11.2.2017 Ajoneuvot Hallituspuolueiden kelkka kääntymässä MP-veroasiassa – tietyin ehdoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallituspuolueiden eduskuntaryhmien johtajat ovat jokainen vuorollaan ilmaisseet olevansa valmiit luopumaan moottoripyörille suunnitellusta käyttöverosta, mutta asian käsittely on yhä kesken. Innokkaimmat motoristit juhlivat jo moottoripyörille suunnitellun käyttöveron kaatumista. Veroasia onkin saanut viime päivinä positiivisen käänteen, mutta lopullisia päätöksiä veron voimaanastumisesta tai hylkäämisestä ei vielä ole tehty. Moottoripyöräalalta kootun MP Project -ryhmän laskelmat osoittavat veron tuottavan valtiolle tappiota ja ryhmä on käynyt esittämässä näitä laskelmia hallituspuolueiden eduskuntaryhmien johtajille. – Toissapäivänä kävimme Stefanie Brandtin kanssa Perussuomalaisten Sampo Terhon puheilla mp-veroasiasta. Kerroimme hänelle miten muutaman päivän jossittelu autoveron kanssa lamaannutti koko autokaupan totaalisesti. Nyt prätkäalaa on pidetty löysässä hirressä jo kuukausia, sanoo Project MP -ryhmän toiminnassa tiiviisti mukana oleva Tuusmotorin Anu Åberg. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vero laadittu väärin perustein Åberg uskoo, että päättäjien silmät ovat lopultakin auenneet ja he ovat ymmärtäneet reaaliasiat, mitä vero oikeasti vaikuttaisi markkinoilla ja kauppiaskentässä. Jokaisesta hallituspuolueesta on nyt saatu signaali, että suunniteltu vero on laadittu väärin perustein eikä se tulisi tuottamaan valtiovarainministeriön tekemien laskelmien mukaista lisäystä valtion kassaan. Anu Åberg tietää miksi valtiovarainministeriön laskelmat ovat virheellisiä. – Valtiovarainministeriö tekee laskelmansa staattisilla luvuilla. Kun reaalielämä otetaan huomioon, niin tilanne on kaikkea muuta kuin staattinen. Jos vero astuu voimaan, vähentää se moottoripyörien myyntiä ja käyttöä. Vakuutusyhtiöt ovat jo nyt menettäneet liikennekäytöstä poistettujen pyörien myötä 75 miljoonaa euroa vakuutusmaksutuloja. Siitä verojen osuus on 15 miljoonaa euroa, eli sen verran valtio on suoraan hävinnyt jo nyt. Åberg kertoo Project MP -ryhmän esittäneen jo syksyllä laskelmat, että näin tulee käymään. Hän ihmetteleekin, miten päättäjät aluksi ummistivat silmänsä tosiasioilta ja ajoivat uutta veroa kuin käärmettä piippuun. Syksyllä tehtyjen laskelmien mukaan uusi moottoripyörille suunniteltu pistevero olisi tuottanut valtiolle 23 miljoonaa euroa tappiota. Nyt tehtyjen tarkennettujen laskelmien mukaan tappio olisi jopa 35 miljoonaa euroa. Moottoripyörän hinnassa enemmän veroa kuin autossa Moottoripyöriä on pahimmillaan verotettu 60 prosenttiin asti ja moottoripyörissä autoveron suhteellinen osuus on korkeampi kuin autoissa. Hallituspuolueiden edustajat ovat esittäneet ehdoksi mp-käyttöveron hylkäämiselle, että vastaava tuotto saadaan jostain muualta. Tähänkin Anu Åbergilla on valmis vaihtoehto, tai itse asiassa useita vaihtoehtoja. – Autoalalla tunnetaan hyvin verojouston seuraukset. Kun autoveroa lasketaan prosentilla, niin verotuotot kasvavat 2,5 prosenttia. Kannattaisi kokeilla moottoripyörien verojen laskua, sillä lisääntynyt myynti kasvattaisi verotuottoja samassa suhteessa. Toiseksi Åberg toteaa, että perusverosuunnittelu on lähtenyt pahasti pieleen jo siinä vaiheessa kun on esitetty pieneen harrastajaryhmään kohdistuvaa pisteveroa. 150 euron vero moottoripyörää kohti tuntuu jokaisen harrastajan kukkarossa. Jos sen sijaan ulkomaanmatkoja verotettaisiin esimerkiksi kahdella eurolla per matka, niin tilastojen mukaiset 32 miljoonaa ulkomaanmatkaa vuodessa tuottaisi 64 miljoonaa euroa. Lisäksi osa tästä summasta kohdistuisi ulkomaalaisten maksettavaksi. Kolmanneksi sekä Anu Åberg että Project MP -ryhmän toinen puuhanainen Stefanie Brandt ihmettelevät, että miksi tappiota tuottavalle verolle pitäisi keksiä ”korvaava vero”. MP-verolla perustuslaillisia ongelmia Kun tarkastellaan suunniteltua moottoripyöräveroa laajemmin, todetaan sillä olevan myös perustuslaillisia ongelmia. – MP-vero on jo joutunut eduskunnan arviointineuvoston käsiteltävä Kyseessä on pienelle harrastajaryhmälle kohdistettu pistevero sekä selkeä omaisuusvero. Lisäksi sellaisia veroja ei tulisi saattaa voimaan, joiden kokonaisvaikutus on negatiivinen ja jotka lisäksi tekevät selkeästi hallaa alan yrityksille. Viimeisen vuoden aikana ainakin kahdeksan suurta moottoripyöräliikettä on tehnyt konkurssin tai muuten lopettanut toimintansa kannattamattomana. Vaikka hallituspuolueiden eduskuntaryhmien johtajat ovat jo myöntäneet suunnitellun veron olevan järjetön ja tuottamaton, niin asia ei ole vielä loppuunkäsitelty. - Tämä asia on loppuunkäsitelty vasta sitten kun se kirjataan pois hallitusohjelmasta, muistuttaa Anu Åberg lopuksi. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Valmistajat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt