sisätilat ovat ensipuraisulla hiukan Golfia suuremmat ja litteähkön takaistuimen reisituki on hyvä. Auton uuden ajan ilme ja eräänlainen kepeys vakavahenkiseen Golfiin verrattuna välittyy myös sen sisustassa.Volkswagen ID.3:n konseptijuurista kertovat auton polkimissa olevat Play- ja Pause-kuviot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi aika, uusi logoSamalla Volkswagen esitteli uuden brändi-ilmeen ja uuden logon, jossa W ei enää kosketa logon kehää. Uusi logo on litteä ja kontrastikas digitaalista käyttöä ajatellen, kuten aiemmin uutisoimme.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija