13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiestan räyhäversio on riittävän katu-uskottava tehopakkaus sinkulle, joka haluaa kulkupelin avulla etsiä sitä oikeaa. Hyvää: moottorin kyvyt ja äänet, istuimet Huonoa: kääntösäde, pintakova jousitus Pantterinmusta Ford Fiesta ST Mountune erottuu ulkoa ja sisältä edukseen perus-Fiestasta. Mustanpuhuva maski, takaikkunan yläreunan tuulenohjain, urheilulliset polkimet ja muut yksityiskohdat antavat katetta olemukselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErinomaiset istuimetKaikilla kilpailijoilla sporttisempi versio ei eroa yhtä paljon normimallista – erottumisen tarpeellisuus on toki makukysymys, sillä kaikki voimasta maksavat eivät halua vaivoikseen naapurien kademieltä tai kanssaliikkujien etuilutarvetta.Kuljettajan valtakunnassa ja konepellin alla on sama päämäärä: urheilullisen ajon vaatimukset. Näyttäviä yksityiskohtia riittää ja istuimet ansaitsevat erityiskiitoksen. Recaro-nimi selkänojan reunassa on lunastettu lupaus siitä, että istuin tukee selkää, kylkiä ja reisiä.Kömpelö pyöriteltäväTakamuksen alla tuntuma on sekin urheilullinen, mutta tärisyttävä. Pintakova jousitus ei lisää ajomukavuutta kaupunkioloissa, mukulakivetyksellä ajamisesta puhumattakaan.Vaihteiston toimintaan ei oikeastaan tule juuri kiinnittäneeksi huomiota. Se on hyvä merkki, ja kielii siitä, että vaihteisto toimii käskijänsä toiveiden mukaisesti. Kääntösäde saisi olla pienempi. Varsin pientä autoa saa viikata ahtaalla pysäköintialueella edestakaisin kuin isompaa autoa konsanaan. Kömpelöä on myös kolmiovisuus. Leveät ovet ovat aukaistessa omiaan kolhiintumaan tai kolhimaan.Hätäistä menoaFordin Focus ST ja Fiesta ST ryydittyivät syksyllä. Mountune-päivitys kasvattaa jo entuudestaan vikkelän Fiesta ST:n tehot 215 hevosvoimaan. Ripeys nollasta sataan on 6,7 sekuntia, kun tavanomaisen tehdasmallin kiihtyvyys on 6,9 sekuntia. Fiesta ST:n vääntömomentin huippu on 320 Nm. Tällöin auto kiihtyy nelosvaihteella 50–100 kilometrin tuntivauhtiin 5,7 sekunnissa eli 0,7 sekuntia aiempaa rivakammin.Jos on meno tavallista hätäisempää, on sitä myös päivityksen teko. Jälleenmyyjän halliin tehorokotusta varten ajettu Fiesta on alta tunnissa jälleen valmis ajettavaksi. Mountune-tehopäivitykset on kehittänyt kilpamoottorien ja henkilöautojen virittämiseen erikoistunut yritys. Fiesta ST:n päivitykseen kuuluvat muun muassa uudelleenmuotoiltu ilmanotto-ohjain toisioilmanottokanavalla ja ilmansuodatinelementti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiire maksaaTehojen kasvatus maksaa. Mountune-päivityksen hinta Fiesta ST:ssä on 840 euroa. Kilpailijoita pikkusportille ovat esimerkiksi Peugeot 208 GTI ja Renault Clio Sport sekä Nissan Juke Nismo.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost Mountune Hinta alkaen 30 373 € Ajoneuvovero 120 €/ v Moottori 1 596 cm³, Rivimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 158 kW (215 hv), 6000 r/min Vääntö 320 Nm (2750-3500 r/min) Vääntö 320 Nm (2750-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km 7,9 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 3969 mm, leveys 1709 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2489 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”