Ajoneuvot | Huutokauppahelmet | 14.12.2019

Huutokauppahelmet – Porsche Carrera GT

Sulavankaunis Porsche Carrera GT on ehkä jopa hieman aliarvostettu superauto ja tämä on tietenkin ostajan etu. Halpa se ei silti enää ole sekään.

Jaa artikkeli

Porsche Carrera GT on tavallaan nähty jo aiemmin Moottorin Huutokauppahelmet-juttusarjassa. Kyseessä oli kuitenkin sillä kertaa vuoden 1957 Porsche 356 Carrera GT Speedster, josta huudettiin peräti 1 380 000 dollaria Taj Ma Garaj – huutokauppatapahtumassa. Tällä kertaa kyseessä on lähes 50 vuotta myöhemmin esitelty malli, jollainen on nähty myös Suomessa.

RM Sotheby's - Porsche Carrera GT rear quarter

Tämän mallin tarina alkoi jo vuonna 2000 konseptin muodossa, joka oli saanut inspiraationsa Porschen vuoden 1998 Le Mansin 24 tunnin kilpailun kaksoisvoitosta. Konseptin jälkeen keskittyminen herpaantui katumaasturipuolelle Cayennen muodossa, mutta kova kysyntä pakotti viemään myös Carrera GT -projektin loppuun.

Todellinen tähti oli auton 5,7-litrainen V10 Le Mans -prototyyppimoottori, joka sisälsi runsaasti innovatiivisia ratkaisuja. V-kulma oli epätyypillinen 68-astetta, imusarja ja männät olivat kevytmetalliseosta ja kiertokanget oli valmistettu titaanista. Moottori tuotti yli 600 hevosvoima kierrosluvulla 8000 kierrosta minuutissa, vaikka punaraja lauloi vieläkin kauempana.

Kevyellä vauhtipyörällä varustettu moottori oli paritettu komposiittikytkimen välityksellä kuusivaihteiseen käsivalintaiseen vaihteistoon. Kuivasumpun ansiosta moottori onnistuttiin asentamaan hyvin lähelle maan pintaa. Moottorikehto oli valmistettu hiilikuitukomposiitista.

Itse asiassa koko keskimoottorinen superauto oli valmistettu hiilikuitukomposiittimonokokin ympärille keveyden ja matalan painopisteen saavuttamiseksi. Hiilikuitua käytettiin korissakin, jonka muodoista vastasi Boxsterinkin piirtänyt Grant Larson. Tuo muoto on vähintään yhtä vaikuttava kuin auton tekninen suorituskykykin ja insipiraatiota on selvästi kerätty Porschen 1950-luvun kilpa-autoista.

Neljän vuoden aikana valmistui vain 1270 yksilöä, joista 644 merkittiin Yhdysvaltojen vientiohjelmaan. Porsche Carrera GT on ollut konseptivaiheestaan lähtien eräs modernien aikojen upeimmista urheiluautoista, joita Stuttgart on tuottanut. Se juhlistaa merkin kykyä yhdistää edistyksellisyys, perinteet, käytettävyys ja raaka suorituskyky yksiin kuoriin.

2005 Porsche Carrera GT – RM Sotheby’s

Huutokaupattavana on runkonumeron 001301 Porsche Carrera GT vuodelta 2005. Se on Yhdysvaltojen markkinoille rakennettu malli, joka on valmistunut tehtaalta mustalla maalipinnalla sekä erittäin tummanharmaalla sisustalla. Optiolistalta on valittu hiilikuitusomisteet sekä rattiin että vaihdekepinnuppiin. Auton ensimmäiseksi omistajaksi on merkitty kuuluisa kilpakuljettaja Antoine ”Tony” Kanaan, joka on voittanut muun muassa IndyCar sarjan vuonna 2004.

RM Sotheby's - Porsche Carrera GT side

Kyseinen Carrera GT on sittemmin kulkeutunut Kanadaan ja mittarilukema on huutokaupassa 2540 mailia eli hieman reilut 4000 kilometriä. Se on käyty läpi Porsche Calgaryn toimesta tätä huutokauppaa varten ja tässä yhteydessä takasiipi vaati pientä huoltoa. Auton mukana toimitetaan alkuperäiset paperit, auton peite sekä laukkusarja.

Porsche Carrera GT on ihanteellinen auto moottoriradoista nauttimiseen tai vaikka autonäyttelyissä esiteltäväksi. Toisaalta sillä voisi myös taittaa pidempää matkaa lomakohteesta toiseen. Vaikka Carrera GT sopii mihin tahansa superautoharrastajan kokoelmaan, niin erityisesti se kutkuttaa merkkiä harrastavien parissa.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Angus MacKenzie/RM Sotheby´s, Lähde: RM Sotheby´s

Jaa artikkeli

Keskustelu