Fiat 124 Spider

Ajoneuvot Koeajo 21.10.2016

Fiat 124 Spider – parempi Mazda MX-5?

Fiat 124 Spider on italialaiseksi verhoutunut japanilainen – ja hyvä niin.

Fiatin strategia on ihailtava: haastetaan edullisten avourheiluautojen markkinoita hallitseva Mazda MX-5 rakentamalla Mazdasta italialaistettu painos. Perinteikästä Fiat 124 Spider -nimeä kantavan pinnan alta löytyy nimittäin neljännen sukupolven MX-5:n perusrakenne. Sen paremmasta lähtökohdasta Fiat ei olisi voinut haaveilla.

Uutuus on Fiat 500 -pikkuauton tavoin historian innoittama. Vuonna 1966 esitelty 124 Spider oli edullinen urheiluauto, joka jakoi perusrakenteensa arkisen ja sittemmin Ladanakin tunnetun Fiat 124:n kanssa.

Fiat tuskin nosti esille Neuvostoliitto-yhteyttä avokkaan päämarkkinoilla Yhdysvalloissa. Suursuosion siivittämänä malli säilyikin tuotannossa aina vuoteen 1985 asti.

Italialainen Japanista

Tällä kertaa yhteistyössä on menty kauemmas itään. Fiat valmistetaan Mazdan Hiroshiman tehtaalla.

Fiat 124 Spider

Kyse ei ole pelkästä Fiat-logoin varustetusta Mazdasta. Uusitun ulkoasun pidemmät ylitykset venyttävät kokonaismittaa 140 millimetrillä. MX-5:ttä gramma grammalta keventäneitä insinöörejä tosin järkyttänee italialaiseen kerääntyneet 75 liikakiloa.

Uusi 124 Spider näyttää klassisen edeltäjänsä karikatyyriltä. Auto on hauskan ja veijarimaisen näköinen, mutta liioitellut valojen upotukset ja korostetut konepellin kohoumat ovat enemmän amerikkalaista ronskia muotoilua, kuin italialaista hienostuneisuutta.

Fiat 124 Spider

Fiatin sisätilat ovat värivalintoja, istuimen pehmusteita ja ohjauspyörän logoa lukuun ottamatta ehtaa Mazdaa. Italialaisperinteistä muistuttaa vain hieman liian kauas jäävä ohjauspyörä – Fiatissakaan ei ole etäisyyssäätöä. Muutoin ergonomiassa ei ole moitittavaa, kunhan hansikaslokeron puuttumiseen tottuu.

Turbolla vai ilman?

Fiatin keulalla on merkin oma 1,4-litrainen Multiair-turbomoottori. Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali, joka on lainattu edeltävästä MX-5 -sukupolvesta. Laatikkoöljyjen lämmettyä vaihtotuntuma on erinomaisen mekaaninen, mutta sulavuudessa nyky-MX-5 vie voiton.

Fiat 124 Spider

Mazdan kierrosherkkiin ja sitkeisiin Skyactiv-moottoreihin verrattuna pikkuturbo tuntuu hyvin erilaiselta. Huipputeholtaan Fiatin 140 hevosvoimaa asettuu sopivasti Mazdan 130 ja 160 hevosvoimaisten vaihtoehtojen väliin. Ahtimen ansiosta italialainen tarjoaa 240 newtonmetriä, joka pesee kirkkaasti Mazdan kummankin vaihtoehdon.

Väännön ansiosta Fiat tuntuu kierroslukualueen ala- ja keskivaiheilla luvattua huipputehoa nopeammalta, mutta turbovoima hiipuu yläkierroksilla. Fiatin moottori sopii Mazdaa rennompaan ajotyyliin.

Fiatin alusta vakuuttaa

Fiat jakaa Mazdan tarkan ja luonnollisen, mutta tunnottoman ohjauksen. Suuri yllätys löytyy alustasta. Fiat on sivuttaissuunnassa huomattavasti Mazdaa jäykempi, eli auto kallistelee vähemmän ja hallitummin. Erityisesti MX-5:ttä äärirajoilla vaivaavaa perän pohjaamista ei Fiatista esiinny– joskaan koeajopäivien koleat syyssäät eivät sallineet kuormittavia kaarrenopeuksia. Jämäkkyys ei kostaudu epämukavuutena, joten Fiatin alustaviritys on onnistunut.

Urheilullisesta ajosta nauttivien harmiksi Fiat 124 Spideriin ei saa kaksilitraisen Mazda MX-5:n vakiovarustukseen kuuluvaa tasauspyörästön luistonrajoitinta. Reippaassa kaarreajossa Fiatin turbomoottori saa sisemmän takapyörän sutimaan tyhjää. Se syö pohjaa muuten erinomaisen tasapainoiselta käytökseltä.

124 Spideriin luistonrajoittimen saa vasta 170 hevosvoimaisessa Abarth-painoksessa. Valitettavasti se ei vielä kuulu Suomen tuontiohjelmaan.

Onko Fiat sitten voittanut Mazdan japanilaisten omassa pelissä? Makuasia, mutta oma valinta kallistuu Mazdan puolelle.

Fiat 124 Spider

Kompaktimpi ja keveämpi Mazda tuntuu raikkaammalta. Japanilaisen ahtamattomat moottorit ovat karismaattisempia, ja urheilullisessa ajossa huomattavasti Fiatia taloudellisempia. Fiat taas pesee Mazdan alustan toiminnassa – ja sen voi MX-5:stäkin korjata jälkiasenteisella urheilualustalla. Ja tarjoaapa perus-Mazda karvalakki-Fiatia enemmän varusteitakin.

Hinnasta valinta ei ainakaan jää kiinni. Edullisimmillaan Fiat 124 Spider maksaa vain 61 euroa halvinta Mazda MX-5 1.5:ttä enemmän.

Fiat 124 Spider

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Fiat

Kaikki koeajot

Uusimmat