23.10.2025

Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasodan paineessa kytee seuraava autoalan sirukriisi

Kuva Renault
Nexperia sirukriisi Yhdysvallat Kiina Alankomaat Hollanti valmistaja ABS ESC ESP järjestelmä

Lähes tuntematon alankomaalainen alihankkijoiden alihankkija on jäämässä suurvaltapolitiikan väliinputoajaksi.

Alankomaalainen Nexperia ei ole järin tunnettu nimi edes autoalan alihankkijana, mutta yhtiö on jäämässä Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasodan väliseen puristukseen. Uusien Yhdysvaltain tariffien vastapainoksi Kiina on rajoittanut harvinaisten maametallien vientilupia, mutta ainakaan eurooppalaisten toimijoiden osalta maametalliongelmat eivät ole toteutuneet pelätyllä laajuudella.

Nexperia sai alkunsa, kun alankomaalainen puolijohdejätti NXP myi osan toiminnoistaan 2017 kiinalaisille JAC Capitalille ja Wise Road Capitalille. Myöhemmin kiinalaiset myivät osuutensa 2019 loppuvuodesta kiinalaiselle elektroniikkavalmistaja Wingtech Technologylle.

Joulukuussa 2024 Wingtech päätyi Yhdysvaltain viranomaisten mustalle listalle vientirajoittesten yritysten joukkoon. Syyskuun lopussa 2025 listalle päätyi myös Alankomaiden Njimegenissä pääkonttoriaan pitävä Nexperia. "Aivan sattumalta" seuraavana päivänä Alankomaiden viranomaiset ottivat Nexperian hallintaansa, mutta kiistivät, että taustalla olisi Yhdysvaltain painostus. Syyksi kerrottiin kansallinen turvallisuus ja "merkittävät hallinnolliset puutteet".

Tähän kaikkeen vastapainoksi Kiina asetti Nexperian tehtaille maassaan vientirajoitukset, jotka koskevat myös alihankkijoita. Nexperia puolestaan vaihtoi toimitusjohtajansa lokakuun puolivälissä.

Lokakuun 10. päivä Euroopan autotehtaiden liitto, ACEA, sai Nexperialta varoituksen, että edessä voi olla toimitusvaikeuksia siitä riippumattomista syistä. ACEA:n mukaan useimpien tehtaiden varastot Nexperian valmistamista siruista loppuvat muutamassa viikossa. Nexperia ei valmista ns. korkean profiilin ajoavustinsiruja Nvidian tapaan, mutta sen komponentteja käytetään ABS-järjestelmissä, ajonvakautuksessa, erilaisten pumppujen hallinnassa, sähkö- ja polttomoottorivoimalinjojen ohjaamisessa, kamera- ja tutkayksiköiden signaalinhallinnassa ja virranohjauksessa, ja niin edelleen. Yhtiö on myös eräs Boschin alihankkijoista.

Myös Yhdysvaltojen autovalmistajien liitto, AAI, kommentoi tilanteen olevan kiireellinen ja vaativan pikaista ratkaisua. Nimettöminä pysyttelevien lähteiden mukaan varastot voivat loppua noin kuukaudessa.

Yksittäisistä automerkeistä BMW, Stellantis ja Renault kertoivat seuraavansa tilannetta. Volkswagen-ryhmä kertoi tutkivansa tilannetta, mutta se asioi Nexperian kanssa välillisesti alihankkijoidensa kautta.

Presidentit Donald Trump ja Xi Jinping pyrkivät ratkomaan maittensa kauppajännitteitä lokakuun loppupuolella Etelä-Koreassa järjestettävässä huippukokouksessa, joten Nexperia-kriisi lienee vielä ratkaistavissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat