15.7.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: Mazda 323 ja lämmityslaitteen kitkalämpö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden mallin sovittaminen suomalaisiin talviolosuhteisiin ei aina ole ollut maahantuojalle herkkua, kuten tapaus vuodelta 1985 osoittaa. Työssäni Mazdan maahantuojan Haka-Auton henkilöautojen tuotepäällikkönä jouduin ponnistelemaan erilaisten uusien mallien tuomien lastentautien parissa. Hyvänä esimerkkinä oli seuraava Mazda 323 -mallisarja (BF), joka esiteltiin 1985. Uutuus oli edeltäjäänsä kookkaampi, paremmin viimeistelty ja äänettömämpi, mutta mikään vertailumenestys sekään ei ollut. Vertailuissa ei kuitenkaan tule esiin pitkäaikainen kestävyys eikä käyttövarmuus, mitkä ovat omalla rahalla autoilevalle tärkeitä asioita. Surkeista testituloksista huolimatta 323 BF -sukupolven kauppa kävi hyvin, sillä vuosien 1985 ja 1989 välillä mallia rekisteröitiin Suomessa mukavat 23 459 kappaletta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suunnittelua ”puhtaalta pöydältä” Pian auton esittelyn jälkeen kävi ilmi, että edeltäjän kehuja saanut lämmityslaite pilattiin malliuudistuksen yhteydessä. Mazda 323 BF:n suunnittelu oli ilmeisesti annettu kokonaan uudelle porukalle, joka ei osannut säilyttää edellisen 323 BD -mallin kaikkia hyviä ominaisuuksia. Japanin autoteollisuudessa oli tuolloin tapana, että uutta mallia suunniteltaessa piti väkisin ”keksiä” jotain uutta, ja valmistajilla oli tuotteen "isä", joka halusi aloittaa puhtaalta pöydältä – ja samalla hän teki uusia virheitä, kun ei kuunnellut lehdistön, maahantuojien, piirimyyjien eikä asiakkaiden mielipiteitä. Kuten sanottua, 323:n BD-mallisarjassa oli tehokas lämmityslaite ja hyvä huurteenpoisto talvitestien ansiosta. Perusteelliset talvitestit suoritettiin Suomen Lapissa käyttäen hyväksi maahantuojan huolto-osaston päällikön Harri Salmelaisen asiantuntemusta. Kolme sivua käyttöohjeita Vuonna 1985 esitelty 323 BF ottikin lämmityksen ja huurteenpoiston kannalta rankasti takapakkia. Matkustamo lämpeni kunnolla vain laittamalla ilman suuntaus "Bi-level"-asentoon, jolloin ilmaa tuli kojelaudan suuttimista ja jalkatilaan, mutta tuulilasi huurtui, koska sinne ei virrannut ilmaa lainkaan. Jos taas käytti normaalia ilmansuuntausta DEF-HEAT, ilmansuuntaus tuulilasille ja jalkatilaan ja valinnaisesti kojelaudan suuttimista, ilmamäärä pieneni oleellisesti ja auto oli kylmä, mutta tuulilasi huurteeton! Tämän vuoksi Tekniikan Maailman talvitestissä huoltopäällikkö Salmelainen käsitteli 323:n ilmansuuntausvipuja niin sähäkkään tahtiin, että lehti totesi auton varmaan lämpiävän jo vipujen kitkalämmöstä! Niinpä ylimääräisiä töitä oli taas edessä. Tuotepäällikkönä laadin tuolloin ohjekirjan lisäksi 323:n lämmityslaitteeseen erilliset käyttöohjeet, muistaakseni kolme A4-sivua! Onneksi aivan kaikki Mazda-maailmassa ei sentään ollut tällaista tarpomista. Pari vuotta aikaisemmin esitelty ensimmäinen etuvetoinen 626-malli oli autona jo ihan toista maata – siitä lisää juttusarjan seuraavassa osassa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?