13.6.2020

Ajatuksia autoista: kun korisarjat kaunistavat maailmaa

Automaailman tuoreimmat trendit saavat pohtimaan rakentamisen ja tehdasautojen yhteyttä. Jälkimarkkinat ovat uudessa tilanteessa, sillä niiden odotetaan korjaavan muotoilijoiden virheitä.

1990-luvun päättymisestä on kulunut kaksikymmentä vuotta, joten aikakausi on muodissa. Vuosituhannen viimeisellä vuosikymmenellä tapahtui paljon hienoja asioita, mutta autojen tuningpuolella vauhti lähti ehkä vähän lapasesta, eikä meno hiljentynyt edes 2000-luvun alkuvuosina. Elettiin alustaneonien, järeiden hifiasennusten, Lambo-ovien, Lexus-valojen, villien korisarjojen ja ylisuuren siipien kulta-aikaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tänään on paremmin

Tänään meno on toista. korisarjojen tilalla ovat harkitut värivalinnat ja alustan ja vanteiden istuvuuden hiominen sekä pienet yksityiskohdat. Laatu ja tyyli korvaavat muutosten määrän.

Tyylisuunta on sikäli todella mielenkiintoinen, että se poikkeaa melkoisesti uusimpien autojen alkuperäisilmeestä: kun katsoo monen arvomerkinkin mallistoa, löytää sieltä aggressiivisia pintoja, rajuja pokkauksia ja valeilmanottoaukkoja. Aivan kuin ysärituning resonoisi jossain syvällä autotehtaiden muotoiluosastojen sisällä?

Parannettaisiinko Aston Martinia?

Aston Martin Vantage
Aston Martin Vantage. Aivan vakio.

Aihetta sai miettimään brittifirma Revenant Automotive. Yhtiö julkaisi oman näkemyksensä Aston Martin Vantagesta. Vielä kymmenen vuotta sitten Aston Martinin ulkonäön viilaus olisi kauhistuttanut, eihän täydellisyyttä voi muokata.

Aston Martin Vantage
Aston Martinin suuri kita on herättänyt keskustelua.

Nyt tilanne on eri: Vantagen valtava alkuperäiskita on Revenantin näkemyksessä vaihtunut eleganttiin perinteiseen Aston Martinin maskiin. Koko auto näyttää keveämmältä ja kauniimmalta – juuri sellaiselta,  kuin sen olisi pitänyt näyttää välittömästi.

Revenant Automotive Aston Martin Vantage
Revenant Automotiven "tuning-versio" Vantagesta.

On mielenkiintoista nähdä, miten Revenantin muutossarja otetaan vastaan. Aston Martinin urheiluautouutuus ei varsinaisesti osoittautunut myyntimenestykseksi, ja ehkä yhtenä pääsyynä on ollut aivan liian aggressiivinen ilme?

Revenant Automotive Aston Martin Vantage
Parannettua Vantagea kelpaa katsoa toisen kuvan verran.

Yksilöllinen – siis kuin itse tehty

Tästä pääsemmekin kätevästi kevään rajuimpaan autouutuuteen: BMW 4-sarjan coupéen. Julkaisussa kaikki huomio pyöri tietysti valtavan majavamaskin ympärillä, mutta unohdetaan nyt huomiomagneetti. Senhän korjaisi Aston Martinin tapaan uudella keulapalalla.

Onko etulokasuojassa lommo? Miksi takakaari on ryhditön? Ei enää yhtään pahaa sanaa E36 Compactista, se on ihan hyvän näköinen.

Katsokaa 4-sarjaa ohi keulan: terävästi piirretty ikkunalinja on hylännyt syvälle merkin perimään juurtuneen Hofmeister-linjan. Sen alta löytää Mercedes-mallistosta lainatun pehmeän takakaaren, joka häivytetään keskelle ei mitään. Sama kohtalo on etulokasuojasta oven läpi takalokasuojaan kulkevalla terävällä pokkauksella, joka vain yhtäkkiä loppuu. Kun autoa katsoo takaviistosta, löytää saman pehmeän takakaaren sojottamassa yläviistoon terävän ikkunalinjan ja ovipokkauksen välissä. Kaiken keskellä on puhelimen yli kuvailtua Lexus RC:tä, vähän Mustangia ja ripaus edellistä Audi A5:ttä.

Perä on vähän venytetyn näköinen ja saa 19-tuumaisen vanteen näyttämään vähän pieneltä. Kylkilinjassa on outo tiputus takaoven takana. Ikkunalinja on ihan siisti Mustangissa.

BMW 4-sarja on ristiriitainen ja ryhditön sekamelska. Se on kuin 1990-luvun tuning-auto, pelkkään shokkiarvoon luottava usean eri korisarjatoimittajan osista kasattu tekele, joka viimeistelee kaiken hurjan keulan shokkiarvolla. Eihän se kaunis ole, mutta onpa itse tehty ja erilainen!

Tämä voisi olla takavuosien SsangYong?

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat ja Revenant  Automotive

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat