12.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen T7 Multivan – luksusta monille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Volkswagen T7 Multivan tarjoaa luksusta monelle matkaajalle samaan aikaan. Nyt mukaan astuu digitalisaatio ja lataushybridi. Multivan on ollut valmistajansa mukaan markkinoilla vuodesta 1949, joten täysin uusi sukupolvi on aina iso asia. Nyt se saa uuden MQB Evo -perusrakenteen ja tarjolla on myös lataushybridi. Täysin uusi Volkswagen T7 Multivan on esitelty kattamaan jälleen mitä moninaisempia tarpeita.Uutuus on edeltäjäänsä matalampi ja leveämpi, vaikka sisätilojen korkeus on säilynyt ennallaan ja tilat peräti kasvaneet. Ulkonäössä on paljon samoja piirteitä, joita esimerkiksi tuorein Caddy ja kahdeksannen sukupolven Golf on esitellyt.Tässä yhteydessä on tosin todettava, että Caravelle ja Transporter säilyvät toistaiseksi myynnissä edellisen sukupolven malleina. Muille on tarjolla uusi Multivan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen T7 MultivanUutena elementtinä keulassa on leveä led-valonauha. Keulasta tuulilasiin jatkuva muoto on erikoinen, mutta konepellin sauma jatkaa tuulilasin linjaa.Autossa on kaksiosainen A-pilari lisäikkunalla. Tämä on ollut tarpeen, jotta sivuikkunat saa laskettua alas. Kyljen lasipinta on haluttu pitää suurena. Uutuus on kuitenkin saanut lisää ryhtiä kylkilinjaan myös uuden pokkauksen myötä. Takana kattolinjasta jatkuu aiempaa suurempi ilmanohjain ja takavalot ovat ensimmäistä kertaa kaksiosaiset vaakasuuntaiset kapeat suikaleet. Volkswagen T7 Multivan näyttää tehtaan jäljiltä jo valmiiksi hieman tuunatulta – kaksivärimaalaus vain korostaa tätä.Sisällä takanaAuto tulee tarjolle kahtena pituutena, joista lyhyempi jää juuri alle 5 metrin ja pidempi jatkaa mittaa 200 millimetriä. Akseliväli on molemmissa sama 3124 millimetriä.Sisätilat rakentuvat aiempien mallien ylpeydenaiheiden ympärille. T1 esitteli kuninkaantuolina tunnetun korkean istuma-asennon ja sen seuraaja panoraamakaton.T3 toi mahdollisuuden astua ikään kuin auton läpi ja T4 mukavuusistuimet. T5 omasi täysin tasaisen lattian. Viimeksi otettiin askelta monikäyttöisyyden suuntaan.Näitä kaikkia halutaan kunnioittaa uutuudessa. Toisen rivin istuimet ovat käännettävissä 180-astetta ja istuinten pitäisi olla selvästi aiempaa kevyemmät liikutella. Uutta on myös keulasta perään jatkuva kiskojärjestelmä, jonka ansiosta vakiovarusteinen pöytä voidaan siirtää käytännössä aivan minne tahansa. Myös sen korkeutta voidaan säätää nappia painamalla.Nykymuotia on seurattu myös tarjoamalla tunnelmavalaistus. Se jatkaa sisällä auton kylkilinjaa.Lyhyempäänkin vaihtoehtoon mahtuu 469 litraa tavaraa istuimia kaatamatta. Pidemmän mallin tavaratila vetää istuimia kaatamatta 763 litraa ja istuimet kaatamalla jopa 4053 litraa.Luonnollisesti avustinjärjestelmiä ja turvavarusteita on selvästi aiempaa enemmän. Palaamme varusteluun tarkemmin, kun se selviää kotimaamme osalta. Näissä kun on usein joitakin eroavaisuuksia. Takaa ohjaamoonKäsijarrukahva on poistunut, sillä Multivan on saanut sähköisen käsijarrun. Osin tämän ansiosta auton takaosasta on helppoa kävellä suoraan ohjaamoon. Automaattivaihteiset mallit omaavat Volkswagenin nykymuodin mukaisen nypykän vaihteiden valitsemiseen.Ohjaamo vastaa pitkälti kahdeksannen sukupolven Golfin tyyliä. Painikkeet on korvattu kosketusnäytöllä ja valitettavasti myös kömpelö liukupinta on ennallaan. Valoja käskytetään ID.3-sähköautosta tutusti ratin vasemmalla puolella sijaitsevalla kosketuspinnalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridi eHybridLuonnollisesti bensiini- ja dieselvaihtoehdot ovat jatkossakin tallella. T7 tulee saataville kahdella bensiini- ja yhdellä dieselmoottorilla. Toistaiseksi edellinen sukupolvi jatkaa nelivetoisten tarjontaa – uudesta ei ainakaan vielä sellaisia ole.Bensiinimoottoreiden teholukemat ovat 100 kilowattia (136hv) 1,5-litraisesta TSI-moottorista sekä 150 kilowattia (204 hv) 2,0-litraisesta TSI-moottorista. Dieselmoottorin teho on 110 kW (150 hv).Erityistä mielenkiintoa herättää kuitenkin lataushybridi Volkswagen T7 Multivan eHybrid. Tämä tarkoittaa 1,4-litraista 110-kilowattista (150 hv) turbomoottoria sekä 85-kilowattista sähkömoottoria, joiden yhteistyö tarjoaa parhaimmillaan 218 hevosvoimaa tehoa. Volkswagen lupailee tälle yli 50 kilometrin sähköistä toimintamatkaa.Samalla kävi selväksi, että myös sähköinen tilaauto on yhä tuloillaan ja se on luvattu ensi vuodelle. Se ei kuitenkaan tule olemaan T7. Oletettavasti kyseessä tulee olemaan ID-sarjan tuote, kuten ID.Buzz on vihjannut.Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja