10.11.2018 Ajoneuvot Auton syyssuojaus – aika vahata Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt on hyvä aika suojata auton maalipinta talven rasituksia vastaan. Auton syyssuojaus on hyvä käsite, sillä talvella autonhoitokelit ovat harvassa. Lehdet ovat pudonneet puista ja yöllä on käyty pakkasella etelässäkin. Auton syyssuojaus olisi syytä suorittaa ennen kuin päivälämpötilat painuvat pysyvästi pakkasen puolelle. Auton maalipinta on suositeltavaa suojata sekä talven rasituksia vastaan että pesujen helpottamiseksi.Samat tutut pesuvälineet ovat tarpeen myös ennen suojaamista tehtävään pesuun, mutta maalipinnan perusteelliseen puhdistamiseen kannattaa käyttää vahvempia pesuaineita ja hieman enemmän vaivaa.Toki pesumahdollisuudella varustetun tallipaikan omaavat ovat etuoikeutetussa asemassa, mutta tavalliselle pihapesijälle sää on ratkaisevassa roolissa. Toisaalta halleja saa myös vuokrattua autonhoitotarpeita varten, joten sitäkin voi harkita vaihtoehtona. Pakkaskeli asettaa haasteita auton pesemisen suhteen, mutta vielä vaikeampaa on maalipinnan suojaaminen kaikkine sitä edeltävine puhdistuksineen.Syyssäät sotkevat auton nopeasti. Hyvin suojattu maalipintaa pysyy paremmin puhtaana ja on helpompi puhdistaa.Ei ole väliä miten tai milloin auton suojaamisen suorittaa eikä sitä ole edes pakko tehdä itse. Työn voi myös teetättää osaavalla ammattilaisella. Tärkeää olisi kuitenkin pitää maalipinta mahdollisimman hyvin suojattuna enemmän tai vähemmän jatkuvasti.Esipesun jälkeen auto on syytä pestä käsin. Tämä ei poikkea tavallisesta autonpesurutiinista, mutta tämän lisäksi voidaan suorittaa pienpoistoa, raudanpoistoa ja savestusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton syyssuojaus on tarpeenSyksyllä tehtävä perusteellinen puhdistus ei pesujen osalta poikkea juurikaan muusta ennen vahausta, tai muun suojatuotteen levitystä, suoritettavasta pesusta. Tämän lisäksi on hyvä huolehtia ylimääräisten lehtien, koivunsiementen ja muun eliöperäisen materiaalin poistamisesta sisätiloista ja auton rakosista. Myös pienpoisto, raudanpoisto ja puhdistussavi on esitelty erillisissä artikkeleissa.Kaikkien tarpeellisten pesujen jälkeen pinta todetaan puhtaaksi ja sen jälkeen voidaan edetä kuivaamiseen mikrokuituliinalla. Sadekelillä tämä ei onnistu.Pesu hoituu esipesun jälkeen näppärästi vaikka sadekelillä. Säät saattavat kuitenkin asettaa rajoitteita, sillä pesun jälkeen auto on kuivattava. Sateessa sekä kuivaus että auton maalipinnan suojaaminen on käytännössä mahdotonta, joskin sumuta ja huuhtele –tuotteet tekevät tähän poikkeuksen.Suojatuotteen valintaan löytyy omat autonhoitojuttusarjan osansa. Erillisissä artikkeleissa olemme esitelleet luonnonvahat, hybridivahat, synteettiset suojatuotteet sekä kestopinnoitteet. Näiden lisäksi on olemassa esimerkiksi sumuta ja huuhtele – tuotteita, joita tosin suosittelemme ennemmin jatkuvaan maalipinnan suojan ylläpitoon kuin kerran tehtävään perusteellisempaan vahaukseen tai muuhun syyssuojaukseen.Illan saapuessa maalipinta jäähtyy nopeasti yöllisen taivaan lämpösäteilyn vaikutuksesta. Tämä ja ulkolämpötila on syytä huomioida suojatuotetta ja autonhoitoajankohtaa valittaessa.Suojatuotteen kanssa on huomioitava myös ulkolämpötila. Hämärän tullessa ulkolämpötila laskee nopeasti ja yöllisen taivaan kylmä lämpösäteily jäähdyttää erityisesti auton vaakapinnat uskomattoman lyhyessä ajassa. Erilaiset suojatuotteet, kuten vahat, reagoivat eri tavalla lämpötiloihin.Levityslämpötilojen suhteen on suositeltavaa noudattaa valmistajan ohjeistuksia. Tulee kuitenkin muistaa, että maalipinnan lämpötila saattaa poiketa reilusti ulkoilman lämpötilasta. Tämä pätee sekä myöhään illalla kylmän taivaan kanssa että keskellä päivää auringon paistaessa.Vesi helmeilee suojatulla maalipinnalla. Samalla pinta hylkii voimakkaasti myös likaa.Näistä syistä pilvinen keskipäivä lienee parhaita vaihtoehtoja auton syyssuojauksen suorittamiseen. Lämpötila on tällöin toivottavasti noin kymmenen celsiusasteen tienoilla, joka riittää vielä usealle maalipinnan suojatuotteelle. Hieman lämpimämpi keli olisi toki parempi, mutta nyt on viimeisiä aikoja suorittaa auton syyssuojaus ulkona.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”