21.10.2016 Ajoneuvot Fiat 124 Spider – parempi Mazda MX-5? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat 124 Spider on italialaiseksi verhoutunut japanilainen – ja hyvä niin. Fiatin strategia on ihailtava: haastetaan edullisten avourheiluautojen markkinoita hallitseva Mazda MX-5 rakentamalla Mazdasta italialaistettu painos. Perinteikästä Fiat 124 Spider -nimeä kantavan pinnan alta löytyy nimittäin neljännen sukupolven MX-5:n perusrakenne. Sen paremmasta lähtökohdasta Fiat ei olisi voinut haaveilla.Uutuus on Fiat 500 -pikkuauton tavoin historian innoittama. Vuonna 1966 esitelty 124 Spider oli edullinen urheiluauto, joka jakoi perusrakenteensa arkisen ja sittemmin Ladanakin tunnetun Fiat 124:n kanssa.Fiat tuskin nosti esille Neuvostoliitto-yhteyttä avokkaan päämarkkinoilla Yhdysvalloissa. Suursuosion siivittämänä malli säilyikin tuotannossa aina vuoteen 1985 asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItalialainen JapanistaTällä kertaa yhteistyössä on menty kauemmas itään. Fiat valmistetaan Mazdan Hiroshiman tehtaalla.Kyse ei ole pelkästä Fiat-logoin varustetusta Mazdasta. Uusitun ulkoasun pidemmät ylitykset venyttävät kokonaismittaa 140 millimetrillä. MX-5:ttä gramma grammalta keventäneitä insinöörejä tosin järkyttänee italialaiseen kerääntyneet 75 liikakiloa.Uusi 124 Spider näyttää klassisen edeltäjänsä karikatyyriltä. Auto on hauskan ja veijarimaisen näköinen, mutta liioitellut valojen upotukset ja korostetut konepellin kohoumat ovat enemmän amerikkalaista ronskia muotoilua, kuin italialaista hienostuneisuutta.Fiatin sisätilat ovat värivalintoja, istuimen pehmusteita ja ohjauspyörän logoa lukuun ottamatta ehtaa Mazdaa. Italialaisperinteistä muistuttaa vain hieman liian kauas jäävä ohjauspyörä – Fiatissakaan ei ole etäisyyssäätöä. Muutoin ergonomiassa ei ole moitittavaa, kunhan hansikaslokeron puuttumiseen tottuu.Turbolla vai ilman?Fiatin keulalla on merkin oma 1,4-litrainen Multiair-turbomoottori. Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali, joka on lainattu edeltävästä MX-5 -sukupolvesta. Laatikkoöljyjen lämmettyä vaihtotuntuma on erinomaisen mekaaninen, mutta sulavuudessa nyky-MX-5 vie voiton.Mazdan kierrosherkkiin ja sitkeisiin Skyactiv-moottoreihin verrattuna pikkuturbo tuntuu hyvin erilaiselta. Huipputeholtaan Fiatin 140 hevosvoimaa asettuu sopivasti Mazdan 130 ja 160 hevosvoimaisten vaihtoehtojen väliin. Ahtimen ansiosta italialainen tarjoaa 240 newtonmetriä, joka pesee kirkkaasti Mazdan kummankin vaihtoehdon.Väännön ansiosta Fiat tuntuu kierroslukualueen ala- ja keskivaiheilla luvattua huipputehoa nopeammalta, mutta turbovoima hiipuu yläkierroksilla. Fiatin moottori sopii Mazdaa rennompaan ajotyyliin.Fiatin alusta vakuuttaaFiat jakaa Mazdan tarkan ja luonnollisen, mutta tunnottoman ohjauksen. Suuri yllätys löytyy alustasta. Fiat on sivuttaissuunnassa huomattavasti Mazdaa jäykempi, eli auto kallistelee vähemmän ja hallitummin. Erityisesti MX-5:ttä äärirajoilla vaivaavaa perän pohjaamista ei Fiatista esiinny– joskaan koeajopäivien koleat syyssäät eivät sallineet kuormittavia kaarrenopeuksia. Jämäkkyys ei kostaudu epämukavuutena, joten Fiatin alustaviritys on onnistunut.Urheilullisesta ajosta nauttivien harmiksi Fiat 124 Spideriin ei saa kaksilitraisen Mazda MX-5:n vakiovarustukseen kuuluvaa tasauspyörästön luistonrajoitinta. Reippaassa kaarreajossa Fiatin turbomoottori saa sisemmän takapyörän sutimaan tyhjää. Se syö pohjaa muuten erinomaisen tasapainoiselta käytökseltä.124 Spideriin luistonrajoittimen saa vasta 170 hevosvoimaisessa Abarth-painoksessa. Valitettavasti se ei vielä kuulu Suomen tuontiohjelmaan.Onko Fiat sitten voittanut Mazdan japanilaisten omassa pelissä? Makuasia, mutta oma valinta kallistuu Mazdan puolelle.Kompaktimpi ja keveämpi Mazda tuntuu raikkaammalta. Japanilaisen ahtamattomat moottorit ovat karismaattisempia, ja urheilullisessa ajossa huomattavasti Fiatia taloudellisempia. Fiat taas pesee Mazdan alustan toiminnassa – ja sen voi MX-5:stäkin korjata jälkiasenteisella urheilualustalla. Ja tarjoaapa perus-Mazda karvalakki-Fiatia enemmän varusteitakin.Hinnasta valinta ei ainakaan jää kiinni. Edullisimmillaan Fiat 124 Spider maksaa vain 61 euroa halvinta Mazda MX-5 1.5:ttä enemmän.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Fiat 124 Spider 1.4 Multiair Lounge Hinta alkaen 38 992 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 240 Nm (2250 r/min) Vääntö 240 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4054 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1233 mm, akseliväli 2310 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen