19.10.2016 Ajoneuvot 90 tonnia muovailuvahaa: Fordin muotoiluosaston vuosiaskartelut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automuotoilussa parasta kolmedeetä saa edelleen veistämällä täysikokoisen mallin muotoilusavesta. Autojen suunnittelussa jännittävin asia on muotoilusavi ja siitä veistetyt, hiotut ja muovatut täysikokoiset automallit. Vaikka tietokoneavusteinen suunnittelu sekä kolmiulotteiset skannaamis- ja tulostamistekniikat ovat siirtäneet muotoilutyötä pois pienoismallien ja täysikokoisten savimallien luota, käsityö ja fyysinen malli puolustavat paikkaansa edelleen. – Uudet teknologiat vaikuttavat meihin jatkuvasti, mutta kun haluamme tarkastella fyysisiä ominaisuuksia aikaisin suunnitteluprosessissa, palaamme saveen. Saven avulla voimme tehdä välittömiä arvioita ja antaa palautetta yhteishengessä, vielä kun malli on kesken, linjaa Fordin muotoilujohtaja Lloyd VandenBrink Fordin kuorma-autostudiolta Michiganin Dearbornista. Tietokonemallit ja pienoismallit ovat helpottaneet työtaakkaa, mutta täysikokoinen savimalli paljastaa usein ongelmia, joita pienennöksissä ei tule ajatelleeksi. Fordin mukaan esimerkiksi vyötärölinjan syvyysongelmat tai konepellin tehopullistukset ovat tällaisia seikkoja. Niinpä yhtiön suunnitteluprosessi alkaakin usein tietokoneella, jolla tehdyn suunnitelman mukaan luodaan savimalli jyrsimällä, valmiin mallin päätyessä 3D-skannattuna takaisin tietokoneelle. – Tietokoneet ovat enemmän yhden hengen workflowhun sopivia, savimallien ollessa enemmän yhteistyöhön sopivia. Ryhmäkeskustelu on hyvä työkalu konsensusta ja yhteispeliä haettaessa, ja savimalli toimii samalla tavalla muotoilussa. Kaikki voivat nähdä ja tutkia mahdollisuuksia yhdessä, joten on suurempi todennäköisyys luoda upea muoto, VandenBrink vertailee. Aivan tyhjästä täysikokoinen savimalli ei kuitenkaan synny. Esimerkiksi valmiin Raptor-avolavan savimalli painoi noin 878 kilogrammaa. Vielä suurempi oli siihen tarvittu työmäärä: neljän vuoden aikana muotoiluun käytettiin yhteensä 20 000 tuntia. Kokonaisuutena Fordilla kuluu vuodessa noin 90 tonnia muotoilusavea, mutta erikoisesta materiaalista kierrätetään vain osa. Viime vuosina savesta on kierrätetty noin 2,3 tonnia vuodessa. Vaikeaksi kierrättämisen tekee se, että esimerkiksi jyrsinnästä syntyvät hukkalastut täytyy kerätä suoraan keräysastiaan kierrätystä varten, sillä yksittäinenkin hiekanjyvä voi sotkea prosessin. Yhtiö onkin kehittänyt eteenpäin koneita, joilla nimenomaan Fordin käyttämä muotoilusavilaatu voidaan pilkkoa, puristaa ja lämmittää uudelleen käyttökelpoiseksi. Viiden vuoden aikana amerikkalaisvalmistaja on ponnisteluillaan saanut pidettyä yli 9 tonnia savea pois kaatopaikoilta. Ehkä suurin harha liittyy kuitenkin nimitykseen: autoteollisuudessa käytettävä muotoilusavi ei sisällä yhtään savea. Kyseessä on sekoitus vahoja ja täyteaineella varustettua öljyä. Keraamisesta savesta poiketen se ei siis sisällä myöskään vettä. Lähde ja kuvat: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta