Ajoneuvot | Uutinen | 20.9.2020

Bosch ei usko raskaan kaluston akkusähköön – vetyvoimansiirto valmistukseen muutamassa vuodessa

Bosch uskoo vedyn voimaan: ensimmäisten vetykäyttöisten kuorma-autojen on tarkoitus olla liikenteessä kahden tai kolmen vuoden päästä. Raskaan kaluston jälkeen alihankkijajätti aikoo keskittyä tekemään henkilöautoistakin vetykäyttöisiä.

Jaa artikkeli

Automaailman alihankintajätti Bosch kertoo sähköisellä liikkumisella olevan tärkeä rooli liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Valmistaja ei kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että raskaita, yli 40-tonnisia kuormia kuljettavia ajoneuvoyhdistelmiä kannattaisi liikuttaa akkusähkön voimin. Ainakaan nykytekniikalla, kun huomioon otetaan akkujen paino, pitkät latausajat ja rajallinen kantama.

Raskaan kaluston sähköistämiseksi Bosch kertoo kehittävänsä yli tuhat kilometriä kerrallaan sähköllä kulkevia ajoneuvoja, sähkö vain tulisi akkujen sijaan vedystä. Valmistaja myös muistuttaa, että vetyä voidaan tuottaa uusiutuvista lähteistä ilmastoneutraalisti.

Tuotantoon ensimmäiset Boschin kuorma-autoihin ja yhdistelmäajoneuvoihin tarkoitetut polttokennovoimansiirrot on tarkoitus saattaa vuosina 2022–2023.

Myös henkilöautoihin

Eikä kehitystä ole suinkaan tarkoitus jättää ainoastaan raskaan kaluston puolelle, vaan Bosch aikoo siirtää kehityksen painopisteen henkilöautoihin… sen jälkeen kun rakenne on vakiintunut kuorma-autoissa, joten tätä odotellessa ei kannata pidättää hengitystä.

Bosch kertoo vedyn reagoivan polttokennossa ympäröivästä ilmasta saadun hapen kanssa. Tästä vapautuva energia muunnetaan sähköksi ajamista varten. Sivutuotteena syntyy lämpöä ja puhdasta vettä.

Boschin mukaan polttokennoilla on akkusähköllä toimivia voimansiirtoja pienempi hiilijalanjälki, etenkin raskaassa kalustossa, kun otetaan huomioon tuotannon, käytön ja hävittämisen aiheuttamat päästöt.

Vedyn korkean energiatiheyden ansiosta yhden kilogramman vetyä kerrotaan vastaavan 3,3 litraa, eli noin 2,7 kg dieseliä. Henkilöauton kerrotaan tarvitsevan 100 kilometrin matkaan noin kilon vetyä, ja 40-tonnisen kuorma-auton noin seitsemän kiloa. Vedyn tankkaamisen nopeutta verrataan myös perinteisten polttonesteiden vastaavaan.

Tulevaisuudessa pienemmät kustannukset ja kattavampi tankkausverkosto

Bosch uskoo myös vedyn kustannuksien tulevan laskevan huomattavasti tuotantokapasiteetin noustessa – hinnan spekuloidaan jopa puoliintuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tällöin polttokennoteknologia voisi olla Boschin mukaan kilpailukykyinen muiden teknologioiden kanssa.

Tällä hetkellä Euroopassa on vain noin 180 vetyasemaa, mutta Boschin mukaan se riittää jo osalle tärkeistä kuljetusreiteistä. Lisäksi useissa maissa yritykset ajavat verkoston laajentamista valtioiden tuella. Lisäksi Saksan kerrotaan pitävän vetyä tärkeänä osana talouden hiilettömäksi tekemistä, ja aikovan rakentaa tämän vuoden loppuun mennessä noin sata julkista vetytankkauspistettä saksaan.

Lähde ja kuvat: Bosch

Jaa artikkeli

Keskustelu