ensirekisteröinnit

Ajoneuvot Uutinen 24.4.2020

Alkuvuoden ensirekisteröinneistä kolmannes sähkö- tai hybridiautoja

Ladattavien autojen osuus henkilöautojen rekisteröinneistä kasvoi ensimmäisen kolmen kuukauden aikana noin 15 prosenttiin. Maaliskuun ensirekisteröinneissä alittui ensimmäisen kerran 105 g/km päästöraja.

Tänä vuonna jo noin kolmannes Suomessa ensirekisteröidyistä autoista on ollut sähkö- tai hybridiautoja, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Ladattavien autojen osuus henkilöautojen rekisteröinneistä kasvoi ensimmäisen kvartaalin aikana noin 15 prosenttiin. Myös kaasuautojen kysyntä on ollut kasvussa. Uusien autojen hiilidioksidipäästöt alittivat maaliskuussa ensimmäisen kerran 105 g/km -rajan (NEDC).

Päästöt vähentyneet

Uusien autojen päästöt ovat vähentyneet huomattavasti sähköautojen ja erilaisten hybridivoimalinjojen yleistyessä sekä autojen energiatehokkuuden parantuessa.

Tuoreen liikenne- ja viestintäministeriön ennusteen mukaan keskeinen syy päästöjen laskuun 2020-luvulla on biopolttoaineiden kasvava osuus liikennepolttoaineissa. Osuus nousee voimassa olevan lainsäädännön vaikutuksesta nykyisestä noin 14 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi markkinoilla on 2020-luvulla entistä vähäpäästöisempiä autoja. Sähkö- ja kaasuautojen osuus kasvaa, mutta myös bensiini- ja dieselautojen päästöt pienenevät.

Ennusteen on laatinut Teknologian tutkimuskeskus VTT. Ennusteen mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen arvioidaan tuoreessa alenevan 37 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, kun vertailuvuotena on vuosi 2005. Suomessa on ennusteen mukaan vuonna 2030 noin 350 000 sähkökäyttöistä autoa. Kaasukäyttöisiä henkilöautoja on vajaat 25 000 kappaletta. Ennusteen mukaan syy kaasuautojen melko pieneen määrään on epävarmuus autojen saatavuudesta vuoden 2025 jälkeen.

Nuorennusleikkausta tarvitaan

Päästöjen vähentäminen edellyttää Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan autokannan nykyistä nopeampaa uusiutumista. Suomessa autokanta uusiutuu hitaasti – sen kiertoaika on meillä yli 20 vuotta. Autokannan kiertoaika EU-maissa on keskimäärin 16–18 vuotta.

Autonvalmistajille asetetut hiilidioksidipäästöjen tavoitearvot edellyttävät tällä vuosikymmenellä yhä vähäpäästöisempää ajoneuvotekniikkaa. Uusien henkilöautojen keskipäästöjen edellytetään EU:ssa alenevan vuosina 2021–2030 lähes 40 prosentilla.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat