12.1.2021

Volkswagen Golfin ohjelmistoviat kuntoon – huoltokehotus koskee 56 000 autoa

Volkswagen Golf

Volkswagen haluaa laittaa Golfin ohjelmistoviat kuntoon ja tätä varten 56 000 autoa on kehoitettu käymään huollossa asian hoitamiseksi.

Volkswagen lupailee laittaa Golfin ohjelmistoviat kuntoon. Osaa kahdeksannen sukupolven Golfeista vaivanneet tietoviihdejärjestelmän softaongelmat halutaan hoitaa asiakkaille ylimääräisen huoltokäynnin aikana. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Golfin ohjelmistoviat kuntoon

Volkswagen suosittelee asiakkailleen huoltokäyntiä, eli kyseessä ei suinkaan ole pakollinen toimi. Takaisinkutsu olisi tässä tapauksessa varmaankin väärä termi vapaaehtoisenakin, mutta puhutaan sitten vaikka huoltokehotuksesta.

Tämä koskee 56 000 Volkswagen Golf -yksilöä. Volkswagenin edustajan mukaan tämä koskee tuoreimman kahdeksannen sukupolven malleja, jotka on valmistettu heinäkuuhun 2020 mennessä. Ylimääräisen käynnin tarkoituksena on korjata tietoviihdejärjestelmää ja peruutuskameraa vaivaavia softaongelmia.

Volkswagen joutui alunperinkin lykkäämään koko mallin julkaisua ilmeisesti juuri ohjelmiston kanssa olleiden haasteiden takia. Uudessa Golfissa on moderni täysin digitaalinen ohjaamo, mutta edistyksellinen teknologia on aiheuttanut myös harmaita hiuksia bugien muodossa. Tuon edellä mainitun julkaisun viivästymisen lisäksi eCall-hätäpuhelujärjestelmän ohjelmistovika seisautti Golfin tuotannon toukokuussa, joten helppoa ei ole ollut.

Samaan hengenvetoon on syytä muistuttaa, että Volkswagen yrittää samaan aikaan ratkoa ID.3 -sähköauton ohjelmistovikoja ja päivityksiä onkin osin saatu ja myös lupailtu tulevan. Nämä nostettiin esille myös Moottorin kyseisen automallin koeajossa.

Golf oli Euroopan eniten myynyt auto peräti 11 kaikista vuoden 2020 kuukausista. Sitä myytiin yli neljännesmiljoona yksilöä vuoden 2020 aikana, vaikka myynti laski viime vuonna noin kolmanneksen verran. Viime vuosi oli toki haastava lähes kaikille autoalalla, joten sitä on hankala pitää minkäänlaisena vertailukohtana.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat