11.2.2017 Ajoneuvot Hallituspuolueiden kelkka kääntymässä MP-veroasiassa – tietyin ehdoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallituspuolueiden eduskuntaryhmien johtajat ovat jokainen vuorollaan ilmaisseet olevansa valmiit luopumaan moottoripyörille suunnitellusta käyttöverosta, mutta asian käsittely on yhä kesken. Innokkaimmat motoristit juhlivat jo moottoripyörille suunnitellun käyttöveron kaatumista. Veroasia onkin saanut viime päivinä positiivisen käänteen, mutta lopullisia päätöksiä veron voimaanastumisesta tai hylkäämisestä ei vielä ole tehty. Moottoripyöräalalta kootun MP Project -ryhmän laskelmat osoittavat veron tuottavan valtiolle tappiota ja ryhmä on käynyt esittämässä näitä laskelmia hallituspuolueiden eduskuntaryhmien johtajille. – Toissapäivänä kävimme Stefanie Brandtin kanssa Perussuomalaisten Sampo Terhon puheilla mp-veroasiasta. Kerroimme hänelle miten muutaman päivän jossittelu autoveron kanssa lamaannutti koko autokaupan totaalisesti. Nyt prätkäalaa on pidetty löysässä hirressä jo kuukausia, sanoo Project MP -ryhmän toiminnassa tiiviisti mukana oleva Tuusmotorin Anu Åberg. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vero laadittu väärin perustein Åberg uskoo, että päättäjien silmät ovat lopultakin auenneet ja he ovat ymmärtäneet reaaliasiat, mitä vero oikeasti vaikuttaisi markkinoilla ja kauppiaskentässä. Jokaisesta hallituspuolueesta on nyt saatu signaali, että suunniteltu vero on laadittu väärin perustein eikä se tulisi tuottamaan valtiovarainministeriön tekemien laskelmien mukaista lisäystä valtion kassaan. Anu Åberg tietää miksi valtiovarainministeriön laskelmat ovat virheellisiä. – Valtiovarainministeriö tekee laskelmansa staattisilla luvuilla. Kun reaalielämä otetaan huomioon, niin tilanne on kaikkea muuta kuin staattinen. Jos vero astuu voimaan, vähentää se moottoripyörien myyntiä ja käyttöä. Vakuutusyhtiöt ovat jo nyt menettäneet liikennekäytöstä poistettujen pyörien myötä 75 miljoonaa euroa vakuutusmaksutuloja. Siitä verojen osuus on 15 miljoonaa euroa, eli sen verran valtio on suoraan hävinnyt jo nyt. Åberg kertoo Project MP -ryhmän esittäneen jo syksyllä laskelmat, että näin tulee käymään. Hän ihmetteleekin, miten päättäjät aluksi ummistivat silmänsä tosiasioilta ja ajoivat uutta veroa kuin käärmettä piippuun. Syksyllä tehtyjen laskelmien mukaan uusi moottoripyörille suunniteltu pistevero olisi tuottanut valtiolle 23 miljoonaa euroa tappiota. Nyt tehtyjen tarkennettujen laskelmien mukaan tappio olisi jopa 35 miljoonaa euroa. Moottoripyörän hinnassa enemmän veroa kuin autossa Moottoripyöriä on pahimmillaan verotettu 60 prosenttiin asti ja moottoripyörissä autoveron suhteellinen osuus on korkeampi kuin autoissa. Hallituspuolueiden edustajat ovat esittäneet ehdoksi mp-käyttöveron hylkäämiselle, että vastaava tuotto saadaan jostain muualta. Tähänkin Anu Åbergilla on valmis vaihtoehto, tai itse asiassa useita vaihtoehtoja. – Autoalalla tunnetaan hyvin verojouston seuraukset. Kun autoveroa lasketaan prosentilla, niin verotuotot kasvavat 2,5 prosenttia. Kannattaisi kokeilla moottoripyörien verojen laskua, sillä lisääntynyt myynti kasvattaisi verotuottoja samassa suhteessa. Toiseksi Åberg toteaa, että perusverosuunnittelu on lähtenyt pahasti pieleen jo siinä vaiheessa kun on esitetty pieneen harrastajaryhmään kohdistuvaa pisteveroa. 150 euron vero moottoripyörää kohti tuntuu jokaisen harrastajan kukkarossa. Jos sen sijaan ulkomaanmatkoja verotettaisiin esimerkiksi kahdella eurolla per matka, niin tilastojen mukaiset 32 miljoonaa ulkomaanmatkaa vuodessa tuottaisi 64 miljoonaa euroa. Lisäksi osa tästä summasta kohdistuisi ulkomaalaisten maksettavaksi. Kolmanneksi sekä Anu Åberg että Project MP -ryhmän toinen puuhanainen Stefanie Brandt ihmettelevät, että miksi tappiota tuottavalle verolle pitäisi keksiä ”korvaava vero”. MP-verolla perustuslaillisia ongelmia Kun tarkastellaan suunniteltua moottoripyöräveroa laajemmin, todetaan sillä olevan myös perustuslaillisia ongelmia. – MP-vero on jo joutunut eduskunnan arviointineuvoston käsiteltävä Kyseessä on pienelle harrastajaryhmälle kohdistettu pistevero sekä selkeä omaisuusvero. Lisäksi sellaisia veroja ei tulisi saattaa voimaan, joiden kokonaisvaikutus on negatiivinen ja jotka lisäksi tekevät selkeästi hallaa alan yrityksille. Viimeisen vuoden aikana ainakin kahdeksan suurta moottoripyöräliikettä on tehnyt konkurssin tai muuten lopettanut toimintansa kannattamattomana. Vaikka hallituspuolueiden eduskuntaryhmien johtajat ovat jo myöntäneet suunnitellun veron olevan järjetön ja tuottamaton, niin asia ei ole vielä loppuunkäsitelty. - Tämä asia on loppuunkäsitelty vasta sitten kun se kirjataan pois hallitusohjelmasta, muistuttaa Anu Åberg lopuksi. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Valmistajat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?