13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiestan räyhäversio on riittävän katu-uskottava tehopakkaus sinkulle, joka haluaa kulkupelin avulla etsiä sitä oikeaa. Hyvää: moottorin kyvyt ja äänet, istuimet Huonoa: kääntösäde, pintakova jousitus Pantterinmusta Ford Fiesta ST Mountune erottuu ulkoa ja sisältä edukseen perus-Fiestasta. Mustanpuhuva maski, takaikkunan yläreunan tuulenohjain, urheilulliset polkimet ja muut yksityiskohdat antavat katetta olemukselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErinomaiset istuimetKaikilla kilpailijoilla sporttisempi versio ei eroa yhtä paljon normimallista – erottumisen tarpeellisuus on toki makukysymys, sillä kaikki voimasta maksavat eivät halua vaivoikseen naapurien kademieltä tai kanssaliikkujien etuilutarvetta.Kuljettajan valtakunnassa ja konepellin alla on sama päämäärä: urheilullisen ajon vaatimukset. Näyttäviä yksityiskohtia riittää ja istuimet ansaitsevat erityiskiitoksen. Recaro-nimi selkänojan reunassa on lunastettu lupaus siitä, että istuin tukee selkää, kylkiä ja reisiä.Kömpelö pyöriteltäväTakamuksen alla tuntuma on sekin urheilullinen, mutta tärisyttävä. Pintakova jousitus ei lisää ajomukavuutta kaupunkioloissa, mukulakivetyksellä ajamisesta puhumattakaan.Vaihteiston toimintaan ei oikeastaan tule juuri kiinnittäneeksi huomiota. Se on hyvä merkki, ja kielii siitä, että vaihteisto toimii käskijänsä toiveiden mukaisesti. Kääntösäde saisi olla pienempi. Varsin pientä autoa saa viikata ahtaalla pysäköintialueella edestakaisin kuin isompaa autoa konsanaan. Kömpelöä on myös kolmiovisuus. Leveät ovet ovat aukaistessa omiaan kolhiintumaan tai kolhimaan.Hätäistä menoaFordin Focus ST ja Fiesta ST ryydittyivät syksyllä. Mountune-päivitys kasvattaa jo entuudestaan vikkelän Fiesta ST:n tehot 215 hevosvoimaan. Ripeys nollasta sataan on 6,7 sekuntia, kun tavanomaisen tehdasmallin kiihtyvyys on 6,9 sekuntia. Fiesta ST:n vääntömomentin huippu on 320 Nm. Tällöin auto kiihtyy nelosvaihteella 50–100 kilometrin tuntivauhtiin 5,7 sekunnissa eli 0,7 sekuntia aiempaa rivakammin.Jos on meno tavallista hätäisempää, on sitä myös päivityksen teko. Jälleenmyyjän halliin tehorokotusta varten ajettu Fiesta on alta tunnissa jälleen valmis ajettavaksi. Mountune-tehopäivitykset on kehittänyt kilpamoottorien ja henkilöautojen virittämiseen erikoistunut yritys. Fiesta ST:n päivitykseen kuuluvat muun muassa uudelleenmuotoiltu ilmanotto-ohjain toisioilmanottokanavalla ja ilmansuodatinelementti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiire maksaaTehojen kasvatus maksaa. Mountune-päivityksen hinta Fiesta ST:ssä on 840 euroa. Kilpailijoita pikkusportille ovat esimerkiksi Peugeot 208 GTI ja Renault Clio Sport sekä Nissan Juke Nismo.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost Mountune Hinta alkaen 30 373 € Ajoneuvovero 120 €/ v Moottori 1 596 cm³, Rivimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 158 kW (215 hv), 6000 r/min Vääntö 320 Nm (2750-3500 r/min) Vääntö 320 Nm (2750-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km 7,9 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 3969 mm, leveys 1709 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2489 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen