9.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: autotrendien arvoituksia: Mercedes-Benz GLC 220d Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kannattaako katumaasturin virtaviivaisuudesta maksaa? Hyvää: Ajettavuus, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: Onko lisähinnan arvoinen? Automaailman trendit ovat merkillisiä. Ensin muotiin nousevat farmareita korkeammat katumaasturit, sitten sekaan tarvitaan ripaus urheilullisuutta ja estetiikkaa säteilevää viistoperää. BMW X6:n debytoima tyylisuunta on sittemmin laajentunut kokoluokkaa pienempiin maastureihin. Ensin vuorossa oli BMW X4, ja nyt mukaan liittyy Mercedes-Benz GLC Coupé. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Coupé vai viistoperä? Valmistaja nimittää tuotettaan GLC Coupéksi. Tässä koeajossa puhuttakoon viistoperäisestä GLC:stä, sillä viisiovisena katumaasturina tulokas on kaukana perinteisestä coupé-määritelmästä. Tiukkapipoisesta linjasta ei voi tinkiä – Moottori kantaa vastuunsa automaailman perinteistä, joita markkinamiehet yrittävät rikkoa. Mercedes-Benz ei ole tyytynyt pelkkään perälinjojen uudelleenmuotoiluun. Katto on matalammalla, jopa tuulilasin kerrotaan eroavan tavallisesta GLC:stä. Perän linjat mukailevat isoveli GLE Coupéa. Toisin sanoen takavalot ja takaikkunan linja tuovat mieleen kauniit C- ja S-sarjan coupét. Viistoperän pehmeät linjat sopivat hyvin GLC:n peruspyöreisiin muotoihin. On kuitenkin mielipidekysymys, onko auto 5 597 euroa tavallista GLC 220 d:tä näyttävämpi. Ainakin laskeva kattolinja kahmaisee takaistuimelta pääntilaa ja tavaratilasta litroja. Virallisten lukemien valossa GLC Coupén nielemä 500 litraa on vain 50 yksikköä perusmallia vähemmän, mutta tavaratilan takaosan mataluus rajoittaa suurten esineiden kuljetusta. Muotoiluerojen lisäksi viistoperäisen GLC:n vakiovarustelu on hieman tavallisen GLC:n Premium Business -varustelua kattavampi, hintaan kuuluvat peruutuskamera, sähköinen takaluukku ja 18-tuumaiset vanteet. Vanteet tekevät auton Koeajoauton ulkonäköä piristää Premium Business AMG -painokseen kuuluva AMG-ulkoasupaketti, jota on vielä ryyditetty 20-tuumaan kasvatetuilla vanteilla. Suurilla vanteilla viiston perän linjat pääsevät oikeuksiinsa: korin pyöreät linjat, suuret pyörät ja lokasuojien mustat levikkeet vievät ajatukset lasten maastohenkisiin leluihin ja radio-ohjattaviin autoihin. Ohjauspyörän takana GLC-kuskia ei liiemmin lapseta, mutta eipä auto tunnu leluseltakaan. Ehkä se on auton suurin ongelma: ajofiiliksessä Coupé-muunnokseen sijoitettuja lisäeuroja ei huomaa. Tavallisen GLC:n erinomainen ajettavuus on viistoperässäkin läsnä. Ajoasennolle on laajat säädöt, ohjauspyörä istuu hyvin käteen ja ergonomia on kunnossa. Ohjaus on muiden tuoreiden Mercedes-Benzien tapaan kirkas ja miellyttävästi välitetty: hidas keskialue vakauttaa, mutta jyrkemmillä kääntökulmilla nopeutuva ohjausvälitys tekee kadunkulmien kiertelystä vaivatonta. Koeajoauton ajettavuutta urheilullistaa sähkösäätöinen iskunvaimennus ja 20-tuumaiset vanteet. Kyyti on jämäkkää, muttei täristävän epämukavaa. Se miellyttänee urheilullisuuden tavoittelijaa, pehmeyttä kaipaaville Mercedes-Benz tarjoaa edullisimmillaan 3200 euroa maksavaa ilmajousitusta. Mercedes-Benz GLC 220d Coupén 170 hevosvoimaa riittävät kevyellä kuormalla mainiosti, josta osakiitos kuuluu erinomaisesti toimivalle vaihteistolle. Hinnat alkaen -dieselin yläpuolella on tarjolla 204 ja 258 hevosvoimaiset vaihtoehdot. Bensamaailma jakautuu malleihin GLC 250 (211 hv), Mercedes-AMG GLC 43 (367 hv) ja ladattavaan hybridiin GLC 350e (327 hv). Vetotapaa ei tarvitse valita, auto on aina automaattivaihteinen ja nelivetoinen. Jos coupemaasturitrendi hyväilee omaa makuaistia, tarjoaa GLC Coupé erinomaisen vaihtoehdon. Muiden kannattanee säästää korimallin lisähinnassa – säästyneillä rahoilla voi hemmotella itseään tavallisen GLC:n ylellisemmällä varustelulla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLC 220d Coupé Hinta alkaen 69 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 625 € Moottori Dieselmoottori, 2143 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 125 kW (170 hv), 3000 r/min Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4658 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1594 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?