Ajoneuvot Moottoripyörät 30.6.2020
Hiilikuituhunajaa Bolognasta: Ducati Superleggera V4:n valmistus käyntiin
Italialainen moottoripyörävalmistaja Ducati ilmoittaa ensimmäisten Superleggera V4 -mallien olevan jo tuotantolinjalla. 500 kappaleen erikoiseränä valmistettava pyörä on markkinoiden ainoa katulaillinen moottoripyörä, jossa sekä runko, takahaarukka että vanteet on valmistettu hiilikuidusta.
Superleggera V4 -pyörän jokaiseen viiteensataan valmistettavaan kappaleeseen tulee näkyvästi esille pyörän järjestysnumero. Numeron yksi saava asiakas on kutsuttu tehtaalle seuraamaan pyöränsä valmistumista. Hän pääsee myös tapaamaan Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicalin Superleggera V4 #1:n luovutuksen yhteydessä.
Mistään bulkkituotteesta ei todellakaan ole kyse, vaan Ducati Superleggera V4 on kuivapainoltaan vain 159-kiloinen ja sille ilmoitetaan pyörän mukana seuraavalla Akrapovic Race -vaimentimella 234 hevosvoiman huipputeho. Näin tehopainosuhteeksi saadaan markkinoiden kovin lukema, peräti 1,54 hevosvoimaa jokaista kiloa kohti. Hiilikuituvalmisteisilla rungolla, takahaarukalla ja vanteilla valmistaja kertoo painoa säästyvän 6,7 kilogrammaa verrattuna perusmalleihin.
Kaupan päälle World Superbike -Ducatin koeajomahdollisuus
Jokaisen pyörän ostajalle tarjotaan mahdollisuus koeajaa Ducatin viralinen Panigale V4R World Superbike -luokan kilpuri. Lisämahdollisuutena voi ostaa koeajomahdollisuuden MotoGP-luokan Ducati Desmosedici GP -pyörällä. Superleggeran omistajilla on myös mahdollisuus hankkia pyörän väreihin soinnutettu mittatilausajopuku airbagilla sekä samaa sävymaailmaa noudattava hiilikuitukypärä.
Pyörän hintaan kuuluu Racing Kit -paketti. Se sisältää mm. Akrapovicin valmistaman titaanisen ratakäyttöön tarkoitetun vaimentimen, kuivakytkimen avoimen hiilikuitusuojan, niinikään hiilikuituisen takahaarukan suojan sekä titaaniset ”sliderit”, ajovalojen ja rekisterikilpitelineen korvaussarjat ratakäyttöä varten sekä Ducatin GPS-pohjaisen tiedonkeruujärjestelmän. Lisäksi mukana tulee luonnollisesti pyörän suojapeite, etu- ja takapäähän huoltopukit, akkulaturi, jarrukahvan suoja sekä kisakäyttöön suunniteltu polttoainetankin korkki.
Alle kaksi sekuntia MM-sarjan voittopyörästä
Ducatin virallinen testikuljettaja Alessandro Valia kellotti Superleggera V4:lla Mugellon radalla kierrosajan 1.52,45, joka on alle kaksi sekuntia hitaampi kuin vuoden 2019 Superbiken MM-osakilpailun Mugellossa voittaneen Michele Pirron kierrosaika kilpailussa. Valian pyörään oli asennettu Racing Kit sekä kuviottomat renkaat, mutta muuten se oli täysin vakio. Aikaeroa arvioitaessa on syytä huomioida, että vajaan kahden sekunnin ero ei tule pelkästään pyörästä, vaan myös siitä että testikuski Alessandro Valia tuskin pystyisi lyömään MM-osakilpailuvoittaja Pirroa, vaikka heillä olisi allaan täysin identtiset pyörät.
Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati