20.1.2020

Draamaa SM-rallikauden avauksessa: Lindholm menetti voiton viimeisellä erikoiskokeella, Bottas ajoi puuhun

Arctic Lapland Rally

SM-rallikauden perinteisesti avannut Arctic Lapland Rally ei jättänyt tänäkään vuonna ketään kylmäksi. Toyota Yaris WRC:llä ensimmäistä kilpailuaan ajanut Kalle Rovanperä vei odotetusti kokonaiskilpailun ykkössijan itselleen, mutta SM1-luokan pisteistä ajavien kesken jännitystä riitti viimeiselle erikoiskokeelle asti

Perjantaina kilpailu alkoi Rovanperän 17,1 sekunnin pohja-ajalla. Lähes 23 kilometrin mittaisella erikoiskokeella SM1-luokan kärkiajan ajoi viime vuoden Neste Rallissa yksittäisillä erikoiskokeilla jopa Rovanperän päihittänyt Emil Lindholm.

Toiseksi kovinta vauhtia SM1-luokassa piti hallitseva Suomen mestari Teemu Asunmaa, joka jäi Lindholmin ajasta 4,3 sekuntia. Lähelle samaa aikaa pääsi myös konkari Juha Salo, joka jäi Asunmaasta 0,7 sekuntia. WRC-luokan Citroën DS3:lla kilpailuun osallistunut F1-tähti Valtteri Bottas jäi Rovanperän ajasta 34,4 s.

Toisella pikataipaleella Bottas onnistui ajamaan Rovanperän jälkeen toiseksi nopeimman ajan. SM1-luokan kokonaistilanteessa Lindholm säilytti kärkipaikkansa, mutta Salo kiilasi muutaman sekunnin verran Asunmaan edelle.

Emil Lindholm piti SM1-luokan kovinta vauhtia lähes läpi rallin.

Kolmannella erikoiskokeella kahta ensimmäistä erikoiskoetta dominoineet Rovanperä ja kartanlukija Jonne Halttunen joutuivat pysähtymään kesken erikoiskokeen poistamaakseen auton keulaan unohtuneet moottorinsuojat, jotka aiheuttivat pikataipaleella auton ylikuumenemista.

Näin Rovanperä putosi kokonaistilanteessa nejänneksi. Kärkeen kiilasi Asunmaa, 0,8 sekunnin päähän toisena olleesta Salosta. Lindholm putosi tässä vaiheesa kolmanneksi, 2,3 sekunnin päähän kärjestä.

Rovanperä ajoi pohja-ajan kahdeksalle erikoiskokeelle kymmenestä.

Neljännellä, yli 33 kilometrin pituisella Jyrhämäjärven erikoiskokeella Rovanperä kuittasi kärkisijansa takaisin yli puolen minuutin pohja-ajalla. Lindholm ajoi SM1-luokkaan lähes viiden sekunnin pohja-ajan ennen Asunmaata ja tästä 1,5 sekuntia jäänyttä Saloa ja lunasti luokan johtopaikan tällä itselleen.

Illan viimeisellä erikoiskokeella Lindholm ajoi yllättäen kokonaiskilpailun pohja-ajan, Rovanperän jäädessä R5-luokan Škodalla ajaneesta Lindholmista 0,7 sekuntia. Formulatähti Bottas menetti aikaa yli kolme minuuttia suistuttuaan penkan puolelle ja törmättyään puuhun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lauantai alkoi Lindholmin otteessa

SM1-luokan osalta toinen ajopäivä alkoi Lindholmin ollessa vajaan 7 sekunnin johtoasemassa ennen Asunmaata, joka oli 0,6 sekuntia edellä Saloa. Päivän ensimmäisellä erikoiskokeella moninkertainen suomenmestari Salo ajoi ulos ja Lindholm kurotti eronsa Asunmaahan jo 16,3 sekuntiin.

Juha Salo jäi kauden avauksessa pisteittä.

Rallin seitsemäs erikoiskoe jatkui jo totutusti Rovanperän tahtipuikon mukaisesti, mutta SM1-luokan pohja-ajan ajoi Esa Ruotsalainen, Lindholmin repiessä taas kaksi sekuntia lisää eroa Asunmaahan.

Kahdeksas ja yhdeksäs erikoiskoe eivät tarjonneet aiemmasta poikkeavaa tapahtumaa, Rovanperä ajoi kokonaiskilpailun pohja-ajat ja Lindholm kasvatti eron Asunmaahan jo lähes puoleen minuuttiin.

Eerik Pietarinen nousi muiden virheiden myötä toiseksi.

Väärin kuultu nuotti

Kilpailun päättänyt kymmenes erikoe muistutti taas rallikansaa siitä, ettei voitto ole varmaa ennen maaliviivan ylittämistä. Varmalta voittajalta vaikuttanut Lindholm kuuli kartanlukijansa Mikael Korhosen nuotin väärin ja ajoi hankeen. Aikaa tuhlautui puolitoista minuuttia, mikä tiputti Lindholmin kolmannelle sijalle ja Teemu Asunmaa nousi ottamaan korkeimmat sarjapisteet. Toiselle sijalle nousi Eerik Pietarinen, jolle nuotteja oli lukemassa Jari-Matti Latvalan kakkoskuljettajana tunnettu Miikka Anttila.

Lauri Joona jätti taakseen muun muassa viime vuoden Flying Finn Future Star -palkinnon voittaneen Sami Pajarin.

SM2-luokan voittoon ajoi Anssi Rytkönen ja SM3-luokasta parhaat pisteet otti Lauri Joona. Kaikki tulokset näet SM-rallin nettisivuilta.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: AKK / Taneli Niinimäki

Luetuimmat