20.10.2020

Ford Fiesta diesel on historiaa

Ford Fiesta Van

Ford Fiesta diesel on historiaa 36 vuoden jälkeen ja tilalle tarjotaan bensiinimoottori kevythybriditeknologialla. Dieselmallin tuotannon lopettamisen syyksi kerrotaan heikko myynti.

Ford Fiesta diesel on historiaa 36 vuoden taipaleen jälkeen. Ensimmäistä kertaa Fiesta sai nimittäin dieselmoottorin jo vuonna 1984. Uusimman mallin osalta dieselin tuotanto loppui syyskuussa.

Valmistaja aikoo korvata dieselin jättämän aukon bensiinimoottoripohjaisilla kevythybridiversioilla. Moottori uutisoi aiheesta jo huhtikuussa 2019, joten mikään uusi valtaus tämä ei ole. Hiljattain Moottorin koeajossa oli Fordin kevythybriditekniikalla varustettu Puma 1.0 Ecoboost Hybrid mHEV.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Fiesta diesel on historiaa

Valmistajan mukaan Ford Fiesta diesel on historiaa alhaisista myyntiluvuista johtuen. Automotive News Europen haastatteleman valmistajan edustajan mukaan diesel edusti lopulta vain 2 prosenttia Fiestan kokonaismyynnistä. Edustaja kertoi myös Fiesta EcoBoost Hybridin esittelyn vaikuttaneen päätökseen lopettaa dieselmallin tuotanto.

Tuo poistunut dieselmalli käytti Fordin Dagenhamin tehtaalla Englannissa valmistettua 1,5-litraista nelisylinteristä turboahdettua TDCi-moottoria, joka täytti Euro 6d-TEMP -tason. Hyötysuhteeltaan tehokkaan dieselin ansiosta se edusti hiilidioksidipäästöiltään Fiestan moottorivalikoiman puhtainta päätä, joskin nyt esitelty kevythybridi liikkuu samoilla apajilla.

Samanlaista teemaa on näkyvissä muutenkin alalla eikä Ford ole siten yksin. JATO Dynamicsin tilastojen perusteella kyseisen autoluokan dieselmallien myyntiosuus oli vuoden ensimmäisellä puolikkaalla vain 8 prosenttia, jossa on 2 prosenttiyksikköä laskua viime vuodesta. Vielä vuonna 2015 dieselin osuus oli neljännes.

Fordin kaikkien autojen myynnissä dieselin osuus on laskenut 52 prosentista 31 prosenttiin vuodesta 2012 lähtien ICCT:n tilastojen mukaan. ACEA:n mukaan Dieselin kokonaisosuus uusien autojen myynnistä Euroopassa laski 29 prosenttiin vuoden 2020 toisen neljänneksen aikana. Suomessa dieselin osuus uusien autojen rekisteröinneissä on laskenut lyhyessä ajassa ja tänä vuonna se on ollut noin 15 prosentin tuntumassa.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähteet: Automotive News Europe, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Luetuimmat