15.7.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: Mazda 323 ja lämmityslaitteen kitkalämpö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden mallin sovittaminen suomalaisiin talviolosuhteisiin ei aina ole ollut maahantuojalle herkkua, kuten tapaus vuodelta 1985 osoittaa. Työssäni Mazdan maahantuojan Haka-Auton henkilöautojen tuotepäällikkönä jouduin ponnistelemaan erilaisten uusien mallien tuomien lastentautien parissa. Hyvänä esimerkkinä oli seuraava Mazda 323 -mallisarja (BF), joka esiteltiin 1985. Uutuus oli edeltäjäänsä kookkaampi, paremmin viimeistelty ja äänettömämpi, mutta mikään vertailumenestys sekään ei ollut. Vertailuissa ei kuitenkaan tule esiin pitkäaikainen kestävyys eikä käyttövarmuus, mitkä ovat omalla rahalla autoilevalle tärkeitä asioita. Surkeista testituloksista huolimatta 323 BF -sukupolven kauppa kävi hyvin, sillä vuosien 1985 ja 1989 välillä mallia rekisteröitiin Suomessa mukavat 23 459 kappaletta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suunnittelua ”puhtaalta pöydältä” Pian auton esittelyn jälkeen kävi ilmi, että edeltäjän kehuja saanut lämmityslaite pilattiin malliuudistuksen yhteydessä. Mazda 323 BF:n suunnittelu oli ilmeisesti annettu kokonaan uudelle porukalle, joka ei osannut säilyttää edellisen 323 BD -mallin kaikkia hyviä ominaisuuksia. Japanin autoteollisuudessa oli tuolloin tapana, että uutta mallia suunniteltaessa piti väkisin ”keksiä” jotain uutta, ja valmistajilla oli tuotteen "isä", joka halusi aloittaa puhtaalta pöydältä – ja samalla hän teki uusia virheitä, kun ei kuunnellut lehdistön, maahantuojien, piirimyyjien eikä asiakkaiden mielipiteitä. Kuten sanottua, 323:n BD-mallisarjassa oli tehokas lämmityslaite ja hyvä huurteenpoisto talvitestien ansiosta. Perusteelliset talvitestit suoritettiin Suomen Lapissa käyttäen hyväksi maahantuojan huolto-osaston päällikön Harri Salmelaisen asiantuntemusta. Kolme sivua käyttöohjeita Vuonna 1985 esitelty 323 BF ottikin lämmityksen ja huurteenpoiston kannalta rankasti takapakkia. Matkustamo lämpeni kunnolla vain laittamalla ilman suuntaus "Bi-level"-asentoon, jolloin ilmaa tuli kojelaudan suuttimista ja jalkatilaan, mutta tuulilasi huurtui, koska sinne ei virrannut ilmaa lainkaan. Jos taas käytti normaalia ilmansuuntausta DEF-HEAT, ilmansuuntaus tuulilasille ja jalkatilaan ja valinnaisesti kojelaudan suuttimista, ilmamäärä pieneni oleellisesti ja auto oli kylmä, mutta tuulilasi huurteeton! Tämän vuoksi Tekniikan Maailman talvitestissä huoltopäällikkö Salmelainen käsitteli 323:n ilmansuuntausvipuja niin sähäkkään tahtiin, että lehti totesi auton varmaan lämpiävän jo vipujen kitkalämmöstä! Niinpä ylimääräisiä töitä oli taas edessä. Tuotepäällikkönä laadin tuolloin ohjekirjan lisäksi 323:n lämmityslaitteeseen erilliset käyttöohjeet, muistaakseni kolme A4-sivua! Onneksi aivan kaikki Mazda-maailmassa ei sentään ollut tällaista tarpomista. Pari vuotta aikaisemmin esitelty ensimmäinen etuvetoinen 626-malli oli autona jo ihan toista maata – siitä lisää juttusarjan seuraavassa osassa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt