7.11.2019

Ajatuksia autoista: näin äänestin Vuoden Auto Suomessa 2020 -valinnassa

Vuoden Auto Suomessa 2020

Vuoden Auto Suomessa 2020 -äänestyksen ensimmäinen koeajokierros on ajettu. 34 uutuuden joukosta valitaan kuusi finalistia. Tässä yhden äänestäjän valinnat.

Nummelan lentokentän pysäköintialue on täynnä uutuusautoja. Paikalla on melkein jokainen kuluvan vuoden aikana myyntiin saapunut uutuusauto, kaikkiaan 34 kappaletta. Ja nyt joukosta pitäisi valita kuusi finalistia.

Tehtävää ei helpota se, ettei yksikään autoista ole huono. Jos joukkoa peilataan autohistoriaan, on jokainen malli erinomainen: mukava, turvallinen ja vaivaton. Siitä kiitos 130 vuoden tinkimättömälle kehitykselle. Rima on korkealla, mutta karsinta pitää tehdä.

Alla omat muistiinpanoni, joiden pohjalta tein henkilökohtaiset päätökseni. Valintojen taustalla on autojen kyvykkyys omassa luokassaan ja valmistajan mallistossa. Yksi auto saa kannatusäänen erinomaisesta suorituksesta: jos kaikki autot suunniteltaisiin näin tinkimättömästi, olisi automaailma vieläkin parempi paikka.

Vuoden Auto Suomessa 2020

Johdannoksi tieto kilpailun taustasta: Vuoden Auto Suomessa 2020 -kilpailussa Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet valitsevat voittajat suljetulla äänestyksellä, mutta mitään estettä omien valintojen julkiselle kertomiselle ei ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valintani

Audi A1 tippuu ensimmäisenä – siksi, että se on aakkosissa ensimmäinen malli, ja konsernin tuotteista Polo GTI tarjoaa paremman vaihtoehdon premium-pikkuautolle.

Pienoinen shokki voi olla Audi E-Tronin tiputtaminen: saksalaismerkin sähkömaasturi on monella tapaa hieno tuote, muttei aivan osiensa summa. Tai toisin päin: Audin seuraavat sähköautot ottanevat vielä melkoisen loikan.

Vuoden Auto Suomessa 2020
Audi Q3

Finaalista putoaa myös Audi Q3: katumaasturissa ei ole mitään vikaa, se on tilava ja laatuvaikutelmaltaan korkeatasoinen, muttei mitenkään poikkeuksellinen.

BMW 1-sarja jää myös jatkosta: yksi pystyperä muiden joukossa. BMW 3-sarja taas on jo vaikeampi pala: uusi kolmonen on nyt se auto, mitä sen edeltäjän olisi pitänyt olla. Melkein jatkoon.  X5 on BMW:n tämän hetken paras auto, mutta kertooko se enemmän X5:stä vai BMW:stä? Isolla perinteisellä katumaasturilla finaalipaikkaa ei heru.  BMW X7 saa saman kohtelun: ratin takaa upea auto, mutta sen lähettämä viesti ei innosta.

Vuoden Auto Suomessa 2020
Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross haluaa olla mukava. Se ilahduttaa, ja myös tuntuu kyvyssä suodattaa tienpinnan karheudet. Silti kyse on katumaasturiksi puetusta tila-autosta, eikä kompromissilla ole jatkopaikkaa.

DS 3 Crossback tarjoaa kohtuuhintaista ranskalaista luksusta. Kiehtova konsepti, mutta kypsytetään toteutusta vielä vähän lisää.

Hyundai on nostanut tasoaan valtavasti, mutta Santa Fe ei edusta yhtiön kovinta kärkeä.

Kia XCeed edustaa vuoden uutuusluokkaa: korotetaan perheautoa hieman crossover-hengessä ja vaihdetaan mallinimi. Ceed ei viime vuonna yltänyt voittoon, eikä XCeed saa uusintamahdollisuutta.

Vuoden Auto Suomessa 2020

Lexus ES olisi helppo ohittaa nimilistalla, mutta ansaitsee huomiota: hulppeat tilat, taloudellinen voimalinja, erinomainen mukavuus ja kattava varustelu. Varma resepti jatkoon.

Finaaliin ei mahdu kahta Lexusta, ja UX häviää kyllä ES:lle.

Mazda 3 on vaikea pala. Ihailen auton ulkonäköä ja upeaa sisustaa, pidän Mazdan yrityksestä ja peukutan Skyactiv-X -moottoria manuaalivaihteistolla. Toisaalta auton alusta ei 16-tuumaisilla vanteillakaan toimi Suomessa, ja automaattivaihteisto on hukassa. Rimaa hipoen jatkoon. Mazda CX30 on sama auto korkeampana: ei jatkoon.

Vuoden Auto Suomessa 2020
Mercedes-Benz CLA on kuin kutistettu CLS.

Mercedes-Benz B-sarja siirtää A-sarjan geenit onnistuneesti tila-autoon. Hyvä tuote löytänee ostajansa ilman jatkopaikkaakin. Mercedes-Benz CLA ja erityisesti näyttävä CLA Shooting Brake tuovat kaivatun ripauksen lisäfiilistä kompaktiautoluokkaan. Varmasti makea paketti etenkin AMG-käsiteltynä, mutta uutuuden tärkeys ei riitä finaalipaikkaan.

EQC on Mercedes-Benzin tämän vuoden tähti, mutta auto kokee Audi E-tronin kohtalon: hieno auto, mutta parempaa lienee luvassa. Odotetaan sitä.

Vuoden Auto Suomessa 2020
Audi E-Tron ja Mercedes-Benz EQC.

Mercedes-Benz GLE on luokassaan mainio auto, mutta X5:n tavoin haluan finaaliin jotain suuria katumaastureita raikkaampaa.

Peugeot 208 aiheutti kovasti odotusta, ja ensireaktio on vähän ristiriitainen. Plussaa hienosta sisustasta ja pirteästä ulkokuoresta, mutta niiden alta löytyy hyvin tavallinen pikkuauto. Kiinnostavin – joskaan ei varmasti myydyin – versio on e-208 -sähköpainos, ja sitä ei vielä päässyt ajamaan. 208 putoaa pois.

Vuoden Auto Suomessa 2020
Peugeot 208

Peugeot 508 kärsii vähän samasta ongelmasta: komea ulkokuori ja upea sisusta autossa, joka ei hyvästä alustasta huolimatta oikein kanna odotuksia. Ei jatkoon.

Porsche 911 on toki absurdi edustaja kilpailussa, jossa pääkriteeri on vastine rahalle. Vai onko? 911 maksaa toki omakotitalon verran (sijanti ja tontti riippuvat malliversiosta), mutta se dominoi luokkaansa tavalla, jota on nähnyt vain Mercedes-Benzin S-sarjassa tai juuri väistyneessä 7. sukupolven Volkswagen Golfissa. Uusi 911 vie urheiluauton niin hienosti 2020-luvulle, että insinööritaidon mestariteoksena se ansaitsee jatkopaikan kilpailussa, johon se ei edes kuuluisi. Kannatusäänellä haluan motivoida muita merkkejä antamaan insinööreille samat resurssit perheautojen kehittämiseen.

Vuoden Auto Suomessa 2020
Porsche 911 Carrera 4S

Range Rover Evoque on tyylikäs ja monella tapaa haluttava, mutta ei merkittävyydeltään finaalitasoa.

Renault Clio ilahduttaa laatuvaikutelmallaan, siinä kaikki. Ankea 100-hevosvoimainen voimalinja ja rajoittuneet tilat eivät riitä tässä luokassa.

Seat Tarraco on menevämmän näköinen painos Škoda Kodiaqista, ei siis jatkoon.

Vuoden Auto Suomessa 2020
Škoda Kamiq

Škoda Kamiq on korotettu painos Škoda Scalasta, joka taas tarjoaa juuri sitä, mitä suomalaiselta perheautolta odotetaan. Scala jatkoon, Kamiq ei.

Vuoden Auto Suomessa 2020
Škoda Scala

SsangYong Korando on ilahduttavan moderni ilmestys, mikä kuitenkin kertoo enemmän valmistajstaan kuin autosta. Ei jatkoon.

Tesla Model 3 on vuoden puhuituin auto. Se tarjoaa saman kokoisen saksalaispremiumin hinnalla yhden markkinoiden parhaimmista sähkövoimalinjoista, ja sisustasta löytyy toimivaa uudelleenajattelua. Ehdottomasti jatkoon.

Vuoden Auto Suomessa 2020
Toyota Corolla Touring Sports -farmari ja HB-pystyperä.

Toyota Camry ilahduttaa tekemällä perinteisen tylsän sedanin hyvin, mutta häviää silti luksusserkku Lexus ES:lle. Valmistajan äänet ansaitseekin Toyota Corolla, sillä tutun nimen uusi tuleminen on mitä erinomaisin tavallinen perheauto: monta korimallia, huippuluokan hybridivoimalinjat ja mainettaan parempi ajettavuus. Rasittavasta tietoviihdejärjestelmästä huolimatta ehdottomasti finaaliin. Toyota RAV4 oli aiemmin jäänyt ajamatta: lyhyen lenkin perusteella positiivinen yllätys, muttei riitä horjuttamaan Corollan valintaa. Sama pätee myös sinänsä upeaan Toyota GR Supraan: olemassaolo ilahduttaa, ajettavuus hymyilyttää, mutta finaalipaikkaa ei helly.

Vuoden Auto Suomessa 2020
Toyota GR Supra

Volkswagen T-Crossin mieleenpainuvin juttu on hauska turkoosi väri. Toimiva auto, mutta mielenkiinto on jo ensi vuoden 8. sukupolven Golfissa.

Volkswagen T-Cross ja Mercedes-Benz GLE.

Kuusikko jatkoon

Jatkopaikka aukeaa siis Lexus ES:lle, Mazda 3:lle, Porsche 911:sta, Škoda Scalalle, Tesla Model 3:lle ja Toyota Corollalle. Saa nähdä mitä muut äänestäjät valitsevat.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, avauskuva: Markus Pentikäinen / Tekniikan Maailma  

Luetuimmat