9.4.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Citroën SM 1971 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën SM ei juuri esittelyjä kaipaa klassikkoharrastajien parissa, mutta alle 9 000 kilometriä ajettu yksilö on unelmien kesäklassikko. 10. maaliskuuta 1970 Geneven autonäyttelyssä esitelty Citroën SM kaappasi lehdistön huomion välittömästi, sillä kaasunestejousitus ja DIRAVI-ohjausjärjestelmä antoivat autolle vakaan kulun. Maseratin V6 puolestaan antoi autolle todelliset GT-mallin kyvyt. Auto oli Citroënin odotettu vastaus todelliseen edustusautoluokkaan. Italialainen luksusautomerkki päätyi Citroënin omistukseen 1968, mikä oli ranskalaismerkille sopiva ajoitus, sillä sen Project S (niin kuin Sport) kärsi sopivan voimanlähteen puuttumisesta. Kultakauden sitikoiden heikoin lenkki oli monelta osin ollut moottorivalikoima, joka ei ole vastannut autojen asettamia lupauksia ylellisestä olemisen vaivattomuudesta. Muutamassa kuukaudessa Maserati taikoi uusille isännilleen 2,7-litraisen V6:n ja Project S muotoutui Sport Maseratiksi. Legenda tosin kertoo, että nimi tulisi ranskan sanoista Sa Majesté, hänen majesteettinsa, samaan tapaan kuin DS on viittaus jumalattareen. C114/1-moottori on suunniteltu Giulio Alfierin valvovan silmän alla ja sen sylinterikulma on V6:lle mielenkiintoinen 90°. Polttoaineen syöttämisestä vastaa ensimmäisinä tuotantovuosina kolme kaksikurkkuista Weberin kaasutinta ja kaasariversion 170 hevosvoimaa riittää 220 km/h huippunopeuteen. Viiden vuoden aikana harvinainen, kallis, palkittu ja palvottu Citroën SM suuntasi tehtaalta maailmalle 12 920 kertaa. 4,9 metriä pitkä auto tuli tutuksi Robert Opronin suunnittelemien aerodynaamisten ja sulavien muotojen ansiosta, lähes mystistä silhuettia unohtamatta. Auto pärjäsi hinnastaan huolimatta hienosti myös erilaisissa Vuoden auto -kilpailuissa, joista hauskin tarina liittynee yhdysvaltalaisen Motor Trendiin. Lehti valitsi ranskalaisen tuontiauton koko vuoden parhaaksi 1972. Tämä johti huhujen mukaan myöhemmin päätoimittajan kovisteluun lehden talouspuolen suunnalta, sillä Citroën ei reagoinut palkintoon amerikkalaisvalmistajien tavalla mainostamalla raivoisasti seuraavan vuoden lehdissä. Ainakin Motor Trend palautti tuontiautojen oman kategorian käyttöön tulevina vuosina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Citroën SM 1971 Bonhamsin The Market -kauppapaikalla myytävä Citroën SM 00sb5448 on vuosimallia 1971 ja autolla on ajettu vain 8 370 kilometriä. Auto on katsastettu hiljattain ja siinä on uusi starttimoottori sekä uusi bensiinipumppu. Todellisen klassikon tavoin SM:ää on aina säilytetty autotallissa, mutta vuodet näkyvät muutamina naarmuina ja maalivaurioina. Burgundinpunaiseksi luonnehdittu väri näyttää enemmän terrakotalta, mutta sävy on joka tapauksessa upea. Kori on hyvässä kunnossa ja kromi ja Citroënin merkit ovat säilyneet hyvin. Etupuskuri tosin on kärsinyt vuosien varrella ja kuljettajan oven seutu kannattaa huolehtia ajoissa. Toisaalta valot ovat säilyneet kirkkaina. Alkuperäiset vanteet on vaihdettu Delta Micsin viisipuolaisiin ja renkaina ovat kooltaan 205/70 R14, tietysti Michelinin. 2+2-paikkainen coupé kaipaa sisätiloiltaan entisöintiä, sillä auton verhoilu on kärsinyt vuosikymmenistä. Ohjauspyörä ja sisustan yksityiskohdat ovat kuitenkin erinomaisessa kunnossa. Myös Citroënin ergonomia kannattaa huomioida. Alustan osalta autoyksilö on puhdas ja vaurioton, joskaan ei uusi. Ohjausvarsien entisöintiin kannattaa kiinnittää huomiota. Mielenkiintoisesti upealla autolla ei ole huoltohistoriaa, sillä auton omistava herra Soeur on tietojen mukaan pätevä mekaanikko ja hän on huoltanut auton aina itse hankittuaan auton 1979 vain 2 000 kilometriä ajettuna. Soeurin ammattiurasta löytyy myös pitkä Ferrari-tausta, mikä tuskin haitannee Maseratin moottorin kanssa. Moottorin kuntoa kehutaankin erinomaiseksi. Ranskalaisen myyjän lisäksi auton sijaintipaikaksi mainitaan Italian Bergamo, joten SM:n vähäiset ajokilometrit lienee hankittu parhaalla mahdollisella tavalla seikkailemalla Etelä-Euroopassa. Auton hinta-arvio on 50 000-80 000 euroa ja toimiva auto soveltuu parhaiten pienestä entisöinnistä innostuneelle. Lähde ja kuvat: The Market by Bonhams Teksti: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Mukavat muistot: jäähyväiset Citroënin kaasunestejousitukselle Citroënin mukavuuspainotteinen historia: omilla ratkaisuilla parempaan ajomukavuuteen Huutokauppahelmet – Citroën DS21 Décapotable Klassikko: Citroën Xantia – ranskalainen aikamatka Käytetyt erikoisuudet – Citroën GS Club C-Matic Avaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 13.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – toista et löydä: Maserati Sciàdipersia on ainutlaatuinen 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?