13.1.2014

Koeajo: Ford Fiesta ST

Fiestan räyhäversio on riittävän katu-uskottava tehopakkaus sinkulle, joka haluaa kulkupelin avulla etsiä sitä oikeaa. Hyvää: moottorin kyvyt ja äänet, istuimet Huonoa: kääntösäde, pintakova jousitus

Pantterinmusta Ford Fiesta ST Mountune erottuu ulkoa ja sisältä edukseen perus-Fiestasta. Mustanpuhuva maski, takaikkunan yläreunan tuulenohjain, urheilulliset polkimet ja muut yksityiskohdat antavat katetta olemukselle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erinomaiset istuimet

Kaikilla kilpailijoilla sporttisempi versio ei eroa yhtä paljon normimallista – erottumisen tarpeellisuus on toki makukysymys, sillä kaikki voimasta maksavat eivät halua vaivoikseen naapurien kademieltä tai kanssaliikkujien etuilutarvetta.

Kuljettajan valtakunnassa ja konepellin alla on sama päämäärä: urheilullisen ajon vaatimukset. Näyttäviä yksityiskohtia riittää ja istuimet ansaitsevat erityiskiitoksen. Recaro-nimi selkänojan reunassa on lunastettu lupaus siitä, että istuin tukee selkää, kylkiä ja reisiä.

Kömpelö pyöriteltävä

Takamuksen alla tuntuma on sekin urheilullinen, mutta tärisyttävä. Pintakova jousitus ei lisää ajomukavuutta kaupunkioloissa, mukulakivetyksellä ajamisesta puhumattakaan.

Vaihteiston toimintaan ei oikeastaan tule juuri kiinnittäneeksi huomiota. Se on hyvä merkki, ja kielii siitä, että vaihteisto toimii käskijänsä toiveiden mukaisesti. Kääntösäde saisi olla pienempi. Varsin pientä autoa saa viikata ahtaalla pysäköintialueella edestakaisin kuin isompaa autoa konsanaan. 

Kömpelöä on myös kolmiovisuus. Leveät ovet ovat aukaistessa omiaan kolhiintumaan tai kolhimaan.

Hätäistä menoa

Fordin Focus ST ja Fiesta ST ryydittyivät syksyllä. Mountune-päivitys kasvattaa jo entuudestaan vikkelän Fiesta ST:n tehot 215 hevosvoimaan. Ripeys nollasta sataan on 6,7 sekuntia, kun tavanomaisen tehdasmallin kiihtyvyys on 6,9 sekuntia. Fiesta ST:n vääntömomentin huippu on 320 Nm. Tällöin auto kiihtyy nelosvaihteella 50–100 kilometrin tuntivauhtiin 5,7 sekunnissa eli 0,7 sekuntia aiempaa rivakammin.

Jos on meno tavallista hätäisempää, on sitä myös päivityksen teko. Jälleenmyyjän halliin tehorokotusta varten ajettu Fiesta on alta tunnissa jälleen valmis ajettavaksi. Mountune-tehopäivitykset on kehittänyt kilpamoottorien ja henkilöautojen virittämiseen erikoistunut yritys. Fiesta ST:n päivitykseen kuuluvat muun muassa uudelleenmuotoiltu ilmanotto-ohjain toisioilmanottokanavalla ja ilmansuodatinelementti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiire maksaa

Tehojen kasvatus maksaa. Mountune-päivityksen hinta Fiesta ST:ssä on 840 euroa.
Kilpailijoita pikkusportille ovat esimerkiksi Peugeot 208 GTI ja Renault Clio Sport sekä Nissan Juke Nismo.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost Mountune

Hinta alkaen

30 373 €

Ajoneuvovero

120 €/ v

Moottori

1 596 cm³, Rivimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto

Teho

158 kW (215 hv), 6000 r/min

Vääntö

320 Nm (2750-3500 r/min)

Vääntö

320 Nm (2750-3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,7 s

Huippunopeus

223 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,9 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

138 g/km

Mitat

pituus 3969 mm, leveys 1709 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2489 mm

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat