15.7.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: Mazda 323 ja lämmityslaitteen kitkalämpö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden mallin sovittaminen suomalaisiin talviolosuhteisiin ei aina ole ollut maahantuojalle herkkua, kuten tapaus vuodelta 1985 osoittaa. Työssäni Mazdan maahantuojan Haka-Auton henkilöautojen tuotepäällikkönä jouduin ponnistelemaan erilaisten uusien mallien tuomien lastentautien parissa. Hyvänä esimerkkinä oli seuraava Mazda 323 -mallisarja (BF), joka esiteltiin 1985.Uutuus oli edeltäjäänsä kookkaampi, paremmin viimeistelty ja äänettömämpi, mutta mikään vertailumenestys sekään ei ollut. Vertailuissa ei kuitenkaan tule esiin pitkäaikainen kestävyys eikä käyttövarmuus, mitkä ovat omalla rahalla autoilevalle tärkeitä asioita.Surkeista testituloksista huolimatta 323 BF -sukupolven kauppa kävi hyvin, sillä vuosien 1985 ja 1989 välillä mallia rekisteröitiin Suomessa mukavat 23 459 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuunnittelua ”puhtaalta pöydältä”Pian auton esittelyn jälkeen kävi ilmi, että edeltäjän kehuja saanut lämmityslaite pilattiin malliuudistuksen yhteydessä. Mazda 323 BF:n suunnittelu oli ilmeisesti annettu kokonaan uudelle porukalle, joka ei osannut säilyttää edellisen 323 BD -mallin kaikkia hyviä ominaisuuksia. Japanin autoteollisuudessa oli tuolloin tapana, että uutta mallia suunniteltaessa piti väkisin ”keksiä” jotain uutta, ja valmistajilla oli tuotteen "isä", joka halusi aloittaa puhtaalta pöydältä – ja samalla hän teki uusia virheitä, kun ei kuunnellut lehdistön, maahantuojien, piirimyyjien eikä asiakkaiden mielipiteitä.Kuten sanottua, 323:n BD-mallisarjassa oli tehokas lämmityslaite ja hyvä huurteenpoisto talvitestien ansiosta. Perusteelliset talvitestit suoritettiin Suomen Lapissa käyttäen hyväksi maahantuojan huolto-osaston päällikön Harri Salmelaisen asiantuntemusta.Kolme sivua käyttöohjeitaVuonna 1985 esitelty 323 BF ottikin lämmityksen ja huurteenpoiston kannalta rankasti takapakkia. Matkustamo lämpeni kunnolla vain laittamalla ilman suuntaus "Bi-level"-asentoon, jolloin ilmaa tuli kojelaudan suuttimista ja jalkatilaan, mutta tuulilasi huurtui, koska sinne ei virrannut ilmaa lainkaan. Jos taas käytti normaalia ilmansuuntausta DEF-HEAT, ilmansuuntaus tuulilasille ja jalkatilaan ja valinnaisesti kojelaudan suuttimista, ilmamäärä pieneni oleellisesti ja auto oli kylmä, mutta tuulilasi huurteeton!Tämän vuoksi Tekniikan Maailman talvitestissä huoltopäällikkö Salmelainen käsitteli 323:n ilmansuuntausvipuja niin sähäkkään tahtiin, että lehti totesi auton varmaan lämpiävän jo vipujen kitkalämmöstä! Niinpä ylimääräisiä töitä oli taas edessä. Tuotepäällikkönä laadin tuolloin ohjekirjan lisäksi 323:n lämmityslaitteeseen erilliset käyttöohjeet, muistaakseni kolme A4-sivua!Onneksi aivan kaikki Mazda-maailmassa ei sentään ollut tällaista tarpomista. Pari vuotta aikaisemmin esitelty ensimmäinen etuvetoinen 626-malli oli autona jo ihan toista maata – siitä lisää juttusarjan seuraavassa osassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 5.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi jatkaa laajentumistaan Euroopassa herättämällä eloon Grandiksen – loppu onkin helposti arvattavissa 5.7.2025 Ajoneuvot Autojätit varoittavat: EU-sääntely ajaa teollisuutta kriisiin 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen