21.10.2016 Ajoneuvot Fiat 124 Spider – parempi Mazda MX-5? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat 124 Spider on italialaiseksi verhoutunut japanilainen – ja hyvä niin. Fiatin strategia on ihailtava: haastetaan edullisten avourheiluautojen markkinoita hallitseva Mazda MX-5 rakentamalla Mazdasta italialaistettu painos. Perinteikästä Fiat 124 Spider -nimeä kantavan pinnan alta löytyy nimittäin neljännen sukupolven MX-5:n perusrakenne. Sen paremmasta lähtökohdasta Fiat ei olisi voinut haaveilla. Uutuus on Fiat 500 -pikkuauton tavoin historian innoittama. Vuonna 1966 esitelty 124 Spider oli edullinen urheiluauto, joka jakoi perusrakenteensa arkisen ja sittemmin Ladanakin tunnetun Fiat 124:n kanssa. Fiat tuskin nosti esille Neuvostoliitto-yhteyttä avokkaan päämarkkinoilla Yhdysvalloissa. Suursuosion siivittämänä malli säilyikin tuotannossa aina vuoteen 1985 asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Italialainen Japanista Tällä kertaa yhteistyössä on menty kauemmas itään. Fiat valmistetaan Mazdan Hiroshiman tehtaalla. Kyse ei ole pelkästä Fiat-logoin varustetusta Mazdasta. Uusitun ulkoasun pidemmät ylitykset venyttävät kokonaismittaa 140 millimetrillä. MX-5:ttä gramma grammalta keventäneitä insinöörejä tosin järkyttänee italialaiseen kerääntyneet 75 liikakiloa. Uusi 124 Spider näyttää klassisen edeltäjänsä karikatyyriltä. Auto on hauskan ja veijarimaisen näköinen, mutta liioitellut valojen upotukset ja korostetut konepellin kohoumat ovat enemmän amerikkalaista ronskia muotoilua, kuin italialaista hienostuneisuutta. Fiatin sisätilat ovat värivalintoja, istuimen pehmusteita ja ohjauspyörän logoa lukuun ottamatta ehtaa Mazdaa. Italialaisperinteistä muistuttaa vain hieman liian kauas jäävä ohjauspyörä – Fiatissakaan ei ole etäisyyssäätöä. Muutoin ergonomiassa ei ole moitittavaa, kunhan hansikaslokeron puuttumiseen tottuu. Turbolla vai ilman? Fiatin keulalla on merkin oma 1,4-litrainen Multiair-turbomoottori. Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali, joka on lainattu edeltävästä MX-5 -sukupolvesta. Laatikkoöljyjen lämmettyä vaihtotuntuma on erinomaisen mekaaninen, mutta sulavuudessa nyky-MX-5 vie voiton. Mazdan kierrosherkkiin ja sitkeisiin Skyactiv-moottoreihin verrattuna pikkuturbo tuntuu hyvin erilaiselta. Huipputeholtaan Fiatin 140 hevosvoimaa asettuu sopivasti Mazdan 130 ja 160 hevosvoimaisten vaihtoehtojen väliin. Ahtimen ansiosta italialainen tarjoaa 240 newtonmetriä, joka pesee kirkkaasti Mazdan kummankin vaihtoehdon. Väännön ansiosta Fiat tuntuu kierroslukualueen ala- ja keskivaiheilla luvattua huipputehoa nopeammalta, mutta turbovoima hiipuu yläkierroksilla. Fiatin moottori sopii Mazdaa rennompaan ajotyyliin. Fiatin alusta vakuuttaa Fiat jakaa Mazdan tarkan ja luonnollisen, mutta tunnottoman ohjauksen. Suuri yllätys löytyy alustasta. Fiat on sivuttaissuunnassa huomattavasti Mazdaa jäykempi, eli auto kallistelee vähemmän ja hallitummin. Erityisesti MX-5:ttä äärirajoilla vaivaavaa perän pohjaamista ei Fiatista esiinny– joskaan koeajopäivien koleat syyssäät eivät sallineet kuormittavia kaarrenopeuksia. Jämäkkyys ei kostaudu epämukavuutena, joten Fiatin alustaviritys on onnistunut. Urheilullisesta ajosta nauttivien harmiksi Fiat 124 Spideriin ei saa kaksilitraisen Mazda MX-5:n vakiovarustukseen kuuluvaa tasauspyörästön luistonrajoitinta. Reippaassa kaarreajossa Fiatin turbomoottori saa sisemmän takapyörän sutimaan tyhjää. Se syö pohjaa muuten erinomaisen tasapainoiselta käytökseltä. 124 Spideriin luistonrajoittimen saa vasta 170 hevosvoimaisessa Abarth-painoksessa. Valitettavasti se ei vielä kuulu Suomen tuontiohjelmaan. Onko Fiat sitten voittanut Mazdan japanilaisten omassa pelissä? Makuasia, mutta oma valinta kallistuu Mazdan puolelle. Kompaktimpi ja keveämpi Mazda tuntuu raikkaammalta. Japanilaisen ahtamattomat moottorit ovat karismaattisempia, ja urheilullisessa ajossa huomattavasti Fiatia taloudellisempia. Fiat taas pesee Mazdan alustan toiminnassa – ja sen voi MX-5:stäkin korjata jälkiasenteisella urheilualustalla. Ja tarjoaapa perus-Mazda karvalakki-Fiatia enemmän varusteitakin. Hinnasta valinta ei ainakaan jää kiinni. Edullisimmillaan Fiat 124 Spider maksaa vain 61 euroa halvinta Mazda MX-5 1.5:ttä enemmän. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Fiat 124 Spider 1.4 Multiair Lounge Hinta alkaen 38 992 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 240 Nm (2250 r/min) Vääntö 240 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4054 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1233 mm, akseliväli 2310 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku