22.4.2023

Huutokauppahelmet – jos Mercedes-Benz 500E olisi biisi, siinä feattaisi Porsche

Mercedes-Benz 500E Porsche huutokauppa V8

Mercedes-Benz 500E oli yksi vakavimmista yrityksistä saavuttaa maailman parhaan sedanin titteli. Ainakin sitä tekivät Stuttgartin parhaat voimat, sillä vierailevana taiteilijana nähtiin Porsche.

Kollabo on muodikas uudissana, joka tarkoittaa yhteistyössä tehtyä projektia. Erityisesti muotimerkkien vierailut toistensa mallistoissa ovat niin sanotusti lit, mutta osattiin sitä jo aiemminkin. Mercedes-Benz 500E tuli sellaisella hetkellä stuttgartilaismerkin historiassa, että helpointa oli kysyä apua kaupungin toiselta laidalta Porschelta.

Mercedes-Benz oli keskittynyt tulevan W140 S-sarjan kehitystyöhön, joten ajatus W124-korin Eemelin ja 5,0-litraisen kasikoneen liitosta jäi hiukan taustalle. Avuksi soitettiin suunnittelutöitäkin tekevä Porsche, joka muovasi E-sarjan uuteen uskoon, sillä V8:n mahduttaminen vaati etuakseliston uudelleensuunnittelua ja levikkeitä. Syntyi muhkea 500E.

Mercedes-Benz 500E Porsche huutokauppa V8

Ja kun päivitetty 500E ei mahtunutkaan Mercedes-Benzin tuotantolinjan läpi, apu löytyi jälleen kaupungin toiselta reunalta. Zuffenhausenissa Porschen tehtaalla oli kyky ja kapasiteetti ratkaista Mercedeksen ongelma. Syntyi tuotantojärjestely, jossa Zuffenhausenissa koottu kori tuotiin Sindelfingeniin Mercedekselle maalattavaksi, vietiin Zuffenhauseniin saamaan moottori ja muut komponentit. Lopuksi auto vietiin takaisin Sindelfingeniin lopputarkastusta ja luovutusta varten. Koko prosessi vei 18 päivää.

500 SL:stä lainattu V8 puhkui 326 hv (240 kW) ja 480 Nm. Nelivaihteinen automaatti ja takaveto kuuluivat asiaan. Jarrut lainattiin myös SL:stä. Suorituskyky oli aikalaisittain ravisuttava, sillä 0–100 km/h 6,0 sekunnissa ja varttimaili 14,1 sekunnissa olivat edustussedanille huikeat lukemat 1990-luvun alkuhämärissä.

Mercedes-Benz 500E Porsche huutokauppa V8

Yhdysvalloissa ainoat lisävarusteet olivat CD-vaihtaja ja autopuhelin, joten myös varustelu oli enemmän E-sarjaa kuin motorsportsia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1992 Mercedes-Benz 500E

Vuoden 1992 marraskuussa rekisteröity auto toimitettiin uutena Ruotsiin, missä auto on viettänyt elämäänsä neljän omistajan ajan. Kilometrejä on kertynyt 180 658 kappaletta. Edellinen huolto tapahtui joulukuussa 2020, jolloin autoon vaihdettiin tyypillinen valikoima määräaikaishuoltoon kuuluvia nesteitä ja suodattimia. Myös katalysaattori on vaihdettu nykyisen omistajan aikana. Auton mukana tulee viimeaikainen huoltohistoria ja varoituskolmio.

Mercedes-Benz 500E Porsche huutokauppa V8

Auto on väriltään Brilliant Silver Metallic ja se on osittain maalattu uudelleen. Tuulilasin karmien väri on vääristynyt ja keulassa on joitain kiveniskemiä ja muita maalivirheitä. Konepelti on myöhemmästä vuosimallista. 18-tuumaisilla AMG-vanteilla on Hankook Ventus S1 Evo 2 -renkaat.

Mercedes-Benz 500E Porsche huutokauppa V8

Sisusta on verhoiltu antrasiittinahalla ja se on hyvässä kunnossa ikäänsä nähden. Istuinten valmistaja on Recaro. Puuviilua on käytetty maltillisesti esimerkiksi kojelaudan ja ohjauspyörän yksityiskohdissa. Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa palosammutin, kyynärnoja, sähkösäätöinen ohjauspylväs, sähkötoiminen kattoluukku, vakionopeudensäädin ja ilmastointi.

Autossa ei ole myyjän mukaan havaittuja vikoja. Auto on listattu Collecting Cars -huutokauppapalvelussa ja sijaitsee Ruotsin Vallentunassa.

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat