
Ajoneuvot | Uutinen | 23.3.2019
Hilpeä Toyota GT86 saa jatkoa – luvassa jälleen yhteistyö Subarun kanssa
Mallistosääntöjä vahvistava poikkeus saa jatkoa. Pirteä takavetoduo GT86/BRZ esiintyy jälleen ja taustavoimina jylläävät jälleen Toyota ja Subaru.
Toyota GT86 ja Subaru BRZ -mallinimillä Euroopassa tunnettu hilpeä takavetocoupe saa kuin saakin seuraavan mallipolven. Asiasta kertoi brittiläinen Autocar, joka jututti Toyotan Euroopan markkinointipäällikkö Matt Harrisonia.
Harrisonin mukaan uuden polven GT86 asettuu mallistossa tarkoituksella Supran alapuolelle, eivätkä huhut Suprasta mallin korvikkeena pidä paikkaansa.
– Ne ovat eri yleisöille ja eri tuotteita. Me näemme tilanteen, jossa ne ovat rinnakkain yhdessä, Harrison kommentoi.
Samalla Toyota-pomo vihjasi, että on ”turvallista olettaa”, että seuraavan polven GT86/BRZ säilyttää Subaru-kytköksen ja nelisylinterisen bokserimoottorin. Japanilaiselle autojätille yhteistyökuviot ovat keino nipistää muuten matalien myyntivolyymien urheilumallien kehityskustannuksista, viimeisimmän esimerkin ollessa BMW:n kanssa kehitetty uusi Supra.
Toyotalle GT86:n merkitys liittyy kuitenkin brändi-imagoon raakojen myyntilukujen sijaan. Yhtiön pääjohtaja Akio Toyoda on itse toivonut kokonaista kattausta urheilullisia automalleja erityisesti GR Sport -mallistoon liittyen. Harrisoninkin mukaan GT86:n merkitys on ollut lisätä Toyotan vetovoimaa yleisesti.
– GT86 on ehdottomasti ollut menestys siinä suhteessa, erityisesti Iso-Britannian kaltaisilla markkinoilla.
Lähde: Autocar Kuva: Lauri Ahtiainen
Lue myös:
- Koeajo: Toyota Supra prototyyppi – miltä legendan paluu tuntuu?
- Automaailman yksisarvinen: vakiokuntoinen Toyota Supra mk4 ja kolme edeltäjää
- Koeajo: aikakone aitouteen – Subaru BRZ 6MT
- Koeajo: Toyota GT86 – alkukantaiseen ajamisen iloon
Valmistajalta: Subaru
-
Koeajo: Subaru Forester e-Boxer – omilla poluillaan Koeajo
-
Siirtyvätkö Toyota GT86 ja Subaru BRZ jatkossa TNGA-pohjarakenteelle? Uutinen
-
Maistiainen: Subaru Forester e-Boxer – viidennen kerran hiottu Koeajo
-
Hilpeä Toyota GT86 saa jatkoa – luvassa jälleen yhteistyö Subarun kanssa Uutinen
-
Koeajo: aikakone aitouteen – Subaru BRZ 6MT Koeajo
-
Kirkkaammalla katseella: Subaru BRZ uudistui Uutinen
-
Koeajo: Järkivalinta – Subaru Outback 2.5i Active Koeajo
-
Koeajo: Subaru Impreza 2.0i Active – juuri niin kuin aina Koeajo
-
Subaru XV hybridisoituu Yhdysvalloissa – taustalla Toyotan tekniikka Uutinen
-
Koeajo: pikafarkun päivitys – Subaru Levorg GT-N 1.6i Koeajo
-
Täysin uusi, mutta tutulla polulla: tällainen on seuraava Subaru Forester Autonäyttely
-
Koeajo: Subaru Impreza 2.0i Active – Kasvanut ja kypsynyt Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Carado
- Caterham
- CF Moto
- Chevrolet
- Citroën
- CrossCamp
- Cupra
- Dacia
- Dodge
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Indian
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Niu
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu