28.5.2023

Autotekniikan asiantuntija Toyotan lämmönvaihtimesta: ”Ei ole kysymys pakoputkiston toiminnasta”

Hybridihaaste Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid

Toyota Corolla -merkkisten autojen lämmönvaihtimia on mennyt rikki useista vähän ajetuista autoista. Kuluttajien ja Toyotan näkemykset eroavat siinä, onko lämmönvaihdin osa pakoputkistoa vai auton lämmitysjärjestelmää.

Melko uusia ja vähän ajettuja Toyota Corolla -merkkisiä autoja on vaivannut lämmönvaihtimen vikaantuminen. Autojen lämmönvaihdin on mennyt monesta Corolla-hybridistä rikki suhteellisen pienillä kilometreillä. Jos auton takuu ei ole ollut enää voimassa, Toyota on kieltäytynyt korjaamasta autoa omaan piikkiinsä.

Kun vian korjaaminen ei ole mennyt Toyotan takuuseen, kuluttajat ovat vaatineet korjaamaan vikaa Toyotan Relax-turvaan, jonka Toyotan tarjoama turva auton takuun ulkopuolella.

Toyotan Relax-turva ei kuitenkaan kata lämmönvaihtimen korjaamista, koska Relax-turvaan ei Toyotan ehtojen mukaan kuulu pakoputkiston osat – ja Toyotan mukaan lämmönvaihdin on puolestaan pakoputkiston osa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakokaasut lämmittävät lämmönvaihtimessa kulkevaa jäähdytysnestettä

Moottori kysyi myös Toyotan maahantuojalta Toyota Auto Finlandilta, että millä perustein lämmönvaihdin on pakoputkiston osa.

– Kuulostamatta viisastelulta – peruste on nimenomaan komponentin sijainti pakoputkistossa, Toyota Auto Finlandin lehdistöpäällikkö Pekka Karvinen vastaa kysymykseen.

Moottori myös kysyi Toyota Auto Finlandilta, kuinka lämmönvaihdin autoissa toimii.

– Ideana on se, että kun kylmä kone lyödään tulille, lämmittävät kuumat pakokaasut tuon lämmönvaihtimen kautta kulkevaa jäähdytysnestettä. Näin saadaan mahdollisimman nopeasti kone kohti käyntilämpöä ja lisäksi matkustamoon mahdollisimman nopeasti lämmintä ilmaa. Tuon lämmönvaihtimen jälkeen on ensimmäisenä vuorossa lämmityslaitteen kenno. Kun jäähdytysneste on riittävän lämmintä, lämmönvaihtimessa oleva yksinkertainen vahaelementti sulkee nestekierron eivätkä pakokaasut enää lämmitä jäähdytysnestettä, Karvinen sanoo.

Lämmönvaihtimen voi ohittaa kokonaan

Koska Toyotan ja kuluttajien välillä on selkeää erimielisyyttä siitä, että onko lämmönvaihdin pakoputkiston osa vai osa auton lämmitysjärjestelmää, Moottori kysyi asiaa myös autotekniikan asiantuntijalta.

Asiantuntijan mukaan lämmönvaihdin on osa auton lämmitysjärjestelmää.

– Tämän on henkilökohtainen mielipiteeni, mutta mielestäni se on lähempänä auton lämmönvaihtojärjestelmää, siinä ei ole kysymys pakoputkiston toiminnasta, asiantuntija vastaa.

Asiantuntija korostaa, että hän kommentoi asiaa yleisellä tasolla. Hän kuitenkin perustaa kantansa siihen, että ennen kuin hän muodosti kantansa, hän perehtyi eri tietolähteiden kautta, muun muassa auton valmistajan toimittamien materiaalien kautta, nimenomaan vuosimallin 2019 Toyota Corollan tekniikkaan. Toyotan lämmönvaihtimessa on ollut ongelmia vuosimallin 2019 Toyota Corolla -hybrideissä, joissa on 2-litran moottori.

Autotekniikan asiantuntijan mukaan lämmönvaihtimessa on kysymys kiteytettynä siitä, että auton jäähdytysnesteen avulla auton pakoputkistolta siirretään energiaa eli hukkalämpöä, jolla lämmitetään auton moottoria ja sitä kautta sisätiloja nopeammin. Aivan kuten Toyotakin on lämmönvaihtimen toiminnan Moottorille kuvaillut.

Asiantuntija sanoo myös, että lämmönvaihdin ei siinäkään mielessä ole osa pakoputkistoa, koska sen voi ohittaa kokonaan eikä se siinäkään tapauksessa vaikuta auton pakoputkiston toimintaan.

Asiantuntija sanoo myös Moottorille, että materiaaleihin, joihin hän on perehtynyt, on myös ilmoitus lämmönvaihtimen vikaantumisesta sekä korjausohje sen korjaamiseksi. Hänen mukaansa vanha osa korvataan osalla, jonka osanumero on eri kuin alkuperäisen osan numero. Uusi osanumero tarkoittaa sitä, että vanha osa on korvattu uudella.

– Sitä korjaustoimenpide ei kuitenkaan takaa, että se tulisi sillä kuntoon, asiantuntija sanoo.

Moottorin haastattelema autotekniikan asiantuntija työskentelee suomalaisessa yrityksessä, joka tarjoaa muun muassa erilaisia teknisiä koulutuksia autokorjaamoille ja merkkihuolloille.

Virhevastuun kannalta osan sijainnilla ei merkitystä

Kuluttajaviranomaisen mukaan yleisellä tasolla lakisääteisen virhevastuun kannalta ei ole suurtakaan merkitystä sillä, mihin ”suurempaan kokonaisuuteen” vikaantuneen osan katsotaan kuuluvan.

– Virhevastuuta arvioidaan joka tapauksessa muun muassa kyseisen osan odotettavissa olevan kestoiän perusteella. Takuun ja muiden lisäturvien osalta tilanne on toinen; tulkinnallisia tilanteita voi syntyä, kuuluuko jokin vika turvan piiriin vai ei. Arviointi on tapauskohtaista. Vapaaehtoisten lisäturvien kattavuus ja muut ehdot ovat lähtökohtaisesti yrityksen itsensä päätettävissä, mutta yrityksenkin edun mukaista on laatia sopimusehdot mahdollisimman selkeiksi, koska kuluttajansuojalain mukaan epäselvää vakioehtoa tulkitaan laatijansa vahingoksi eli kuluttajan hyväksi, johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta sanoo.

Moottoriin yhteydessä ollut Pohjois-Suomessa asuva Toyotan omistaja on sitä mieltä, että sillä ei ole merkitystä, että missä kohtaa autoa vikaantunut osa sijaitsee. Hänen mukaansa sillä on suurempi merkitys, että mikä on osan käyttötarkoitus.

– Lämmönvaihdin on lämmityslaitteen osa, se tuo lämmintä ilmaa auton matkustamoon. Sillä on merkitys, mikä on osan käyttötarkoitus eikä se, missä se sijaitsee. Sen vuoksi tämän pitäisi mennä Relax-turvaan sen jälkeen, jos auton takuu ei kata enää korjausta. Lämmönvaihdin on sen käyttötarkoituksensa vuoksi osa lämmityslaitteistoa eikä pakoputkistoa, Moottoriin yhteydessä ollut kuluttaja sanoo.

– Auton pakoputkessa ei myöskään kuulu olla jäähdytinnestettä. Se tulee sinne auton jäähdytysjärjestelmästä, jonka osa lämmönvaihdin on, Toyotan omistaja sanoo.

Toyotan omistaja on sanonut Moottorille, että hän on valmis viemään asian niin pitkälle kuin vain tarve vaatii.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat