9.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: autotrendien arvoituksia: Mercedes-Benz GLC 220d Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kannattaako katumaasturin virtaviivaisuudesta maksaa? Hyvää: Ajettavuus, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: Onko lisähinnan arvoinen? Automaailman trendit ovat merkillisiä. Ensin muotiin nousevat farmareita korkeammat katumaasturit, sitten sekaan tarvitaan ripaus urheilullisuutta ja estetiikkaa säteilevää viistoperää.BMW X6:n debytoima tyylisuunta on sittemmin laajentunut kokoluokkaa pienempiin maastureihin. Ensin vuorossa oli BMW X4, ja nyt mukaan liittyy Mercedes-Benz GLC Coupé.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCoupé vai viistoperä?Valmistaja nimittää tuotettaan GLC Coupéksi. Tässä koeajossa puhuttakoon viistoperäisestä GLC:stä, sillä viisiovisena katumaasturina tulokas on kaukana perinteisestä coupé-määritelmästä.Tiukkapipoisesta linjasta ei voi tinkiä – Moottori kantaa vastuunsa automaailman perinteistä, joita markkinamiehet yrittävät rikkoa.Mercedes-Benz ei ole tyytynyt pelkkään perälinjojen uudelleenmuotoiluun. Katto on matalammalla, jopa tuulilasin kerrotaan eroavan tavallisesta GLC:stä.Perän linjat mukailevat isoveli GLE Coupéa. Toisin sanoen takavalot ja takaikkunan linja tuovat mieleen kauniit C- ja S-sarjan coupét.Viistoperän pehmeät linjat sopivat hyvin GLC:n peruspyöreisiin muotoihin. On kuitenkin mielipidekysymys, onko auto 5 597 euroa tavallista GLC 220 d:tä näyttävämpi.Ainakin laskeva kattolinja kahmaisee takaistuimelta pääntilaa ja tavaratilasta litroja. Virallisten lukemien valossa GLC Coupén nielemä 500 litraa on vain 50 yksikköä perusmallia vähemmän, mutta tavaratilan takaosan mataluus rajoittaa suurten esineiden kuljetusta.Muotoiluerojen lisäksi viistoperäisen GLC:n vakiovarustelu on hieman tavallisen GLC:n Premium Business -varustelua kattavampi, hintaan kuuluvat peruutuskamera, sähköinen takaluukku ja 18-tuumaiset vanteet.Vanteet tekevät autonKoeajoauton ulkonäköä piristää Premium Business AMG -painokseen kuuluva AMG-ulkoasupaketti, jota on vielä ryyditetty 20-tuumaan kasvatetuilla vanteilla.Suurilla vanteilla viiston perän linjat pääsevät oikeuksiinsa: korin pyöreät linjat, suuret pyörät ja lokasuojien mustat levikkeet vievät ajatukset lasten maastohenkisiin leluihin ja radio-ohjattaviin autoihin.Ohjauspyörän takana GLC-kuskia ei liiemmin lapseta, mutta eipä auto tunnu leluseltakaan. Ehkä se on auton suurin ongelma: ajofiiliksessä Coupé-muunnokseen sijoitettuja lisäeuroja ei huomaa.Tavallisen GLC:n erinomainen ajettavuus on viistoperässäkin läsnä. Ajoasennolle on laajat säädöt, ohjauspyörä istuu hyvin käteen ja ergonomia on kunnossa.Ohjaus on muiden tuoreiden Mercedes-Benzien tapaan kirkas ja miellyttävästi välitetty: hidas keskialue vakauttaa, mutta jyrkemmillä kääntökulmilla nopeutuva ohjausvälitys tekee kadunkulmien kiertelystä vaivatonta.Koeajoauton ajettavuutta urheilullistaa sähkösäätöinen iskunvaimennus ja 20-tuumaiset vanteet. Kyyti on jämäkkää, muttei täristävän epämukavaa. Se miellyttänee urheilullisuuden tavoittelijaa, pehmeyttä kaipaaville Mercedes-Benz tarjoaa edullisimmillaan 3200 euroa maksavaa ilmajousitusta.Mercedes-Benz GLC 220d Coupén 170 hevosvoimaa riittävät kevyellä kuormalla mainiosti, josta osakiitos kuuluu erinomaisesti toimivalle vaihteistolle.Hinnat alkaen -dieselin yläpuolella on tarjolla 204 ja 258 hevosvoimaiset vaihtoehdot. Bensamaailma jakautuu malleihin GLC 250 (211 hv), Mercedes-AMG GLC 43 (367 hv) ja ladattavaan hybridiin GLC 350e (327 hv). Vetotapaa ei tarvitse valita, auto on aina automaattivaihteinen ja nelivetoinen.Jos coupemaasturitrendi hyväilee omaa makuaistia, tarjoaa GLC Coupé erinomaisen vaihtoehdon. Muiden kannattanee säästää korimallin lisähinnassa – säästyneillä rahoilla voi hemmotella itseään tavallisen GLC:n ylellisemmällä varustelulla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLC 220d Coupé Hinta alkaen 69 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 625 € Moottori Dieselmoottori, 2143 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 125 kW (170 hv), 3000 r/min Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4658 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1594 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle