23.11.2019

Huutokauppahelmet – Koenigsegg Agera R

RM Sotheby's - Koenigsegg Agera R

Koenigsegg Agera R on naapurivaltiomme ylpeys vuodelta 2014. Kipeää tekisi myöntää ruotsalaisten rakentavan meitä parempia superautoja.

Ruotsalainen superautovalmistaja Koenigsegg laittoi 2000-luvun taitteen jälkeen suorituskyvyn mittatikut uusiksi. Näistä vastasi ensin alkuun Koenigsegg CC8S ja sitten CCR. Viikon Huutokauppahelmi Koenigsegg Agera R seuraa lisäkirjaimellaan Koenigsegg Ageran jalanjäljissä yli 15 vuotta ruotsalaisen superautovalmistajan perustamisen jälkeen.

RM Sotheby's - Koenigsegg Agera R rear

Christian von Koenigsegg perusti yrityksen vuonna 1994 vain 22-vuotiaana. Kuusi vuotta myöhemmin nähtiin CC8S Pariisin autonäyttelyssä. Merkki keräsikin seuraavien vuosien aikana sekä tehokkaimman moottorin että tehokkaimman tuotantoauton tittelit, rikkoen lopulta vuonna 2005 tuotantoautojen nopeusennätyksen Nardon ovaaliradalla CCR:n saavuttaessa nopeuden 387,86 kilometriä tunnissa.

Seuraava virstanpylväs oli vuonna 2010 Genevessä esitelty Koenigsegg Agera, jossa palattiin mekaanisista ahtimista turboahtimiin ja pakoputkisto olikin optimoitu turboviiveen minimoimiseksi. Autoa päivitettiin jo seuraavana vuonna muun muassa aerodynamiikan osalta, jolloin nimeksi tuli Koenigsegg Agera R. Tämä saavutti uskomattoman 0-300-0 km/h maailmanennätyksen (21,9 sekuntia).

RM Sotheby's - Koenigsegg Agera R front

Toinen vaikuttava ominaisuus, josta Koenigsegg Agera R tunnetaan, on sen kyky käyttää polttoaineena perinteisen bensiinin lisäksi puhdasta etanolia (E100). Moottorinohjausjärjestelmä pystyy tunnistamaan polttoainelaadun, tai niiden sekoituksen, ja säätämään parametreja sen mukaan. Paras teho ja vääntö (1140 hv ja 1200 Nm) saadaan korkeilla etanoliseoksilla E85 tai E100.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2014 Koenigsegg Agera R – RM Sotheby’s

Vain 18 kappaletta valmistettiin vuosien 2011 ja 2014 välillä, joten huutokaupattava Koenigsegg Agera R kuuluu viimeisiin tehtaalta lähteneisiin. Kyseinen runkonumeron 7103 auto valmistui huhtikuussa 2014.

Mielenkiintoisesti autossa oli alun perin sinivalkoinen sisusta, jossa muutama kohta oli verhoiltu valkoiseksi värjätyllä strutsinnahalla. Tämän tilannut ostaja ei kuitenkaan koskaan lopulta ostanut autoa ja myöhemmin löytynyt ostaja tahtoi verhoilusta sen nykyasua vastaavan. Samoihin aikoihin myös auton takapäästä löytyvä diffuusori vaihtoi väriä valkoisesta mustaksi.

Uusi omistaja valitsi mustaa nahkaa ja Alcantaraa punaisella istuimen niskatukiin koristetikatuin Koenigseggin logoin. Keskikonsolin tietoviihdejärjestelmän paneeli on myös anodisoitu mustaksi vakiovarusteisen harjatun alumiinipinnan sijaan. Ulkokuoren väriteemasta vastaa tummansinisen värin alta kuultava hiilikuitu hopeisin raidoin ja koristeluin – tähän on paritettu hiilikuidusta valmistetut viisipuolaiset vanteet.

Tämä Koenigsegg Agera R saapui Yhdysvaltojen Kaliforniaan elokuussa 2015 ja silloin sen mittarilukema oli 10 mailia. Auto on ollut Kaliforniassa tuosta lähtien ja tällä hetkellä mittarilukema on vain karvan yli 4400 mailia eli reilut 7000 kilometriä. Koenigsegg Agera R on, yhdessä muun malliston kanssa, osoittanut mihin yhdellä unelmalla voi kurottaa ja se säilyy siten takuulla arvostettuna superautona vielä tulevaisuudessakin. Hinta-arvio on jutun kirjoitushetkellä 2 - 2,5 miljoonaa dollaria.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Karissa Hosek/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s

Luetuimmat