21.10.2016 Ajoneuvot Fiat 124 Spider – parempi Mazda MX-5? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat 124 Spider on italialaiseksi verhoutunut japanilainen – ja hyvä niin. Fiatin strategia on ihailtava: haastetaan edullisten avourheiluautojen markkinoita hallitseva Mazda MX-5 rakentamalla Mazdasta italialaistettu painos. Perinteikästä Fiat 124 Spider -nimeä kantavan pinnan alta löytyy nimittäin neljännen sukupolven MX-5:n perusrakenne. Sen paremmasta lähtökohdasta Fiat ei olisi voinut haaveilla.Uutuus on Fiat 500 -pikkuauton tavoin historian innoittama. Vuonna 1966 esitelty 124 Spider oli edullinen urheiluauto, joka jakoi perusrakenteensa arkisen ja sittemmin Ladanakin tunnetun Fiat 124:n kanssa.Fiat tuskin nosti esille Neuvostoliitto-yhteyttä avokkaan päämarkkinoilla Yhdysvalloissa. Suursuosion siivittämänä malli säilyikin tuotannossa aina vuoteen 1985 asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItalialainen JapanistaTällä kertaa yhteistyössä on menty kauemmas itään. Fiat valmistetaan Mazdan Hiroshiman tehtaalla.Kyse ei ole pelkästä Fiat-logoin varustetusta Mazdasta. Uusitun ulkoasun pidemmät ylitykset venyttävät kokonaismittaa 140 millimetrillä. MX-5:ttä gramma grammalta keventäneitä insinöörejä tosin järkyttänee italialaiseen kerääntyneet 75 liikakiloa.Uusi 124 Spider näyttää klassisen edeltäjänsä karikatyyriltä. Auto on hauskan ja veijarimaisen näköinen, mutta liioitellut valojen upotukset ja korostetut konepellin kohoumat ovat enemmän amerikkalaista ronskia muotoilua, kuin italialaista hienostuneisuutta.Fiatin sisätilat ovat värivalintoja, istuimen pehmusteita ja ohjauspyörän logoa lukuun ottamatta ehtaa Mazdaa. Italialaisperinteistä muistuttaa vain hieman liian kauas jäävä ohjauspyörä – Fiatissakaan ei ole etäisyyssäätöä. Muutoin ergonomiassa ei ole moitittavaa, kunhan hansikaslokeron puuttumiseen tottuu.Turbolla vai ilman?Fiatin keulalla on merkin oma 1,4-litrainen Multiair-turbomoottori. Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali, joka on lainattu edeltävästä MX-5 -sukupolvesta. Laatikkoöljyjen lämmettyä vaihtotuntuma on erinomaisen mekaaninen, mutta sulavuudessa nyky-MX-5 vie voiton.Mazdan kierrosherkkiin ja sitkeisiin Skyactiv-moottoreihin verrattuna pikkuturbo tuntuu hyvin erilaiselta. Huipputeholtaan Fiatin 140 hevosvoimaa asettuu sopivasti Mazdan 130 ja 160 hevosvoimaisten vaihtoehtojen väliin. Ahtimen ansiosta italialainen tarjoaa 240 newtonmetriä, joka pesee kirkkaasti Mazdan kummankin vaihtoehdon.Väännön ansiosta Fiat tuntuu kierroslukualueen ala- ja keskivaiheilla luvattua huipputehoa nopeammalta, mutta turbovoima hiipuu yläkierroksilla. Fiatin moottori sopii Mazdaa rennompaan ajotyyliin.Fiatin alusta vakuuttaaFiat jakaa Mazdan tarkan ja luonnollisen, mutta tunnottoman ohjauksen. Suuri yllätys löytyy alustasta. Fiat on sivuttaissuunnassa huomattavasti Mazdaa jäykempi, eli auto kallistelee vähemmän ja hallitummin. Erityisesti MX-5:ttä äärirajoilla vaivaavaa perän pohjaamista ei Fiatista esiinny– joskaan koeajopäivien koleat syyssäät eivät sallineet kuormittavia kaarrenopeuksia. Jämäkkyys ei kostaudu epämukavuutena, joten Fiatin alustaviritys on onnistunut.Urheilullisesta ajosta nauttivien harmiksi Fiat 124 Spideriin ei saa kaksilitraisen Mazda MX-5:n vakiovarustukseen kuuluvaa tasauspyörästön luistonrajoitinta. Reippaassa kaarreajossa Fiatin turbomoottori saa sisemmän takapyörän sutimaan tyhjää. Se syö pohjaa muuten erinomaisen tasapainoiselta käytökseltä.124 Spideriin luistonrajoittimen saa vasta 170 hevosvoimaisessa Abarth-painoksessa. Valitettavasti se ei vielä kuulu Suomen tuontiohjelmaan.Onko Fiat sitten voittanut Mazdan japanilaisten omassa pelissä? Makuasia, mutta oma valinta kallistuu Mazdan puolelle.Kompaktimpi ja keveämpi Mazda tuntuu raikkaammalta. Japanilaisen ahtamattomat moottorit ovat karismaattisempia, ja urheilullisessa ajossa huomattavasti Fiatia taloudellisempia. Fiat taas pesee Mazdan alustan toiminnassa – ja sen voi MX-5:stäkin korjata jälkiasenteisella urheilualustalla. Ja tarjoaapa perus-Mazda karvalakki-Fiatia enemmän varusteitakin.Hinnasta valinta ei ainakaan jää kiinni. Edullisimmillaan Fiat 124 Spider maksaa vain 61 euroa halvinta Mazda MX-5 1.5:ttä enemmän.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Fiat 124 Spider 1.4 Multiair Lounge Hinta alkaen 38 992 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 240 Nm (2250 r/min) Vääntö 240 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4054 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1233 mm, akseliväli 2310 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla