4.1.2024

Yksi oli ylitse muiden – näitä sähköautomalleja rekisteröitiin Suomessa viime vuonna eniten

Täyssähköautoja rekisteröitiin vuonna 2023 selvästi enemmän kuin vuonna 2022. Jo yli kolmannes ensirekisteröinneistä oli sähköautoja.

Suomessa ensirekisteröitiin vuonna 2023 kaikkiaan 87 508 henkilöautoa. Kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista hieman yli kolmannes, tarkalleen ottaen 33,8 prosenttia oli täyssähköautoja. Täyssähköautojen osuus kasvoi selvästi vuoden 2022 lukemista, jolloin se oli noin 18 kaikista ensirekisteröinneistä.

– Sähköautojen suosio kasvoi viime vuonna erityisesti vuonna 2022 tilattujen sähköautojen päätyessä rekisteriin. Komponenttipula hidasti eniten juuri ladattavien autojen tuotantoa. Sähköistyminen eteni tänä vuonna erityisesti yritysten autohankinnoissa, joissa sähköautojen osuus on vielä viime vuosina ollut pienempi kuin kotitalouksien autohankinnoissa, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo Autoalan tiedotuskeskuksen tiedotteessa.

Sähköautojen rekisteröinneissä yksi malli oli ylitse muiden. Kaikkein eniten rekisteröity sähköautomalli Suomessa vuonna 2023 oli Tesla Model Y. Tesla teki vuoden 2023 aikana merkittäviä hinnan alennuksia, joka nosti Teslan markkinaosuuden ennen näkemättömän korkealle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MG:t eivät näy tilastoissa

Tesla Model Y oli myös koko suomalaisen automarkkinan toiseksi rekisteröidyin malli, edelle ylsi vain Toyota Corolla. Teslan kakkospaikka on myös historiallinen, yksikään sähköauto ei ole koskaan noussut noin korkealle Suomen henkilöautojen ensirekisteröintitilastoissa.

Toiselle sijalle sähköautoista ylsi Skoda Enyaq, joita päätyi rekisteriin 2 474 kappaletta. Skoda Enyaqin sisarmallit, Volkswagen ID.4 ja sen coupe-versio ID.5 olivat rekisteröintitilastoissa sijalla kolme ja 20, yhteensä niitä rekisteröitiin 2 237 kappaletta.

Sähköautojen ensirekiströintitilastot eivät kerro ihan koko totuutta Suomen sähköautojen ensirekisteröinneistä, sillä esimerkiksi Hedin Automotiven myymät MG-merkkiset sähköautot eivät näy Suomen tilastoissa. Autot tulevat Hedin Automotiven myyntiverkostolta Ruotsista ja autot ensirekisteröidään Ruotsiin.

Muidenkin kiinalaisten autojen vyöry alkoi myös vuonna 2023 Suomessa todella. Kiinalaisista Suomen ensirekisteröintitilastoissa korkeimmalle sijalle kipusi BYD Atto, joita Suomessa kilvitettiin 64 kappaletta. Bydin ensimmäiset mallit saapuivat Suomeen toukokuussa.

Sen sijaan toinen kiinalainen merkki, Voyah ei ole lähtenyt kovin korkeaan lentoon Suomessa, ainakaan vielä. Automerkki myynti aloitettiin lokakuun alussa Suomessa, mutta niitä päätyi vuoden loppuun menessä kilpiin vain kolme kappaletta, jotka kaikki ovat todennäköisesti maahantuojan esittelyautoja. Voyah on kallis premium-luokan sähköauto, joka maksaa alkaen hinnaltaan noin 80 000 euroa. Kuten Moottorin koeajossa todettiin, se on tuntuva hinta tuntemattomasta autobrändistä.

Sähköautojen ensirekisteröinnit Suomessa, kpl

    1. Tesla Model Y, 4 904
    2. Skoda Enyaq, 2 474
    3. Volkswagen ID.4, 1 764
    4. Volvo XC40, 1 545
    5. BMW i4, 1 524
    6. Peugeot E-2008, 1 252
    7. Audi Q4 E-Tron, 1 251
    8. Volvo C40, 1 097
    9. Tesla Model 3, 1 041
    10. Polestar 2, 947
    11. Volkswagen ID.3, 827
    12. Toyota BZ4X, 734
    13. Mercedes-Benz EQE-sarja, 694
    14. Kia EV6, 656
    15. Hyundai Ioniq5, 611
    16. Nissan Leaf, 600
    17. Opel Mokka, 573
    18. Mercedes-Benz EQA-sarja, 563
    19. Hyundai Kona, 484
    20. Volkswagen ID.5, 473
    21. Nissan Ariya, 387
    22. Audi Q8 E-Tron, 377
    23. Mercedes-Benz EQB-sarja, 374
    24. Kia Niro, 343
    25. Citroën E-C4, 323
    26. BMW IX1, 313
    27. Cupra Born, 300
    28. Mercedes-Benz EQS-sarja, 270
    29. Opel Corsa-E, 200
    30. BMW iX, 199
    31. Renault Megane, 178
    32. Ford Mustang Mach-E, 162
    33. Peugeot E-208, 161
    34. Volkswagen ID.Buzz, 132
    35. Porsche Taycan, 129
      Tesla Model S, 129
    36. Fiat 500, 116
      Hyundai Ioniq6, 116
    37. Mercedes-Benz EQC, 114
    38. Mini Hatchback, 98
    39. BMW i5, 66
      BMW iX3, 66
    40. Tesla Model X, 65
    41. BYD Atto, 64
    42. Subaru Solterra, 57
    43. Volkswagen ID.7, 56
    44. Audi E-Tron GT, 49
    45. Lexus RZ450E, 48
    46. Audi E-Tron, 35
    47. Opel Astra, 31
    48. BYD Han, 29
      Peugeot E-Rifter, 29
    49. BMW i7, 28
      Kia EV9, 28
    50. Peugeot 308, 25
      Toyota Proace, 25
      Volkswagen Up!, 25
    51. Volvo EX30, 24
    52. BYD Tang, 20
    53. Citroën E-Berlingo, 18
      Kia Soul, 18
    54. BYD Dolphin, 16
    55. Jeep Avenger, 15
      Opel Zafira, 15
    56. Ssangyong Korando, 14
    57. Citroën Berlingo, 13
      Toyota Proace City, 13
    58. Citroën Spacetourer, 12
      Opel Combo-E, 12
    59. Jaguar I-Pace, 11
    60. Renault Zoe, 10
    61. Lexus UX300E, 9
    62. Peugeot Expert, 7
    63. Mazda MX-30, 6
      Mercedes-Benz EQV, 6
      Mercedes-Benz Vito, 6
    64. Maxus Mifa, 5
      Opel Corsa, 5
    65. Audi SQ8 E-TRON, 4
    66. DS 3, 3
      Ford Transit, 3
      Mercedes-Benz e-Vito, 3
      Voayh Free, 3
    67. Honda E:NY1, 2
      Peugeot Traveller, 2
      Smart Fortwo, 2
    68. Citroën 3 Crossback, 1
      JAC E-JS4, 1
      Mercedes-Benz EQT-sarja, 1
      Mercedes-Benz V-klasse, 1
      Mini Cooper, 1
      Nissan Townstar, 1

Teksti Manu Tuppurainen Lähde Autoalan tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia