10.9.2022

GasGas RX 450F Replica – Dakar-voittopyörän tuotantoversio

GasGas RX 450F Replica

GasGasilla otettiin ensimmäinen Dakar-rallin voitto tänä vuonna. Nyt voittopyörästä on tehty tuotantomalli, tosin vain rajoitettuna eränä.

Britti Sam Sunderland teki tämän vuoden Dakar-rallin moottoripyöräluokassa historiaa, sillä ajaessaan voittoon Sunderland toi samalla GasGasille merkin ensimmäisen Dakar-voiton. Sunderlandille itselleen voitto oli toinen, sillä hän ajoi kilpailun ykköseksi myös vuonna 2017.

GasGas RX 450F Replica

Espanjalaislähtöinen mutta vuonna 2019 KTM:n omistukseensa hankkima GasGas nojautuu nykymalleissaan suoraan KTM-konsernin tekniikkaan, joten kovin suurta eroa konserniin kuuluvien GasGasin, KTM:n ja Husqvarnan sisarmallien välillä ole.

GasGas on kuitenkin päättänyt hyödyntää Dakar-voiton tuoman maineen ja tuo Sunderlandin voittopyörästä muokatun tuotantomallin markkinoille. Valmistajan mukaan RX 450F Replica on niin lähellä kilpailussa käytettyä pyörää kuin se tuotantopyörän kohdalla ylipäätään on mahdollista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

GasGas RX 450F Replica ei ole pelkkä ulkonäkökopio

Kyseessä ei siis ole pelkkä kisapyörän ulkonäkökopio, vaan suuri osa yksittäisistä komponenteista on suoraan samoja kuin Sunderlandin käyttämässä kisapyörässä. Esimerkiksi superkevyt navigointitorni on valmistettu hiilikuidusta, pakoputkisto on Akrapovicin valmistama ja jarruina on Brembon ”ylikokoiset” mallit.

Jousituskomponenteista vastaa KTM-konsernin oma merkki WP, edessä WP XPLOR PRO 7548 ja takana WP XPLOR PRO 7750. Joustomatka edessä on täydet 300 millimetriä ja takana 20 milliä vähemmän. Ohjauskolmiot on anodisoitu punaisiksi ja sama GasGasille tunnusomainen punainen väri korostaa myös takaratasta. Renkaina on uskottavan karkeakuvioiset Continental TKC 80:t.

GasGas RX 450F Replica

Yksisylinterinen nelitahtimoottori perustuu KTM-konsernin 450-kuutioiseen motocrosspyörän moottoriin. Yksi yläpuolinen nokka-akseli ja neljä ultrakevyttä titaaniventtiiliä sylinterikannessa varmistavat, että 63,4 millimetrin iskulla ja 95 millin porauksella sylinteristä saadaan mahdollisimman paljon tehoa irti.

Polttoainetankki muodostuu kolmesta erillisestä säiliöstä, joiden yhteistilavuus on 34 litraa. Istuinkorkeus on komeat 950 millimetriä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: GasGas

Lisää aiheesta

Luetuimmat