22.3.2021 Ajoneuvot Volkswagen satsaa latausverkostoon ja uuteen akkuteknologiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen panostaa sekä akkuteknologian kehittämiseen että pikalatausverkoston kasvattamiseen. Näin se haluaa tehdä sähköstä dominoivan käyttövoiman. Volkswagen panostaa akkutehtaiden lisäksi, tai suorastaan myötä, myös akkuteknologian kehitykseen. Samaan aikaan merkittäviä investointeja nähdään myös latausinfran puolelle. Hiljattain järjestetty Volkswagen Power Day avasi aihetta yhtiön tulevaisuuden suunnitelmien osalta.Samassa yhteydessä Volkswagen kertoi myös aikeistaan rakentaa Eurooppaan peräti kuusi akkutehdasta, joista ensimmäiset valmistuvat Saksaan ja Ruotsiin. Se on kuitenkin täysin oma aiheensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen panostaa akkuteknologiaanSaksalainen autoalan jätti paljasti aikovansa saada uuden prismaattisen akun markkinoille vuoteen 2023 mennessä. Näin Volkswagen panostaa akkuteknologiaan pyrkimällä laskemaan niiden hintaa ja siirtämällä tuotantoa alihankkijoilta itselleen – nämä liittyvät toki myös toisiinsa välikäsien poistamisen kautta. Myös kiinteäelektrolyyttinien akku on kehitysputkessa ja heidän mukaansa se sallisi sekä suuremmat lataustehot että olisi edullisempi valmistaa.Prismaattinen tarkoittaa tässä särmiömäistä muotoa. Muita vaihtoehtoja ovat sylinterimäiset, tavallisia sormiparistoja muistuttavat, akut sekä akkupussit. Sylinterimäiset akut, joita esimerkiksi Tesla käyttää, ovat varsin edullisia valmistaa osin niiden suosiostakin johtuen. Viimeisenä mainitut akkupussit ovat usein kevyempiä ja kuoreltaan ohuempia.– Aiomme painaa akkujärjestelmien keskimääräisen hinnan selvästi alle 100 euroon kilowattituntia kohden. Aiomme hyödyntää suurtuotannon sallimia hyötyjä. Näin sähköisestä liikkumisesta tulee vihdoin taloudellisesti saavutettavaa ja sen seurauksena sähköstä dominoiva käyttövoima, sanoo Volkswagenin teknologiajohtaja Thomas Schmall.Panostusta pikalatausverkostoonAkkuteknologian lisäksi Volkswagen panostaa 400 miljoonaa euroa kehittäkseen Euroopan latausinfraa. Tuota on tarkoitus kasvattaa 18 000 latauspisteeseen BMW Groupin, Daimler AG:n, Ford Motor Companyn sekä Volkswagen Groupin aikanaan aloittaman Ionityn lisäksi useamman yhteistyökuvion kautta useassa eri maassa.Pohjois-Amerikassa Volkswagen lisää tänä vuonna vielä 3 500 latausasemaa. Kiinassa tavoitteena on 17 000 asemaa vuoteen 2025 mennessä.Näihin liittyvä yhteistyö sallii Volkswagen Groupin pitää kiinni taloudellisista tavoitteistaan myös muiden osallistuessa investointeihin. Ymmärrettävästi juuri riittävän latausverkoston puute on nähty eräänä merkittävimmistä esteistä sähköautojen yleistymisen tiellä.Volkswagen haluaa valmistaa 26 miljoonaa täyssähköautoa vuoteen 2030 mennessä, joten huoli akkuteknologian kustannuksista, tuotantokapasiteetin puutteesta sekä raaka-aineiden rajallisuudesta on vähintään ymmärrettävä. Tuohon samaan vuoteen 2030 mennessä Volkswagen uskoo sähköautojen kattavan 70 prosenttia yhtiön uusien autojen myynnistä.Kuva ja lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla