2.11.2025

Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa

Kuva valmistajat

Lisäksi seitsemästä lopullisesta finalistiautosta kaikkia muita paitsi Dacia Bigsteriä valmistetaan täyssähköisenä.

ECOTY, European Car of the Year, näyttää tänä vuonna olevan perin kirjaimellisesti "vuoden eurooppalainen auto", sillä kaikki tiukkaan finaaliseitsikkoon yltäneet autot tehdään Euroopassa, ja yhtä lukuun ottamatta kaikilla myös muu alkuperä on Euroopassa.

Finaaliseitsikko on yhtä sähköinen kuin muutamana viime vuonna on totuttu näkemään, ja sähköautojahan on tunnetusti moneen junaan. Tällä kertaa sinne kuuluisalle asemalle jätettiin isoina pidetyistä sähköautouutuuksista esimerkiksi Audi A6 E-Tron, Hyundai Ioniq 9, Nissan Leaf ja Volvo ES90. Näistä ainakin A6:n, Ioniq 9:n ja ES90:n poisjäänti superfinalisteista selittynee niiden koolla ja hinnalla. ECOTY:ssa hyvin harvoin pärjätään isolla koolla ja premium-statuksella. Tähän kategoriaan täytyy laskea kuuluvaksi myös Alpine A390, jonka karsiutuminen finaalista tarkoittaa, ettei Alpine jahtaa tänä vuonna historiansa toista ECOTY-titteliä heti ensimmäisen perään.

Tälläkin kertaa finaaliin on siis yltänyt monta kompaktimman kokoluokan autoa, ja niistä monet ovat viime vuoden finalistien sukulaisia tai jopa lähisukulaisia. Finalistit on listattu alla aakkosjärjestyksessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Citroën C5 Aircross

Täysin uusi Citroën C5 Aircross on ensimmäinen Stellantis-konsernin uudelle STLA (Medium) -pohjarakenteelle tehty Citroën, ja tämän perustan mahdollistamana saatavilla sekä täyssähköisenä että polttomoottorisena. C5 Aircross on melkoisen sisaruskatraan jäsen, sillä se on teknisesti läheistä sukua Peugeot 3008:lle ja -5008:lle, Opel Grandlandille sekä Jeep Compassille, joka muuten jäi tänä vuonna ulos finaaliseitsikosta. Citroënin näkemys asiasta onkin katraan ensimmäinen ECOTY-finalisti.

Dacia Bigster

Tämä uutuus on budjettitietoiselle Dacialle historiallinen venytys ylöspäin, C-SUV-segmenttiin. Se on viime vuonna finaaliin yltäneen kolmannen sukupolven Dusterin lähisukulainen. Bigster on finalistijoukon ainoa auto, joka ei ole saatavilla lainkaan täyssähköisenä. Bigster saattaa olla tämänvuotisen ECOTY:n villi kortti, yllättäjä.

Fiat Grande Panda

Vuoden 2025 ECOTY:n lopullisissa tuloksissa kolmannelle sijalle ylsi Citroën C3/Ë-C3, joten on tavallaan loogista, että sen kanssa teknisesti samasta puusta veistetty, mutta ehkä vielä leikkisämmin tyylitelty sisarmalli Fiat Grande Panda on mukana finaalissa. Fiat puolustaa tällä mallilla paikkaansa ECOTY:n historian eniten voittoja keränneenä automerkkinä. Grande Panda on saatavilla sekä täyssähköisenä että polttomoottorisena.

Tuomaristo katsoi parhaaksi jättää Grande Pandan toisen sukulaismallin, kokonsa puolesta poikkeuksellisesti seitsenpaikkaisena saatavan Opel Fronteran ulos superfinaalista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kia EV4

Slovakiassa viisiovisena valmistettava Kia EV4 on siis finalisteista ainoa auto, jonka juuret ovat Euroopan ulkopuolella. Tämä Ceedin korvannut sähköautouutuus jakaa teknisesti perustansa viime vuoden hopeamitalistin, Kia EV3:n kanssa. Kia tarjoaa EV4:ää sekä viisiovisena hatchbackina että neliovisena sedanina, joista jälkimmäinen valmistetaan Etelä-Koreassa, ja oletettavasti Euroopassa suositumpi ja ECOTY-tittelin kannalta ainakin historian valossa tärkeämpi harchback puolestaan Slovakiassa.

Mercedes-Benz CLA

Mercedes-Benz CLA hinnat Suomi sähköauto

Mercedes-Benzin kuuma uutuus sähköautomarkkinoilla on kovasti kehuja osakseen saanut CLA, jota joillain markkinoilla saa myös polttomoottorisena. Premium-status saattaa olla suurin este CLA:n voiton tiellä, mutta toisaalta esimerkiksi vuonna 2019 voiton vei nyt jo kuopattu Jaguar I-Pace, premiumsähköauto sekin. Innovaatiomielessä CLA:ssa olisi paljon potentiaalia Vuoden Autoksi Euroopassa.

Renault 4

Tämä ranskalainen retrosähköauto on viime vuoden voittajaparin Renault 5:n/Alpine A290:n sukulaismalli, ja sen reseptissä on muutenkin ECOTY-historiaan peilaten paljon aineksia lopullisen tittelin voittoon. Mikäli Renault 4 veisi tittelin nimiinsä, olisi se Renaultille hattutemppu, nimittäin kolmas voitto putkeen. Samalla Renault hengittäisi jo Fiatin niskaan kokonaisvoittojen määrässä, ECOTY:n koko historiassa eli 1960-luvun alusta lähtien laskettaessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Elroq

Finalistijoukon ainoa Volkswagen-konserniin kuuluvan merkin tuote on Škodan odotettu kompaktimpi täyssähköcrossover, jollainen on tällä hetkellä myös Moottorilla käyttötestiautona. Sen isosisko Enyaq oli superfinalistina vuoden 2022 ECOTY:ssa.

Elroqissakin on paljon aineksia jopa kokonaiskisan voittoon, kun Vuoden Auto Euroopassa 2026 julkistetaan tammikuun 9. päivänä Brysselin autonäyttelyn yhteydessä.

Lähteet: European Car of the Year, valmistajat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat